Patrimoni
L’estació fantasma de Gaudí rep les primeres visites
La parada de metro, projectada als anys 70 però mai inaugurada, obrirà dos caps de setmana amb tot reservat. I davant la gran demanda, TMB prepara una ampliació amb tres tandes més.

"Mai va entrar en funcionament, no la trobareu als mapes", indica la directora de la fundació de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mònica Peinado, sobre l’estació de metro de Gaudí. Es va construir el 1968, però no es va arribar a obrir al públic i va quedar per sempre en la penombra, veient passar els trens de la Línia 5. Fins aquest cap de setmana, que rebrà les seves primeres visites.
El metro de Barcelona obre per primera vegada les seves dues estacions fantasma coincidint amb la celebració del seu centenari. Una és la de Gaudí, a prop de Sagrada Família, i l’altra la de Correus, que sí que va funcionar entre 1934 i 1972, però va quedar fora de servei amb l’ampliació de l’L4.

L’estació fantasma de Gaudí rep les primeres visites /
Condemnada a la foscor
¿Per què la de Gaudí es va construir però mai es va obrir al públic? Peinado ho explica. Va ser per una combinació de motius econòmics, urbanístics i de planificació. En els 70 es va projectar com a part de l’actual L2, que havia d’avançar des de Sagrada Família cap a Paral·lel. No obstant, aquell tram no es va construir a causa de la falta de recursos, les dificultats tècniques i d’expropiació de terrenys. Això va deixar l’estació quasi acabada, però fora de la xarxa en servei. A més, hi havia un problema de solapament: l’estació de Gaudí estava situada a molt poca distància de l’estació Sagrada Família de l’L5, que sí que va entrar en funcionament. Tenir dues parades tan pròximes no tenia sentit, per la qual cosa es va descartar obrir-la. Gaudí va quedar d’aquesta manera condemnada a la foscor, convertida, com en una maledicció, en una estació fantasma: construïda, però sense servei, mai estrenada i amagada sota terra.
Per arribar-hi s’ha de recórrer el passadís fins arribar al vestíbul que connectava amb les dues andanes de l’estació. A les seves parets poden observar-se imatges històriques: les cotxeres de Santa Eulàlia del Metro Transversal, el 1934; els accessos a Liceu del 1952... El que impacta més, no obstant, és una sobtada calor humida que rep el visitant.
Notícies relacionadesA l’andana, corresponent a la via 2, una breu exposició de fotografies realitza un recorregut per la història del metropolità barceloní, sota una il·luminació tènue. "La circulació de l’L5 no es veu afectada. És una oportunitat per veure passar els combois al llarg del túnel", afirma el director del metro, Òscar Playà.
Les 700 places per veure l’estació durant el cap de setmana vinent i el del 25 i 26 d’octubre es van esgotar el 9 de setembre passat molt ràpidament. TMB obrirà 1.000 noves places ben aviat. "Tot el secret genera interès, pel misteri", indica Peinado, just en el moment en què titubeja i s’apaga uns segons la poca il·luminació de l’andana. Semblaria preparat, però no: "Estem treballant fins al cap de setmana en l’adequació de l’espai", aclareix Playà, atribuint-ho a una petita fallada tècnica.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
-
Ofert per
- Circulació en proves El gran tall de l’R3 durant 16 mesos allargarà el temps de viatge entre 20 i 30 minuts
- Crits de l’afició blaugrana contra Figo
- Mesures contra la massacre de Gaza Junts votarà a favor del decret d'embargament d'armes a Israel, però la seva aprovació continua a l'aire
- INVESTIGACIÓ Detingut un jove marroquí per l’assassinat de l’historiador d’Almeria