Sector econòmic

Barcelona va sumar fins a l’octubre més de 540.000 creueristes de luxe i prèmium

El Port registrarà aquest any 250 escales d’aquest segment de més poder adquisitiu, que cada vegada inicia més rutes a la ciutat i hi pernocta

Així és un creuer de luxe amb sortides des de Barcelona: piscines Infinity, majordoms i barra lliure de xampany

Els creuers deixen una mitjana de 2,3 milions d’euros al dia a Barcelona

Piscina del Silver Ray, que esta semana iniciaba ruta desde Barcelona, atracado en el Adossat, el martes.

Piscina del Silver Ray, que esta semana iniciaba ruta desde Barcelona, atracado en el Adossat, el martes. / EP

7
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Els creuers de luxe i prèmium estan guanyant quota de mercat en els últims anys, al conquistar els viatgers que busquen experiències exclusives i poc massificades amb servei ‘top’, i creueristes experimentats que volen anar un pas més enllà. Per a Barcelona, s’ha convertit en un segment estratègic, perquè els passatgers tenen una despesa superior a la mitjana en els seus destins, però també perquè es tracta d’embarcacions més petites, que en la categoria de luxe són per a menys de 1.000 persones, de manera que tenen menys impacte turístic. Fins a l’octubre, el port ha registrat 540.000 viatgers en aquests segments, que a l’acabar l’any hauran representat 250 escales.

Fa uns anys, la presència de vaixells de luxe era gairebé anecdòtica, però, en la mesura que el sector dels creuers ha madurat i ha estès la seva quota de mercat, ha avançat també el segment més elitista. Les navilieres més exclusives (amb servei més personalitzat) han ampliat flotes i han seduït nous usuaris. Espanya representa una quota molt petita del total de passatgers d’aquest nivell, però, en canvi, els ports del litoral mediterrani són un imant per a les companyies. Amb Barcelona al capdavant per la qualitat de les seves instal·lacions, la connectivitat aèria i la seva projecció internacional, la majoria de les estrenes de l’any en aquesta categoria han passat per la ciutat, moltes vegades com a inici o final de rutes.

Un exemple clar s’ha viscut aquesta setmana al moll Adossat, quan dels quatre creuers atracats dimarts tres eren de luxe, amb capacitats d’entre uns 750 i 900 passatgers. El Silver Ray és el novíssim vaixell inaugurat aquest estiu per la prestigiosa naviliera Silversea, que suma ja una dotzena d’embarcacions, i és propietat del gegant Royal Caribbean Group. L’acompanyaven l’Explora II (estrenat fa just un any), el nou segell de luxe del grup MSC, que opera des del 2023 i sumarà sis vaixells el 2028, amb una forta aposta per Barcelona. Així com l’Azamara Journey, un vell conegut del port.

Perfil estratègic

Cal ressaltar que en elpla de reducció de terminals acordat per l’Ajuntament i el Port, l’autoritat portuària ha reivindicat que les cinc instal·lacions resultants incloguin les millors instal·lacions possibles per cuidar aquests perfils. La subdirectora general i responsable Comercial i de Màrqueting del Port de Barcelona, Carla Salvadó, destaca que la tendència dels últims anys és de creixement d’aquests perfils, que el 2026 continuaran en auge. «Des del Port treballem per cuidar aquest segment perquè creiem que és un bon actiu per a Barcelona», apunta a aquest diari.

L’ultraluxós creuer Luminara de The Ritz-Carlton Yacht Collection. /

TRCYC

I recordar que, segons l’últim estudi d’impacte econòmic elaborat des de la Universitat de Barcelona i fet públic recentment, l’activitat deixa a la capital catalana 2,3 milions d’euros al dia. Però la despesa mitjana quan els vaixells comencen o acaben les rutes a Barcelona arriba als 307 euros per persona i dia en el cas de viatgers nord-americans, que no només són la nacionalitat principal en l’estadística del port (28,5%), sinó que també lideren l’oferta als vaixells de luxe, on la despesa encara es dispara més.

Precisament, els creuers més cotitzats (que fàcilment superen els 4.000 euros per una setmana) són els que amb freqüència fins i tot fan nit al port, de manera que els seus ocupants tenen ocasió de fer visites menys intensives, fins i tot fora de la metròpolis, així com descobrir la gastronomia local. I la seva presència passa desapercebuda pel volum de passatgers i perquè ni tan sols tots baixen a terra. Si la ruta arrenca o acaba a la capital catalana i són estrangers també és freqüent que s’allotgin en hotels, tant per conèixer el destí com per assegurar-se no perdre el vaixell si hi ha algun problema amb les connexions, assenyalen fonts hoteleres, que a Ciutat Vella i l’Eixample reben cada vegada més aquest tipus de clients. La cultura, la gastronomia i les compres són els seus principals objectius, diuen des del sector.

