Futura xarxa de mobilitat
L’AMB gestionarà 53 línies d’autobús de la segona corona metropolitana el 2028
L’ens supramunicipal assumirà la licitació de 13 concessions per redissenyar un nou mapa de transport públic per carretera i donar un servei de més qualitat.
El nou disseny de la xarxa es preveu complex i implica identificar les deficiències

El gran canvi en l’actual model de transport públic per carretera que ja està preparant el Govern català, amb la finalització el 2028 d’unes concessions que es van atorgar majoritàriament entre el 1950 i el 1960, implicarà el traspàs de la gestió de les línies d’autobús que operen a la segona corona a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Es tracta de 13 concessions que sumen un total de 53 línies d’autobús diürnes i nocturnes.
L’AMB s’encarregarà de licitar, l’any 2028, aquests serveis d’autobús i passarà a ser la titular de les noves concessions. L’ens metropolità veu una "oportunitat històrica" per replantejar i millorar la mobilitat a la segona corona, responent a necessitats actualment no cobertes. No es tracta d’un mer traspàs de la gestió de les línies. L’AMB ha iniciat el procés per dissenyar un nou mapa de transport públic, que implicarà també les línies d’autobús que ja gestiona, definint nous serveis que assegurin la cobertura territorial i unes millors interconnexions. És així com algunes línies podran desaparèixer per donar pas, amb les futures concessions, a d’altres de noves.
Reunió amb els municipis
L’acord entre l’AMB i el Govern es fonamenta en la llei que indica que és l’AMB la que té la competència de planificació i gestió de la xarxa d’autobusos que tenen origen i destí a l’àrea metropolitana, cosa que no passa en el cas del mig centenar que operen a la segona corona.
En una reunió, ahir, amb els alcaldes i regidors dels 18 municipis de la segona corona metropolitana, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, va exposar que l’objectiu és equiparar-los "als estàndards de qualitat dels serveis d’autobús de l’AMB de la primera corona, per convertir-se així en un servei de més qualitat i amb més eficiència".
En la trobada, l’AMB va fer el seu diagnòstic sobre com estan operant actualment els serveis que preveu assumir. "Les noves licitacions ens permetran abordar un nou disseny i una planificació de les rutes, i establir uns requeriments exigents per a la prestació del servei per part dels operadors", va afegir.
"Demandes i carències"
La seva intenció és reunir-se durant els pròxims tres mesos amb els municipis "per conèixer de primera mà les seves necessitats, demandes, carències i reflexions". El redisseny de la xarxa d’autobusos es preveu complex perquè implicarà aconseguir acords en serveis que es presten als límits territorials de l’AMB. També perquè les concessions que ja gestiona l’autoritat metropolitana compten amb diferents dates de finalització.
El nou pla que l’AMB ha posat en marxa implica inventariar els serveis que es presten, identificar les seves principals deficiències i elaborar una nova proposta tenint en compte el context actual i futur de la metròpolis, així com la disponibilitat de finançament dels pròxims anys.
Notícies relacionadesAmb les aportacions que reculli dels ajuntaments i el seu treball intern, l’organisme metropolità elaborarà el seu pla de serveis d’autobús metropolità a la segona corona, que s’aprovarà al llarg de l’any 2026. D’aquesta manera, el 2027 preveu treure a concurs les licitacions dels serveis perquè els nous adjudicataris puguin iniciar el servei el 2028, quan finalitzin les concessions actuals.
A l’àrea metropolitana de Barcelona, hi ha 297 línies regulars d’autobús, 216 de les quals són de titularitat de l’AMB. A aquestes línies s’hi sumen 27 línies de bus nocturn, 21 de les quals ja gestiona també l’ens metropolità.
Barcelona Govern Alcaldes TMB - Transports Metropolitans de Barcelona AMB ( Àrea Metropolitana de Barcelona )
- DGT Aquesta és la pregunta més fallada de l'examen teòric del carnet de conduir
- ACTUALITAT BLAUGRANA La UEFA anuncia al Camp Nou el Barça-Olympiakos de Champions del 21 d'octubre
- Passatger agressiu Un home es baralla amb una dona gran al metro de Barcelona per ser «espanyola»: «Aquí no viuràs a gust mentre Puigdemont hagi d’estar a Bèlgica»
- Informe El 30% dels assalariats de Barcelona són estrangers que destinen un 42% d’ingressos a la vivenda
- Carta La UE adverteix per escrit que l’ampliació de l’aeroport del Prat ha de garantir l’espai natural protegit
- L’ESTRENA DE L’EUROLLIGA Un Barça sense defensa s’estavella contra el Hapoel
- Una figura precoç Faustino Oro, el nen prodigi dels escacs
- Els comptes del club blaugrana El Barça tanca l’exercici amb 17 milions de pèrdues
- L’Espanyol llueix planter en el seu 125 aniversari
- El rival Luis Enrique: "Soc culer, soc soci i ho seré tota la vida"