A la conquesta del públic estranger

El 9% dels turistes de BCN acuden a espectacles de música, teatre o cine

L’Observatori del Turisme a Barcelona atribueix a aquest perfil de consumidor cultural una estada més llarga a la ciutat i una despesa diària superior a la mitjana

Els mesos estrella són el maig, el juny i el juliol, temporada alta de grans festivals a l’aire lliure

El més mal valorat a la ciutat és, en aquest ordre, el soroll, la contaminació i la neteja

El 9% dels turistes de BCN acuden a espectacles de música, teatre o cine

meritxell m. pauné

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Barcelona no té un Broadway o un West End, però ha entrat per altres vies en el circuit del turisme d’escenaris internacional. Hi ha un públic global a qui no li importa –¡tot el contrari!– viatjar a un altre país per acudir a un festival de música, una estrena d’òpera, un muntatge teatral... L’escenari passa a formar part de la destinació i tots dos es retroalimenten. La capital catalana té encara poc estudiat aquest perfil de visitant, però les poques dades existents apunten que creix i que la seva despesa és superior a la mitjana.

L’Observatori del Turisme a Barcelona (OTB) va publicar al setembre un informe monogràfic sobre el "turista escènic" a la capital i en el conjunt de la destinació. L’etiqueta agrupa tots els visitants que hagin assistit a concerts, festivals de música, teatre o cine durant la seva estada. El 2022 van ser un 9% del total a Barcelona ciutat i un 7,6 a la regió. L’any anterior n’eren el 6,2% i el 5,8% respectivament, tot i que els fluxos turístics encara estaven molt influïts per la pandèmia.

Les dades procedeixen de l’última enquesta de perfil i hàbits dels turistes de la destinació (2022), que revela a grans trets qui són i què fan a Barcelona aquests visitants escènics. Espòiler: els joves festivalers guanyen per golejada les famílies amb entrades a platea. Una hegemonia que es correspon amb una oferta de concerts molt més guiri-friendly que la cartellera teatral local.

Les dades disponibles desmenteixen àmpliament que sigui un turisme de baix cost. Dos elements desperten especial interès en el sector: els turistes escènics realitzen estades més llargues (6,3 nits, davant 4,9 de la mitjana general) i gasten més per persona i dia (96,60 euros davant 84,42). L’any passat, el 58% va dormir en allotjaments turístics, el 19% a casa d’algun amic o familiar i el 13% en un càmping.

El 66% són homes, el 80% tenen estudis universitaris i el 60% treballen com a assalariats. Tenen de mitjana 32,7 anys i, de fet, només un terç té més de 34 anys. Gairebé 9 de cada 10 són estrangers (68% europeus) arribats amb avió. Un 34% va venir a la ciutat sol; un 32%, en parella, i un 24%, amb amics. Tres quartes parts van venir a Barcelona per oci i en general posen molt bona nota a la ciutat (un 8,81 sobre 10).

La familiaritat amb què aquest públic es mou per Europa propicia que siguin viatges planificats amb poca antelació: el 64% va contractar l’allotjament amb menys d’un mes d’antelació i dos de cada 10 ho van fer la setmana prèvia. Gairebé sempre per internet. Una vegada a la destinació, es desplacen per la ciutat amb metro (65,3%), a peu (58,3%), amb taxi (33,3%) o amb autobús (32,5%). Per al 46,8% és la seva primera visita a Barcelona. L’estacionalitat es correspon amb el perfil i l’oferta: els mesos estrella són el maig, el juny i el juliol, temporada alta de grans festivals de música a l’aire lliure. Al juny concretament suposen un 16,6% del total de turistes. Per contra, del gener a l’abril del 2022 la seva presència va quedar per sota del 9% de mitjana. La seva presència a la regió, en canvi, és més alta a l’abril i de l’agost a l’octubre, en virtut d’una més gran proporció de visitants catalans i espanyols (43,3%).

En què gasten i què visiten

L’esdeveniment cultural o esdeveniments als quals hagin assistit no copen tota l’estada. Els queda temps, d’acord amb les seves respostes a l’enquesta anual de l’OTB, per anar de restaurants (el 97% així ho va afirmar el 2022), passejar relaxadament per la ciutat (el 92%) i realitzar alguna visita cultural (87%) que molt probablement tingui a veure amb l’arquitectura, element que més valoren de la destinació. El que menys els agrada, per aquest ordre, és el soroll, la contaminació i la neteja. Opinions i activitats molt similars a les del turista tipus.

Notícies relacionades

Un 12% d’ells han incorporat a la seva planificació una escapada fora de la capital, tendència encara modesta però esperançadora ja que els day-trips són una assignatura pendent crònica del sector. ¿I a què destinen el pressupost? La despesa més gran és el desplaçament fins a la ciutat (431,76 euros), seguit de l’allotjament (63,42 euros per persona i dia). La resta se’n va a menjar i beguda, entreteniment (on s’inclouria l’espectacle al qual han assistit), compres i transport intern.

El retrat robot del turista escènic de Barcelona és encara borrós. Per això, l’Observatori del Turisme a Barcelona (OTB) prepara aquest 2024 un estudi detallat sobre el segment. Els resultats, que donarà a conèixer l’any que ve, permetran confirmar l’hegemonia actual de la indústria musical i entreveure el potencial de la resta d’arts per captar espectadors internacionals.