L’estudi del carril bici del túnel de Vallvidrera es retarda al 2025

L’empresa adjudicatària de l’informe de viabilitat havia de presentar els seus resultats al març, però ara té de termini fins al juny de l’any que ve.

L’estudi del carril bici del túnel de Vallvidrera es retarda al 2025

Carlos Márquez Daniel

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Començar a la plataforma change.org i acabar al Parlament de Catalunya és una cosa que poden dir molt poques iniciatives socials. Una d’aquestes és la que promou el col·lectiu Bikevidrera, que reclama una millor connexió ciclista entre Barcelona i el Vallès, en concret amb Sant Cugat. El Govern va encarregar l’agost del 2023 un estudi per analitzar la viabilitat de convertir en un carril bici la galeria de serveis del túnel de Vallvidrera. El contracte, per un import de gairebé 55.000 euros, se’l va adjudicar la consultora TRN Taryet, i tenia set mesos per presentar les seves conclusions. El termini acabava a mitjans de març del 2024, però el Govern ha decidit atorgar una pròrroga de més d’un any, fins al juny del 2025. És a dir, el que havien de ser set mesos acabaran sent gairebé dos anys. Els impulsors, com deuen imaginar, no entenen res.

A internet encara es pot firmar la petició per convertir la Mina Grott, construïda a mitjans del segle XIX per portar aigua des del pantà de Vallvidrera fins a Sarrià, en una via ciclista. La proposta no tenia massa recorregut, ja que aquest túnel, a més d’estret i d’escassa altura, està en unes condicions lamentables. El 2019, no obstant, van fer un gir a la seva reivindicació, i aquesta vegada la cosa era molt més factible, tècnicament parlant. Van saber de l’existència d’una galeria de serveis, de 2,5 quilòmetres de longitud, que transcorre en paral·lel al túnel de Vallvidrera. S’havia construït als anys 70; una mena de prova per al túnel que es perforaria una dècada més tard.

"Resolució del director"

Es va passar del no sense discussió a deixar una porta oberta. Com a mínim per estudiar-ho. Passava el desembre del 2022. Es va convocar el concurs públic i el 18 d’agost del 2023 es va formalitzar el contracte amb la publicació al DOGC. Si se sumen els set mesos previstos, l’adjudicatari hauria d’haver presentat els seus resultats el 18 de març del 2024. Marc Beltrán, impulsor de la plataforma Bikividrera, va preguntar pel retard i va obtenir la següent resposta oficial fa escassos dies: "Per resolució del director de producció d’infraestructures, amb data 13 de febrer del 2024, el termini d’execució del contracte ha sigut ampliat 11 mesos i 27 dies (fins al 4 de juny del 2025)". No surten els comptes..., ja que si aquesta és la pròrroga, el nou límit hauria de ser el 15 de març del 2025.

Convertir la galeria de serveis en un carril bici permetria complir amb una de les demandes de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que aprofita qualsevol ocasió per advocar i promoure les connexions ciclistes entre municipis, com la que es va fer entre Esplugues i la capital catalana a través del parc de Cervantes o la recent unió amb Sant Adrià a través del pont dels Passadors. Un trajecte que ara es fa a través de la perillosa carretera de Vallvidrera en 45 minuts es podria fer en menys d’un quart d’hora a través del túnel sense pendent de 2,5 quilòmetres. Després faltaria crear un vial ciclista per la BV-1462 fins al cor de Sant Cugat, però això és més fàcil: inversió i projecte.

Notícies relacionades

Beltrán arriba a la conclusió que hi ha "motius polítics" que han portat el Govern a ajornar la decisió. Potser és així, però no sembla un tema difícil, tenint en compte que la comissió de Territori del Parlament de Catalunya va votar, de manera no vinculant, a favor del projecte. I amb gran consens. On no hi va haver tant acord va ser en la petició de la CUP d’anul·lar les multes imposades als ciclistes que van ser sancionats per pedalar per l’interior del túnel de Vallvidrera, una via ràpida que no admet bicicletes.

Dissabte tornaran a concentrar-se entre les 11 i les 13 hores a l’encreuament de Via Augusta amb la Bonanova. No tenen previst, en principi, tornar a ocupar el túnel. Ho van intentar a les bones, però Interior els ha dit que ni parlar-ne, que a tot estirar se’ls permetia circular per la carretera de Vallvidrera, la que precisament volen evitar amb el nou vial ciclista.