Crisi habitacional
Cornellà tampoc renovarà les llicències de pisos turístics el 2028
La ciutat se suma a la decisió presa per Barcelona i l’Hospitalet. L’Ajuntament afirma que l’objectiu principal de la mesura és "preservar el caràcter residencial dels barris".
Fa poc més d’un any que l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va anunciar que no renovaria les llicències de pisos turístics a la capital catalana el 2028. Llavors, les ciutats de l’entorn metropolità es van mostrar receloses de seguir aquesta fórmula, però, en un marge de poques setmanes, dues ciutats de la conurbació més immediata de Barcelona han anunciat que també eliminaran les llicències de pisos turístics d’aquí tres anys. Ho va fer l’Hospitalet l’octubre passat i ho fa ara Cornellà.
En un comunicat, l’Ajuntament explica que treballa en una modificació del seu planejament urbanístic amb l’objectiu de "regular totes les tipologies d’habitatges destinats a usos diferents del residencial". Una actuació que, diu el consistori que lidera Antonio Balmón, té com a finalitat "preservar el dret a l’habitatge i garantir que els pisos de la ciutat es destinin principalment a viure-hi, i no a altres finalitats". Per a això recorrerà a la regulació aprovada per la Generalitat al respecte, que deixa en mans dels ajuntaments mantenir o no els seus habitatges turístics.
La mesura es pren en un context de crisi d’accés a l’habitatge. Les últimes dades de l’Incasòl reflecteixen que, malgrat la regulació del preu dels arrendaments, els lloguers van pujar un 1,4% a Cornellà en el segon trimestre del 2025. La xifra mitjana dels contractes signats entre l’abril i el juny va pujar així fins als 778,89 euros al mes de mitjana.
Cornellà no concedeix noves llicències de pisos turístics des del 2023, acollint-se al Decret llei 3/2023, de 7 de novembre, de mesures urgents sobre el règim urbanístic dels habitatges d’ús turístic, aprovat per la Generalitat com a resposta a la necessitat de regular el creixent mercat d’aquest tipus d’habitatges. A Cornellà hi ha actualment 88 llicències, atorgades abans de la publicació d’aquest decret, les quals "decauran automàticament el 2028 i no es renovaran", remarca el consistori.
El nou planejament afectarà no només els habitatges o apartaments d’ús turístic, sinó també els albergs juvenils i allotjaments destinats al col·lectiu educatiu, és a dir, de residències d’estudiants, de manera que tots aquests usos disposin d’una regulació específica sobre la seva ubicació dins del terme municipal. L’Ajuntament remarca que la ciutat ja disposa d’una "xarxa d’allotjaments turístics prou àmplia per donar resposta a la demanda de visitants" i que l’objectiu principal d’aquesta mesura és "preservar el caràcter residencial dels barris i afavorir l’accés a l’habitatge per als veïns i veïnes".
Notícies relacionadesMés enllà dels joves
Dies enrere, l’alcalde de Cornellà, Antonio Balmón, va abordar l’actual crisi de l’habitatge en el marc de la Smart City Expo. Ho va fer en la seva condició de vicepresident executiu de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). "Hi ha famílies que es guanyen bé la vida i no tenen garantit poder accedir a un habitatge", va remarcar Balmón, que va tornar a insistir en la seva proposta de créixer més "en vertical" que "en horitzontal" per donar resposta a una demanda d’habitatge disparada i que creix any rere any a la regió metropolitana de Barcelona.
- EL MERCAT D’HIVERN Ter Stegen i el Girona: una operació a foc lent
- Neteja pública El sistema de recollida porta a porta fracassa entre els veïns de Cambrils: «Si no l’utilitza ningú, ¿quin sentit té?»
- Tradició Barcelona consolida el seu rendible turisme de Cap d’Any: hotels, restaurants i discoteques complets per rebre el 2026.
- Tribunals Els Mossos que van ajudar a escapar Puigdemont van aparcar el cotxe de la fuga el dia anterior a Arc de Triomf
- ACTUALITAT BLAUGRANA Lamine Yamal, el nou 10: «Jo treballo per al Barça, jugo per al Barça, però quan surto de la ciutat esportiva gaudeixo de la meva vida i ja està»
