Un Tour de camioners i camioneres

Un Tour de camioners i camioneres
3
Es llegeix en minuts
Sergi López-Egea
Sergi López-Egea

Periodista

Especialista en Periodisme esportiu i ciclisme

ver +

El Tour és molt més que els ciclistes que lluiten, que es retorcen sobre la bici, els que arriben destrossats a meta o els que acaben més tranquils i en ocasions, tot i que no en són gaires, fins i tot tenen temps d’admirar els paisatges i disfrutar de l’escalf del públic. Tot, tot cal transportar-ho i això es fa en camions, immensos d’altra banda, ¡mare meva si coincideixes amb algun d’aquests en una etapa de muntanya! Toca patir, llavors. Però ells també estan treballant i cal prendre-s’ho amb calma.

Els camions que aquest any han transportat tot el material del Tour no s’han mogut amb aquest malvat gasoil, dopatge en ocasions per a la nostra atmosfera. Ho han fet amb vehicles alimentats per biocombustible d’oli vegetal hidrotractat, que tècnicament es denomina HVO.

Menys contaminació

I això és una bona notícia perquè contamina molt menys. I ja té pebrots que un esport sa, com és el de les bicis, deixi després encenalls a l’aire que tots respirem 13 vegades per minut, partícules que fan malbé els nostres pulmons, perquè en el ciclisme el motor són les cames i és igual que siguin les de Jonas Vingegaard com les de Michael Morkov, molt bon ciclista, per cert, tot i que sigui el fanalet vermell del Tour; és a dir, l’últim classificat.

Els camions d’aquest Tour, els que intenten contaminar tan poc com es pugui, els formen 65 conductors de l’empresa XPO, amb participació espanyola, i amb Luis Gómez, un nom tantes i tantes vegades vinculat com un marquès a la història del ciclisme periodístic de la ronda francesa, en la coordinació de tota la infraestructura.

700 tones de mercaderia

Cada dia es recorren les carreteres de França, i de vegades en un horari en què molts estem relaxats, recordant les aventures del dia, sopant en una terrassa o ajaguts ja al llit de l’hotel o apartament que ocupem. Ells, en canvi, condueixen per les autopistes o arriben a la zona de meta per aparcar el camió, dutxar-se, preparar l’habitacle de la cabina i descansar, tot i que sigui de matinada, perquè l’endemà cal carregar les 700 tones de mercaderia que està movent cada dia la Grande Boucle.

Fa uns anys, a Burgos, en la jornada de descans, em vaig trobar amb una parella de camioners de la Vuelta. Com que no havien de conduir l’endemà disfrutaven de la companyia d’una cervesa al casc antic de la ciutat castellana. Va ser una experiència enriquidora perquè em van ensenyar els camions per dins, com dormien, la música que escoltaven, el wifi que portaven, la dutxa que tenien preparada –mig amagats, això sí, quan es vestien per fer-ho lluny de mirades indiscretes–. Eren camions magnífics, tot i que, per molt bons que fossin, mai tindrien la comoditat d’una habitació en un bon hotel.

Reducció de les emissions de CO2

Ara aquest equip de conductors, asseguren, han aconseguit reduir un 90% les emissions de CO2 de l’atmosfera. En aquest afany també ha col·laborat la firma automobilística Skoda, que ha servit vehicles elèctrics a l’organització i és que, entre tots, cal procurar salvar aquest planeta i evitar tant com es pugui aquest canvi climàtic que alguns continuen negant.

Notícies relacionades

Però la fita més gran és que XPO també s’encarregarà de moure cada dia aquesta ciutat ambulant quan aquest diumenge comenci el Tour Femmes, una setmana extra de competició amb les dones ciclistes com a protagonistes.

No obstant, en aquesta ocasió no seran camioners, sinó camioneres les que es posaran amb el volant –nou dones i quatre homes en 13 vehicles–, des de Clermont-Ferrand, on comença la prova, fins al Pirineu per pujar també el Tourmalet però mirant de contaminar tan poc com es pugui.