A l'espera de la transformació

El sector hoteler exigeix un calendari definitiu de la Sagrera per edificar

El projecte urbanístic contempla un allotjament als voltants de la terminal i dos o tres més al seu entorn. L’afectació del PEUAT és mínima en aquesta zona, cosa que incrementa l’expectació entre els inversors

L’entorn de l’estació ja suma 3.868 pisos fets i 633 en obres

El sector hoteler exigeix un calendari definitiu de la Sagrera per edificar

MANU MITRU / EPC

3
Es llegeix en minuts
Judith Cutrona
Judith Cutrona

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les obres de la futura estació de la Sagrera avancen a tota velocitat mentre mantenen una gran expectació al seu voltant. És la principal obra ferroviària de Barcelona, el projecte més ambiciós que té Adif entre mans i la peça clau de la transformació urbana de més abast a la capital catalana. Amb la mirada posada en un horitzó encara indefinit i amb cert escepticisme pels retards acumulats, la zona ja desperta l’interès del sector hoteler, que demana una data clara per a l’estrena de l’estació. Aquest seria el tret de sortida perquè els promotors comencessin a construir hotels a prop de la que serà la terminal estrella de Catalunya, assenyalen diferents fonts a EL PERIÓDICO.

Els responsables del projecte urbanístic –Adif, el Ministeri de Transports, l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat–, integrats a l’empresa pública Barcelona Sagrera Alta Velocitat (BSAV), coincideixen que l’entorn de la gran estació intermodal està cridat a convertir-se en un nou pol d’atracció urbana en tots els sentits. El projecte contempla la concentració de vivendes, equipaments, oficines i hotels.

A més, l’afectació del PEUAT –la regulació municipal que limita els allotjaments turístics a la ciutat– és mínima en aquesta zona, cosa que incrementa l’expectació entre els inversors. "Hi ha promotors, de Barcelona i de Madrid, que tenen pastilles de sòl reservades des de fa deu o dotze anys. Esperen que hi hagi una data certa d’estrena de l’estació", revela Juan Gallardo, director de consultoria Hospitality a 3 Capital.

Aquests inversors tenen la reserva de sòl feta, però encara no han demanat la llicència per construir. Aquest serà el següent pas, que no s’atreveixen a fer fins que el calendari "es vegi clar". "Mentre no hi hagi un anunci oficial d’any d’inauguració, allà ningú mourà una màquina", apunta Gallardo, que lamenta que "ningú esperava que l’estació trigaria tant".

El projecte de la futura estació de la Sagrera defineix 81.997 metres quadrats de sòl hoteler, dels quals estan pendents de construir 78.497. Tot i que és aviat per definir quants hotels s’edificaran, sobre el paper se’n preveu almenys un de segur al costat de l’estació, "sense interferències" en la vida veïnal per la distància de la resta d’immobles, segons expliquen fonts municipals a aquest diari. També se’n contemplen dos o tres més a l’entorn. La xifra final dependrà de la reserva dels promotors i del tipus d’hotel que es construeixi.

Àrea de creixement

L’interès no només neix dels inversors, sinó també de l’Ajuntament de Barcelona, responsable del planejament i de la gestió urbanística de la gran obra. El mateix alcalde, Jaume Collboni, ho va afirmar en una entrevista d’EL PERIÓDICO: "Encara pot créixer, amb l’actual regulació d’allotjaments. Per exemple a la Sagrera, on hi ha previst construir hotels quan s’acabi l’estació". El consistori reivindica la gran potència de l’àmbit de la Sagrera i calcula que un equipament d’aquestes característiques podria oferir una nova centralitat hotelera al nord-est de la ciutat, que descongestionés el centre.

Notícies relacionades

No obstant, l’Ajuntament no ha rebut de moment cap sol·licitud de llicència per construir un hotel en aquest àmbit. La regulació que marca el PEUAT –que correspon a les sigles de Pla Especial Urbanístic d’Allotjaments Turístics– juga, en aquest cas, a favor d’aquest gran interès del sector, més si és possible tenint en compte l’eliminació dels pisos turístics el 2028. El govern municipal defensa que "hi ha capacitat per a 4.000 places hoteleres més a tota la ciutat" i advoca per descentralitzar l’oferta.

El que es trobaran ara els promotors –a diferència de quan van comprar aquest sòl– és el controvertit PEUAT, impulsat pel govern d’Ada Colau el 2017. El centre és la zona més perjudicada al concentrar més del 60% de les places. És la zona 1 i allà no s’admet cap nou tipus d’allotjament turístic ni l’ampliació de places. L’àmbit de la Sagrera és a les zones 3 –correspon al barri per si mateix, on ja hi ha construcció i es permet un creixement contingut– i la 4, que es defineix com a gran àrea de transformació i arriba a tota la zona de l’entorn de la futura terminal i el seu gran parc lineal de quatre quilòmetres de longitud.