La Copa Amèrica de vela, catalitzador

Barcelona vol ser la capital mundial de l’economia blava: ja genera 4.000 milions de volum de negoci i 16.200 llocs de treball

Una ‘start-up’ i una drassana de Barcelona creen una barca propulsada només per energia solar

La Copa Amèrica de vela ultima la següent cita amb la regata preliminar de Jiddah, a l’Aràbia Saudita

Barcelona vol ser la capital mundial de l’economia blava: ja genera 4.000 milions de volum de negoci i 16.200 llocs de treball

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Si Barcelona es va obrir a les seves platges amb els jocs olímpics, ara ha decidit acostar-se al seu mar, que observa com una font de riquesa econòmica. La ciutat està impulsant, mitjançant l’acció publicoprivada, un conjunt d’actuacions per convertir-se en la gran capital mundial de l’economia blava. Aquest propòsit està comportant la transformació del front marítim de la ciutat; el desenvolupament d’un ‘hub’ d’innovació i de suport a noves empreses relacionades amb aquest àmbit; i l’acollida d’organitzacions i esdeveniments clau internacionals. La Copa Amèrica de vela ha sigut l’espurna que ha encès la flama.

L’economia blava és «aquella que té l’activitat vinculada amb els oceans i, igual com quan es parla d’economia verda, té en el seu focus la sostenibilitat», explica la directora d’innovació empresarial i líder d’Economia Blava a Barcelona Activa, Anna Majó. Inclou l’activitat portuària, la pesca, la nàutica, la investigació, la bioeconomia marina i el desenvolupament de noves solucions relacionades amb el mar, ja genera per a la ciutat ingressos per valor de 4.000 milions d’euros (el 4% del total) i dona feina a més de 16.200 persones.

Un creuer atracat al port de Barcelona, amb les grues de Hutchison darrere. /

Ricard Cugat

Duplicar la mida el 2030

Unes xifres que les administracions consideren que poden anar a més en els pròxims anys, davant el potencial que presenta un sector en ple desenvolupament. Així ho indica l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE), que preveu que dupliqui la seva mida d’aquí al 2030.

Aquesta projecció encaixa amb la que es planteja la ciutat, segons la regidora de Promoció Econòmica i Treball, Raquel Gil: «Fem una aposta per la diversificació econòmica. Barcelona ha treballat tradicionalment amb el mar. Afegim ara qualitat i el valor de la sostenibilitat a la nova economia blava, un sector de futur. Treballant tots els actors junts ajudem a fer que creixi».

Embarcacions a l’espai Marina Vela, al Port Vell de Barcelona. /

Ricard Cugat

Estudi en elaboració

Des de la Generalitat també han detectat aquesta oportunitat i s’han aliat amb els organitzadors de la Copa Amèrica amb certes iniciatives, com amb l’impuls de l’hidrogen verd a les embarcacions d’acompanyament o creant una campanya per captar inversions internacionals d’economia blava, de la mà de Grant Dalton.

«La celebració de la competició de vela ha fet de catalitzador perquè la idea cristal·litzés», exposa la líder de l’Equip d’Anàlisi i Detecció d’Oportunitats Tecnològiques d’Acció, Maria Dolors Núñez Sanchez, que aposta per una visió «holística» de les tecnologies i disciplines vinculades al mar. En les pròximes setmanes tenen previst presentar un estudi que xifri l’impacte a tot Catalunya de l’economia blava.

Cita a Fira de Barcelona

Aquest dimarts arrenca també el Tech Tour Blue Economy, en el qual s’han seleccionat una trentena d’empreses emergents per presentar projectes davant inversors internacionals. Es tracta d’una iniciativa del Port de Barcelona i Tech Barcelona, que ja han creat al Palau de Mar un espai permanent per acollir companyies i projectes emprenedors nacionals i internacionals vinculats al sector portuari, logístic i altres disruptius relacionats amb l’economia blava.

Aquesta cita forma part del congrés Tomorrow. Blue Economy, en el qual experts, científics, empreses i institucions tracten oportunitats empresarials i propostes per mitigar els efectes del canvi climàtic i la contaminació. Aquestes solucions inclouen, entre d’altres, l’energia en alta mar, la gestió de l’aigua, la biodiversitat, les finances, la transformació dels ports i el transport marítim sostenible.

Vista de la terminal automàtica de contenidors de Hutchison al Port de Barcelona. /

Ricard Cugat

Empreses emergents i formació

Així mateix, Barcelona Activa ha accelerat en els dos últims anys 23 empreses emergents relacionades amb l’economia blava en el seu programa BBlue, en col·laboració amb el Port de Barcelona, la UPC, el Clúster Nàutic, Costa Cruceros i altres entitats de l’ecosistema.

«Volem crear activitat econòmica de qualitat», explica Majó, que assegura que l’economia blava ofereix nous nínxols d’ocupació. Després de fer un estudi de professions demanades, Barcelona Activa ha impartit més de 5.000 hores de formació gratuïta per a aquests llocs.

La capital catalana es proposa també atraure noves inversions i ser epicentre d’esdeveniments internacionals. A l’abril acollirà la Conferència de l’ONU sobre el Decenni dels Oceans. La ciutat també ha sigut triada com a seu permanent del Consell Mundial dels Oceans (WOC) una aliança global i intersectorial que reuneix líders de totes les indústries marítimes.