Diari de l'expedició Uganda 2013: cinc dies a Kampala

Moment de l’actuació de la Ndere Troupe. DANTON LLAPART

Es llegeix en minuts
SARA SANTACANA

L'expedició Missió Eclipsi ha estat cinc dies a Kampala, amb un objectiu principal: proveir-se d'una convincent connexió a internet mòbil. Durant aquesta breu estada l'equip ha viscut variades sensacions, s'ha adaptat a una càlida cultura i a una peculiar manera de funcionar: Uganda és Uganda.

Després de realitzar una connexió en directe des de Kampala i comprovar el bon funcionament de tots els equips necessaris per realitzar la retransmissió de l'eclipsi total de Sol del diumenge 3 de novembre, l'expedició Missió Eclipsi es dirigeix cap a Gulu per carretera, per situar-se just al lloc per on passarà l'ombra de la Lluna.

BARCELONA, dimecres 23

Emprenem vol, després de facturar el material dHypoheals amb destí l'Escola de Formació Audiovisual de Gulu. Escala a Turquia i parada a Ruanda, i aterrem per fi a Entebbe, Uganda. ¡Són les quatre de la matinada! La nostra intenció era esperar-nos a l'aeroport fins que es fes de dia, però sembla que a la policia de la duana no els agrada tenir ningú deambulant dins d'aquest petit aeroport, així que acceptem l'amable invitació i abandonem el recinte. Ja al carrer el panorama és desolador: fosc, plovent…

Un taxi ens porta a l'hostal, on arribem un dia abans de la nostra reserva. Ja al destí, després de passar una barrera de guàrdies amb el fusell a la mà, trobem l'hostal tancat. Finalment apareix algú que ens obre la porta. No hi ha ningú a la recepció, així que ens busquen una habitació provisional. La veritat és que l'habitació més aviat recorda un calabós, però el llit, sota la mosquitera, és d'allò més confortable. !A dormir!

KAMPALA, dijous 24

Després de canviar d'habitació, una mica millor, ens posem a solucionar un dels objectius més importants per a la missió: connexió a internet mòbil per a tota la nostra estada a Uganda. Agafem un 'boda' (moto taxi) cap al centre de la ciutat: quina bogeria, tant els 2 km de trajecte amb ‘boda’ com el centre de la ciutat. A gairebé cada comerç de Kampala hi trobem el mateix, un sever control de seguretat armat amb fusell; una vegada dins del comerç un ja pot estar tranquil, al trobar-se en una suposada zona segura. Per tenir un número de telèfon ugandès ens fotocopien els passaports i ens fan fotografies, el control és exhaustiu.

Ja amb el dispositiu a la mà, tornem amb ‘boda’ a l'hostal per provar la connexió: ¡no funciona! De nou viatge d'anada i tornada amb ‘boda’ al centre de la ciutat, amb conductors cada cop més perillosos. Solucionat, ja tenim internet, però ara no hi ha llum en aquesta part del barri de Rubaga, on es troba el nostre hostal. I la bateria del portàtil s'ha acabat. Relaxem-nos: ¡Això És Àfrica! (AEA). Per cert, el menjar molt bo: pollastre, peix, vegetals, pinya, mango, plàtan i fruita de la passió.

KAMPALA, divendres 25

Contínua l'apagada, així que l'objectiu és trobar un cafè tranquil amb una taula amb endoll per poder treballar. De dia es pot anar caminant. És molt agradable presenciar l'hora de la sortida de les nenes i els nens del col·legi: van tots uniformats i rapats; es veu que les mares no estan per punyetes. Quin contrast respecte a les adolescents, tan ben arreglades i amb els seus pentinats tan treballats.

A la nit millor no anar caminant, molts vehicles sense fars i transeünts amb algunes copes de més. Així que en ‘boda’ cap al nostre allotjament: pel camí comprovem que és la vida nocturna a Kampala és molt intensa: un caseta darrere l'altra abarrotada de gent amb la música a gran volum i nombroses paradetes que serveixen mejar de nit. Per fi a casa, i ja ha tornat la llum.

KAMPALA, dissabte 26

Ens proposem passejar pels voltants cap a l'església de Rubaga. ¡Vaja! ¡Un casament! Sense pensar-nos-ho dos cops hi entrem. Les senyores vesteixen 'gomesi', el vestit nacional de les dones a Uganda, alguns de seda. Les noies amb vestits cenyits, els homes amb americana i corbata, les nenes i els nens molt arreglats. La seva cerimònia catòlica és molt semblant a la nostra, però amb nombroses intervencions d'aplaudiments i crits d'alegria, i amb una esplèndida coral africana que sona a música celestial.

Notícies relacionades

Finalitzada la cerimònia ens ve de gust el nostre particular banquet de noces, així que ens traslladem en ‘boda’ a un popular restaurant de menjar africà. I a la tarda, a veure el 'clàssic': és sorprenent comprovar com mig Uganda és culer i l'altra mig és 'merengue'. A l'habitació, el postpartit de Catalunya Ràdio, i per dormir, la nostra gravació de l''Al·leluia' cantat per la coral de l'església de Rubaga: és molt relaxant. Ens reservem l'àudio per a l'edició del vídeo després de l'eclipsi, en l'afortunat cas que una clariana entre els núvols ens permeti disfrutar d'una esplèndida corona solar i d'un espectacular anell de diamants.

KAMPALA, diumenge 27

Ja amb internet funcionant i amb totes els equips --per a la retransmissió des de Gulu de l'eclipsi total de Sol del diumenge 3 de novembre-- comprovats, decidim agafar-nos el dia lliure. I quina opció millor que anar al Ndere Centre per presenciar un complet espectacle de quatre hores de música i dansa tradicional ugandesa, mentre es disfruta d'una barbacoa de carn, molt típiques en la ciutat de Kampala, amb la seva característica olor de brases per tot arreu.