INVESTIGACIÓ EN PACIENTS

Elèctrodes al cervell aconsegueixen mitigar els símptomes de la depressió

Un nou estudi apunta a l'estimulació cerebral com a eina per millorar l'estat d'ànim

Aquesta tecnologia ja ha sigut provada en un total de 25 pacients epilèptics i amb depressió

cerebro1 / periodico

El Periódico

Un equip d’investigadors afirma haver trobat el punt exacte del cervell que podria ajudar a millorar l’estat d’ànim en persones amb depressió crònica. Es tracta de l’escorça orbitofrontal lateral (també coneguda com OFC, per les sigles en anglès), una de les regions cerebrals més estudiades però menys compreses de la matèria grisa.

Ara, un nou article publicat a la revista 'Current Biology' (Cell Press) suggereix que l’estimulació cerebral profunda d’aquesta àrea podria ser clau perquè les persones que pateixen depressió resistent al tractament puguin millorar el seu estat emocional. Aquesta troballa, a més, contribueix a reforçar la idea que els trastorns de l’humor no són ni més ni menys que el resultat d’una disfunció dels circuits del cervell i no un desequilibri químic, com es creia fins fa només uns anys.

"L’estimulació va induir un patró d’activitat a les regions del cervell connectades a l’escorça orbitofrontal lateral, que era similar als patrons observats quan els pacients experimenten de manera natural estats d’ànim positius", explica Vikram Rao, investigador de la Universitat de Califòrnia, a San Francisco, i autor principal d’aquest nou estudi. "Les nostres troballes suggereixen que l’OFC és un nou i prometedor objectiu d’estimulació per al tractament dels trastorns de l’estat d’ànim", afegeix l’investigador.

Investigació en curs

En aquest estudi pioner s’ha agafat com mostra un total de 25 pacients epilèptics que, com a part del seu tractament per lidiar amb les convulsions, eren candidats a la implantació d’elèctrodes en diferents àrees del cervell. Tots els participants en aquest nou estudi també mostraven símptomes de depressió, per la qual cosa els investigadors van decidir aprofitar l’oportunitat per estudiar aquesta nova tècnica d’estimulació cerebral.

Estudis anteriors havien temptejat l’ús de la coneguda com a 'estimulació cerebral profunda' (DBS, per les sigles en anglès) per tractar alguns trastorns de l’estat d’ànim. Però fins ara, no obstant, el seu èxit o fracàs quedava condicionat per la zona del cervell a la qual s’aplicaven els elèctrodes. En aquest cas, els investigadors van centrar la seva atenció a l’escorça orbitofrontal lateral (OFC), una regió cerebral considerada clau per als circuits relacionats amb l’estat d’ànim.

L’estimulació d’aquesta àrea del cervell, segons informen els investigadors en el seu nou article, va acabar produint una millora de l’estat d’ànim dels pacients amb depressió. En aquesta mateixa línia, també es va poder observar que els canvis en l’activitat neuronal que havien experimentat els pacients de l’estudi s’assemblaven als que es podrien trobar en les persones que estan de bon humor.

Una nova oportunitat