Badalona posa límit als patinets

El ple municipal aprova avui una modificació de l’ordenança de vehicles de mobilitat personal que preveu multes de fins a 600 euros per a les infraccions molt greus, 100 euros més que a Barcelona. El text regula els requisits dels conductors.

Badalona posa límit als patinets
4
Es llegeix en minuts
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

El 2023 es van produir uns 133.500 desplaçaments amb alguna mena de vehicle de mobilitat personal (VMP) per l’àrea de Barcelona, segons l’última enquesta de mobilitat personal en dia feiner de l’Institut Metròpoli. Si bé el percentatge total de viatges fets amb patinet elèctric, seagway o altres vehicles d’aquesta classe encara és reduït (un 0,8%) en el context dels més de dos milions de desplaçaments registrats el 2023 per l’àrea metropolitana, l’increment dels últims anys ha sigut palpable. El 2017, amb prou feines es van produir 15.000 desplaçaments en VMP o, cosa que és el mateix, el seu ús ha augmentat en l’àrea metropolitana un 790% en encara no sis anys.

Davant aquest canvi de tendència en la mobilitat personal, molts municipis han aprovat en els últims anys regulacions de l’ús de VMP. A Barcelona està fixat en l’ordenança de circulació des del 2017; a Santa Coloma de Gramenet, des del 2020, i a Terrassa, des del 2021. L’Ajuntament de Badalona es comença a posar al dia en aquest sentit a partir d’avui, amb l’aprovació en el ple municipal ordinari de l’avantprojecte de modificació de l’ordenança municipal de vehicles, que inclou, per primera vegada, els VMP. "Que fins ara no tinguem una regulació sobre aquest tema és un exemple de com han funcionat les coses a Badalona en els últims anys, en què la inestabilitat política ha parat la major part dels projectes", es lamenta l’alcalde Xavier García Albiol.

La modificació de l’ordenança, a la qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, regularà per primera vegada els requisits que han de complir els conductors d’aquests vehicles, així com el règim de sancions d’una regulació "pensada per garantir la seguretat, tant dels usuaris de VMP com dels vianants", indica el regidor de Via Pública i Mobilitat de l’Ajuntament de Badalona, David Mejía. "El mal ús que fan algunes persones dels patinets elèctrics requereix de manera urgent una regulació pensada des del sentit comú i que sigui dura i contundent amb relació a la gent que no respecta les normes de convivència", afegeix Albiol.

Multes contundents

Aquesta contundència esmentada per l’alcalde popular s’ha traduït en un règim sancionador amb multes més altes que les de Barcelona. Si a la capital catalana les infraccions lleus es multen amb un import de fins a 100 euros, a Badalona seran 150 euros; les greus se sancionaran amb fins a 300 euros a Badalona, pels 200 de Barcelona); i, per a les catalogades com a molt greus, l’ordenança badalonina preveu multes de fins a 600 euros, pels 500 que es cobren a Barcelona.

Fins i tot a Terrassa, amb una regulació molt extensa que contempla gairebé una cinquantena d’infraccions diferents sobre l’ús de patinets elèctrics, només quatre d’elles superen en quantia les sancions que implementarà Albiol a Badalona. Es tracta de les que es refereixen al consum d’alcohol i drogues, i també a la negativa del conductor a sotmetre’s a la prova de detecció d’aquestes infraccions, penada amb el pagament de 1.000 euros a Terrassa i de 600 a Badalona. De fet, a la cocapital vallesana, unes 30 infraccions (60% del total) estan sancionades amb multes de tot just 80 euros, inferiors al mínim de 100 euros que es cobra a Badalona.

Quan entri en vigor l’ordenança modificada, el govern local llançarà campanyes d’informació i de comunicació per explicar als veïns els detalls de la regulació. Durant el temps que durin les campanyes, assenyala el regidor Mejía, no se sancionarà.

Assegurança obligatòria

Notícies relacionades

Més enllà de la qüestió econòmica, el govern local destaca l’obligatorietat per als conductors de VMP de disposar d’una assegurança de responsabilitat civil vinculada al vehicle (i, com a mínim, amb cobertura a tercers) com un dels elements que hauria d’ajudar a reduir la delinqüència a la ciutat. "Sabem que hi ha molts robatoris que es practiquen mitjançant l’ús del patinet", diu el regidor Mejía. "En cas que es detingui aquesta persona per un possible delicte, podrem observar si el patinet és seu i està homologat".

"Volem posar-ho fàcil a la Guàrdia Urbana perquè puguin retirar el màxim nombre de patinets que no compleixen la normativa o de conductors de patinets que en fan un mal ús", afegeix l’alcalde Albiol. A més de l’obligatorietat de disposar d’una assegurança i de complir les normes generals de circulació, la literatura de la modernitzada ordenança contempla una sèrie de requisits per al bon ús del VMP. Per començar, els conductors hauran de tenir 15 anys o més. No podran circular per la vorera ni pels carrers d’ús exclusiu per a vianants (tret de si hi ha un carril bici), ni tampoc podran fer-ho sense casc homologat o utilitzant auriculars o dispositius electrònics. Així mateix, no podran ser ocupats per més d’una persona ni ser manipulats de manera que no es compleixin els criteris de l’homologació previstos.