MEDI AMBIENT
El fiscal demana quatre anys per a un cap de la incineradora
L’acusació afirma que l’acusat, responsable d’explotació de la planta de Tersa a Sant Adrià, va tolerar "un risc greu per a la salut".
La Fiscalia de Barcelona reclama quatre anys de presó, multa de 12.000 euros i inhabilitació per exercir una professió vinculada a les instal·lacions de tractament de residus per a Francesc Rosa Gutiérrez, que va ser cap d’explotació i "principal responsable" de la planta incineradora d’escombraries de Tersa, situada a Sant Adrià de Besòs, segons l’escrit d’acusació a què va accedir EL PERIÓDICO.
L’acusat és ara director de generació d’energia de l’empresa de titularitat pública, de la qual l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona són els propietaris majoritaris. El fiscal Víctor Castells li atribueix un delicte contra el medi ambient "amb risc greu per a la salut de les persones" o, alternativament, aquest mateix delicte per incompliment de la directiva europea d’emissions industrials i la transposició corresponent a la legislació espanyola.
L’acusació pública sosté que l’imputat, com a cap d’explotació i amb una "clara posició de garant per evitar el reg ambiental derivat d’un funcionament anòmal" de la incineradora, "va portar a terme i va consentir" una sèrie de pràctiques contràries a la normativa ambiental. Aquesta acció va comportar, incideix el fiscal en l’escrit, "un risc greu per a la salut de les persones que viuen al voltant d’aquesta instal·lació, i també un risc per al medi ambient".
A la planta hi cremen un màxim de 360.000 tones de residus de la capital catalana i el seu entorn. Es tracta de la instal·lació que crema una quantitat més gran de rebutjos a Catalunya, i l’Ajuntament de Sant Adrià reclama que es tanqui i es traslladi. La fiscalia indaga des que l’associació Airenet va denunciar els fets el 2018 i ara la causa s’encamina a judici.
Segons l’opinió de la fiscalia, l’acusat era "un tècnic amb responsabilitat de decisió que coneixia perfectament totes les circumstàncies concretes que es presentaven en la crema de residus a la instal·lació" que dirigia. Afegeix que, pel càrrec que exercia, "estava en disposició d’estar al corrent de les irregularitats detectades i podia evitar que es produïssin". L’excap d’explotació, precisa el ministeri públic, havia d’assegurar que el tractament de residus es "verifiqués" amb respecte a la normativa ambiental aplicable a incineradores de residus urbans i sobre la protecció d’ambient atmosfèric.
Notícies relacionadesLa clau de la temperatura
L’escrit d’acusació afirma que, "amb autorització de l’acusat Francesc Rosa com a cap d’explotació de la instal·lació", la incineradora "incomplia" la normativa "com a mínim des de l’any 2017 al no realitzar el mesurament" de la temperatura de la crema d’escombraries tal com és preceptiu. Es tracta d’un indicador decisiu per contenir l’expulsió de contaminants. La llei exigeix que els gasos derivats de la incineració pugin fins a 850 graus almenys durant dos segons després de l’última injecció d’aire de combustió.
- Loteria de Nadal 2022 ¿Què has de fer si et toca la Loteria de Nadal 2022?: consells
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Óscar Fernández Calle, candidat de Vox a Extremadura : "Guardiola va robar el canvi que volien la majoria d’extremenys"
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- El forat de la sanitat pública El 45% dels espanyols només va al dentista per emergències: «Hi vaig anar per un queixal i vaig acabar amb una factura de 1.300 euros»
- Reforma en Justícia Falta de normes, possibles pròrrogues i molta incertesa davant la reforma que revoluciona l’organització de la justícia a Espanya
- Escàndol internacional El dur informe del cas Epstein: el que les víctimes de violacions van explicar a la policia i com els advocats van provar de fer-les callar
- Esperit nadalenc El Parc del Fòrum de Barcelona es tenyeix de vermell a la Cursa del Pare Noel
- UNA ALTRA DESGRÀCIA Greu lesió de genoll de Christensen
