CIÈNCIA

Stephen Hawking va deixar una proposta pòstuma per detectar els universos múltiples

El científic va presentar un 'paper' dues setmanes abans de la seva mort proposant un mètode matemàtic per demostrar l'existència de multiversos

El físic britànic Stephen Hawking va completar un procediment matemàtic per identificar l'existència d'universos paral·lels a penes dues setmanes abans de morir, dimecres passat, als 76 anys, han revelat avui mitjans britànics. Hawking firma amb Thomas Hertog, de l'Institut de Física Teòrica de Lovaina (Bèlgica), un estudi que encara no s'ha publicat en cap revista científica després de ser sotmès a un procés de revisió per parells, si bé ja es pot consultar en un arxiu en línia de la Universitat de Cornell (EUA).

El treball estableix un mètode que pot portar a obtenir una prova experimental de l'existència d'un 'multivers', una de les conclusions que es desprenen de les investigacions de Hawking sobre el Big Bang en la dècada de 1980. La seva teoria indica que l'Univers es va expandir a partir d'un punt minúscul en un procés conegut com a inflació, encara que les matemàtiques en què se sustenta aquesta explicació suggereixen així mateix que l'explosió primigènia va estar acompanyada d'un nombre infinit de començaments similars que van donar lloc a més universos.

Empremta en la radiació de fons

En el seu treball pòstum, Hawking proposa que aquest procés ha deixat una empremta en la radiació de fons que inunda el nostre Univers i que aquesta evidència pot ser mesurada.

"Volíem transformar la idea d'un multivers en una estructura científica que pugui ser sotmesa a prova", va assenyalar al diari 'The Sunday Times' Hertog, coautor de l'estudi, titulat 'A Smooth Exit from Eternal Inflation' ('Una sortida suau de la inflació eterna').

El treball de Hawking i Hertog conclou així mateix que l'Univers en què ens trobem es continuarà expandint i acabarà dissolent-se en la foscor quan totes les estrelles acabin amb les seves fonts d'energia. "Una de les conseqüències de la inflació és que hi hauria d'haver una multitud d'universos, però mai hem sigut capaços de mesurar això", va afirmar el professor de cosmologia a la Universitat de Durham Carlos Frenk.