Prestacions ‘top’

Precisament, Explora Journeys traurà un nou creuer l’estiu que ve, Explora III, que després d’una preestrena a Itàlia farà el seu creuer inaugural el 3 d’agost (Barcelona-Lisboa), amb la fita que serà el seu primer vaixell propulsat per gas natural liquat (GNL), fet que redueix les emissions de CO2. També ho serà el IV, un any més tard, i els Explora V i VI faran un pas més en sostenibilitat, a l’incorporar hidrogen líquid en piles de combustible per a les seves operacions portuàries. La marca està guanyant viatgers espanyols pel seu estil de luxe informal i el seu disseny, sumant 19 visites a Barcelona aquest any, i amb 22 de programades per al 2026, que aniran en augment a mesura que s’ampliï la flota.

Una de les piscines dels vaixells d’Explora Journeys, on també es pot veure cine a la fresca. /

Rupert Peace

Els principals debuts de l’any que acaba en aquest àmbit han inclòs Barcelona tant en les seves rutes (de la primavera a la tardor a la zona) com en els inaugurals. L’esmentat Silver Ray va ser presentat dimarts a Barcelona a agents de viatge especialitzats, per temptar també el mercat català. Es tracta d’un vaixell de disseny modern, elegant i molt europeu, bessó del Silver Nova, els més grans de la seva flota, per a 728 passatgers, tots dos també equipats per funcionar amb GNL. El distingeix l’enorme quantitat d’espais vidrats, que acosten el viatger al mar, i un disseny asimètric, amb grans espais oberts i amb vistes. Totes les seves cabines tenen amplis lavabos i balcons o terrasses, servei 24 hores, alguns restaurants d’especialitats inclosos en el preu, begudes incloses per defecte, botigues de luxe i solàriums amb llits balinesos, a més del programa de ‘wellness’ Otium, que va més enllà de trepitjar el seu spa. Només aquest vaixell sumarà 28 visites a Barcelona el 2026, sempre amb inici o final d’itineraris, i amb mitja dotzena de rutes Barcelona-Barcelona (normalment de 10 o 11 dies) pel Mediterrani. Però, comptant la resta dels seus 11 vaixells, Silversea aportarà 68 escales o sortides a la capital catalana, destaca un portaveu.

Una de les ‘suites’, categoria Medallion, del Silver Ray, en la seva visita d’aquesta setmana a Barcelona. /

EPC

Un altre dels principals debuts de l’any el va marcar el nou Luminara, de The Ritz-Carlton Yacht Collection, la nova marca de creuers d’ultraluxe del grup hoteler, que va irrompre en el sector el 2022. Té capacitat per a 452 hostes en 226 grans ‘suites’, i destaca per la seva oferta gastronòmica, el seu spa i una plataforma d’accés directe al mar en algunes destinacions de platja.

Notícies relacionades

També va recalar recentment en viatge inaugural el nou creuer de la naviliera Oceania, en l’anomenada categoria Upper-Premium, amb una flota de set vaixells mitjans (màxim 1.268 passatgers), ambient elegant, però informal i relaxat, i una destacada oferta culinària sense cap sumplement. Al nou Allura (estrenat a l’estiu), les cabines més petites mesuren 27 m2 i compta amb un xef per cada 10 passatgers, destaquen. Ha inclòs la capital catalana en les seves rutes mediterrànies abans de posicionar-se als EUA per a la temporada hivernal, destaca l’operador Un Mundo de Cruceros, que comercialitza la majoria de marques de luxe des del seu segell StarClass Cruceros.

La biblioteca de l’Oceania Allura, que va ser presentat a Barcelona el setembre passat. /

Oceania

El port ha comptat també aquest any com a novetat amb el nou Viking Vesta, de la naviliera Viking Cruises, per a 998 passatgers i molt enfocat al mercat angloparlant. No obstant, aquesta marca destaca perquè bona part de la seva flota recala a Barcelona fins i tot en temporada baixa, i amb la particularitat de passar amb freqüència una o dues nits atracat a la ciutat. Fins al desembre atracaran l’Sky, el Vela, el Neptune i el Saturn, entre d’altres dels seus petits vaixells de luxe. Tampoc fallen les estrenes de Mein Schiff, que aquest any ha tret el Relax, tot i que el seu públic és essencialment de nacionalitat alemanya. I en categoria prèmium i més capacitat destaca la recent visita inaugural de l’últim vaixell de Princess, l’Star Princess, abans de salpar rumb als Estats Units. El seu bessó, el Sun Princess (2024), un dels vaixells més bonics del moment, ha sigut una de les estrelles de la temporada a Barcelona i ja ha anunciat la seva tornada el 2026.