El port invertirà 1.700 milions per a la seva transició energètica

La infraestructura barcelonina es marca l’objectiu de reduir un 85% les seves emissions de CO2 en els pròxims 15 anys i produir 100.000 tones anuals de combustibles sostenibles.

El port invertirà 1.700 milions per a la seva transició energètica
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El Port de Barcelona es proposa ser "un referent global" en polítiques ambientals. El seu Pla de Transició Energètica, presentat ahir pel president Alberto Carbonell, fixa com a objectiu reduir un 85% les emissions de CO₂en els pròxims 15 anys i arribar a les zero emissions netes el 2050. Per aconseguir-ho, el port requerirà una inversió de 1.700 milions d’euros, 920 de procedents de l’activitat privada i 780 de fonts públiques.

El consell d’administració va aprovar una guia amb més de 150 actuacions, algunes ja en marxa, per complir el seu pla estratègic. Aquest esforç s’estén tant a l’àmbit marítim, on el port haurà de subministrar combustibles alternatius a vaixells i creuers, com a l’àmbit terrestre, on serà necessari garantir la sostenibilitat de l’activitat industrial i del transport de mercaderies a la zona portuària.

Centre energètic

El port continuarà sent un centre energètic, "però l’energia serà diferent, basculant dels combustibles fòssils a una energia neta". Per això "cal preparar les infraestructures", va explicar Carbonell. El director del port veu aquest procés com una oportunitat, ja que "atraurà les navilieres més avançades" i generarà nous negocis, perfils professionals i llocs de treball.

El pla indica que el 50% de l’activitat portuària haurà d’estar electrificada el 2030 i el 65% de les escales de vaixells i creuers hauran de connectar-se a la xarxa elèctrica del port (sistemes OPS) i apagar els seus motors, una xifra que augmentarà fins al 90% de les escales el 2040, segons va detallar el responsable de Sostenibilitat del port, Héctor Calls. La descarbonització del transport es portarà a terme derivant bona part al ferrocarril, amb la construcció de la nova Terminal Logística Intermodal. Així mateix, al setembre, el consell d’administració va licitar la construcció d’una estació d’hidrogen que alimentarà a vehicles i maquinària portuària.

Notícies relacionades

Per evitar que qualsevol disrupció global afecti el preu de l’energia i garantir un subministrament estable en la comunitat portuària, s’apostarà per produir energia verda dins del mateix port. Per a això es continuarà ampliant el parc fotovoltaic sobre cobertes del port, que ja té previst assolir els 100 MW de potència el 2030. El port està ultimant la creació de la societat que gestionarà la comunitat energètica. A més, hi haurà una inversió de 70 milions d’euros en bateries d’emmagatzematge. A les plaques fotovoltaiques se sumarà la producció d’energia aprofitant la generació de calor i fred d’algunes activitats. També es construirà una planta de biometà –només falta decidir la seva ubicació– que produirà combustible a partir dels residus generats pels creuers i per diverses activitats de l’Àrea Metropolitana de Barcelona.

En total es preveu produir dins del mateix port 100.000 tones de combustibles sostenibles a l’any. El transport marítim utilitzava majoritàriament fins a 2019 el fueloil pesat, un dels combustibles més contaminants. En sis anys, el 50% dels vaixells del port es proveeixen amb gas natural liquat (GNL), un pas intermedi cap a energies més netes.

Temes:

Barcelona Calor