TROBADA GENERALITAT-AjUNTAMENT
Illa i Collboni pacten apujar la taxa als creuers amb escala a Barcelona
El canon s’ampliaria «substancialment» als vaixells que passen menys de 12 hores a BCN
El president i l’alcalde també concerten la creació de 1.700 vivendes públiques en 27 solars buits cedits pel consistori i acorden blindar l’extinció dels 10.000 pisos turístics que actualment consten a la ciutat.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, i l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, van exhibir ahir la bona sintonia entre les dues institucions amb una segona reunió en menys de dues setmanes. Però, a diferència de la del 23 d’agost, quan simplement es va celebrar una trobada institucional, ahir van dotar la cita de contingut i en van sortir havent arribat a diversos acords. El més cridaner és l’augment de la taxa turística per als creuers amb escala de menys de 12 hores a la capital catalana. A la sortida de la reunió, Collboni va assegurar que hi haurà un augment «substancial» de l’impost, però va evitar concretar la xifra.
Per la seva banda, el conseller de Presidència, Albert Dalmau, va confirmar l’acord i va assegurar que la qüestió s’abordarà en el marc de la negociació dels pressupostos catalans del 2025 i que anirà acompanyada d’«una reflexió sobre la fiscalitat turística» més global que podria afectar tot Catalunya. Per ara, només s’ha volgut revelar el creixement de la fiscalitat d’aquestes grans embarcacions de passatgers que arriben diàriament a Barcelona, i que per a l’alcalde comporten un creixement que no és «assumible» per a la ciutat. Collboni es va mostrar confiat que apujar la taxa ajudarà a «controlar la demanda».
També per frenar la massificació turística, l’alcalde ha assegurat que té el compromís de la Generalitat per blindar l’extinció dels 10.000 pisos turístics que actualment consten a la ciutat. Es tracta d’un anunci que el mateix ajuntament va fer abans de les vacances d’estiu i que es fonamenta en un decret del Govern. Segons Collboni, el pacte és que aquesta norma es mantingui perquè es pugui materialitzar l’anul·lació de totes les llicències vigents el 2028.
D’altra banda, el líder del consistori «va celebrar» que el nou Executiu català hagi decidit reactivar la comissió tècnica per abordar l’ampliació de l’aeroport de Barcelona-el Prat. Segons l’alcalde, la instal·lació necessita «millorar la interconnectivitat» i tenir «més vols directes» per evitar escales a Madrid, París o Londres. «És un projecte molt important per a l’economia del nostre país i de la nostra ciutat», va justificar.
Més vivenda pública
Aquests no van ser els únics acords de la reunió feta al Palau de la Generalitat. El Govern i l’ajuntament també van pactar reprendre el projecte per construir 1.700 vivendes públiques en 27 solars buits cedits pel consistori, una proposta que ja havia sigut acordada amb l’anterior executiu liderat per Pere Aragonès, però que va decaure pel rebuig del Parlament als pressupostos del 2024.
La primera fase, que segons assenyala el conseller Dalmau es posarà en marxa «de manera immediata» aquest mes de setembre, consistirà en la construcció de 637 vivendes en 11 solars i comptarà amb un pressupost de 82 milions d’euros.
També van optar per recuperar dels últims pressupostos l’acord per allargar diverses línies del metro de Barcelona. Tot i que no serà a curt termini, la intenció és que l’L1 arribi fins a Badalona, l’L3 fins a Esplugues, l’L2 fins a Montjuïc i l’L4 es prolongui de La Pau fins a La Sagrera.
Pel que fa a la seguretat, Collboni va avançar que es reunirà amb la consellera d’Interior, Núria Parlon, i la direcció del cos dels Mossos el pròxim dia 18. L’objectiu de la trobada, segons explica l’alcalde, és lluitar contra la «petita delinqüència» i el «narcotràfic». Dalmau, per la seva banda, va avançar que un dels compromisos que s’espera que surti d’aquesta reunió és la represa de les investigacions conjuntes entre la policia catalana i la Guàrdia Urbana. Posteriorment, el consistori començarà una ronda de consultes amb altres consellers del Govern.
Amb tot, malgrat reconèixer que durant l’últim any del mandat d’Aragonès hi va haver un «punt d’inflexió» en les relacions entre el Govern i l’ajuntament, Collboni va assegurar que l’arribada d’Illa a la Generalitat suposarà un «salt qualitatiu» per a Barcelona, per la «coincidència política i personal» que té amb el president, però també per la «coincidència en les prioritats». Així, l’alcalde va assegurar que la capital catalana pretén ser el «motor» de la «tercera transformació de Catalunya» promesa per l’Executiu socialista.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Carme Coma: "He sentit por, vergonya i fàstic durant aquests cinc anys"
- Les emocions i la parella La moda de ligar en el 'super' abre un debate sobre cómo iniciar una relación sentimental
- EL LÍMIT SALARIAL DE PRIMERA DIVISIÓ El Barça millora, però no n’hi ha prou
- Desastre forestal Dos incendis al Priorat confinen Porrera i amenacen el Montsant
- ESPAI Isaacman: "Des d’aquí la Terra es veu com un món perfecte"
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Festa Major Arriben les festes de Santa Tecla a Tarragona: Què no et pots perdre?
- Educació Quasi la meitat d'alumnes d'FP sense plaça no tenen els requisits
- Tema de diumenge ¿Com està el cotxe elèctric?
- Monarquia ¿Per què no?