RECERCA CIENTÍFICA
En òrbita dos nanosatèl·lits de la UPC per estudiar els pols
Amb aquesta missió es preveu millorar la resolució espacial actual dels mapes d'humitat del terreny

nanosat
Un coet de l’Agència Espacial Europea (ESA) ha posat aquest dijous en òrbita des del port espacial de Kourou, a la Guaiana francesa, dos nanosatèl·lits desenvolupats i construïts a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) per estudiar les regions polars i proporcionar imatges d’observació de la Terra utilitzant la intel·ligència artificial.
La missió dels dos nanosatèl·lits, segons ha informat la UPC, és escrutar el gel polar i la humitat del terra, mentre s’exercitaran sistemes de comunicació entre nanosatèl·lits, de cara a crear una futura xarxa de satèl·lits federats.
A bord també hi viatja un demostrador tecnològic de l’ESA, el primer que posa en òrbita la intel·ligència artificial a l’espai i que servirà per detectar la presència de núvols en les imatges òptiques i discernir les que no tenen prou qualitat.
Augment de la temperatura
L’augment de la temperatura a les regions polars té un gran impacte a tot el planeta, tant des del punt de vista ecològic com econòmic. Per això és tan important registrar i analitzar les variacions en l’espessor de la neu i de les capes de gel, com es farà en aquesta missió, anomenada ‘FSSC: Federated Satellite System 6U tandem mission for sea ice and soil moisture monitoring’.
La missió està liderada pel professor Adriano Campos, coordinador científic de la Unitat María de Maeztu CommSensLab-UPC, director del Nanosat Lab de la UPC i investigador de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), juntament amb Alessandro Golkar, professor de l’Institut de Ciència i Tecnologia de Skolkovo (Skoltech), de Rússia, i segon investigador principal del projecte.
Dos nanosatèl·lits
Notícies relacionadesLa missió FSSC consisteix a posar en òrbita dos petits satèl·lits del tipus CubeSat, amb equipament científic a bord per analitzar la humitat del terra, una variable crucial per a l’agricultura, estudis de desertificació, calcular els índexs de riscos d’incendi, i mesurar l’extensió i l’espessor de la neu i del gel a les regions polars, uns paràmetres fonamentals per a la navegació marítima i per seguir l’evolució del canvi climàtic.
Amb aquesta missió es preveu millorar la resolució espacial actual dels mapes d’humitat del terreny, combinant instrumentació d’última generació de microones, dissenyada i construïda pel Nanosat Lab de la UPC, i d’òptica hiperespectral, desenvolupada per l’empresa Cosine Remote Sensing, dels Països Baixos.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- El conflicte del Pròxim Orient Trump decideix implicar-se en la guerra contra l’Iran oberta per Israel
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- El problema dels estupefaents BCN tanca el primer club cannàbic de la seva ofensiva contra la droga
- Paolo Cotta Ramusino, físic i matemàtic nuclear: "Perquè l’Iran no desenvolupi l’arma nuclear, Israel no ha d’agredir altres països"
- Obra social La Caixa vol arribar als 800 milions de pressupost el 2030
- II Fòrum del Mediterrani Muniesa (CaixaBank): "Europa avui o fa un pas o pot caure en la irrelevància"
- TRIBUNALS Aldama assegura que «segurament» apareixeran «més noms» per sobre de Santos Cerdán
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Cop de calor als gossos: símptomes i com evitar-lo
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Idees refrescants perquè els gossos suportin millor la calor