MOBILITAT sostenible

L’AMBici desembarca a Sant Adrià i s’estrenarà a l’abril a l’Hospitalet

El servei, quan estigui al 100%, disposarà de 2.600 bicis elèctriques

El ‘bicing’ metropolità tindrà unes 130 estacions electrificades als 15 municipis implicats, cosa que evitarà el tràfec de furgonetes per poder carregar-les. La ciutat del Besòs estrena un nou carril de connexió amb Barcelona.

L’AMBici desembarca a Sant Adrià i s’estrenarà a l’abril a l’Hospitalet

carlos márquez daniel

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Sant Adrià de Besòs té una cosa que a Barcelona comença a escassejar: comerç de proximitat de tota la vida i bars i restaurants amb noms de persones, segurament el del primer amo. A l’avinguda de Catalunya, un dels carrers que travessen la plaça de la Vila, hi ha un lloc de l’ONCE, una fruiteria, cafeteries, farmàcia, una botiga de roba, sabateries… I ara també una estació del servei metropolità de bicicleta, l’AMBici, estrenat el gener del 2023. Això, per exemple, tampoc ho té la capital catalana.

El bicing metropolità es va estrenar a finals de gener del 2023. Sant Adrià és el municipi número 14 en acollir el sistema (només falta l’Hospitalet de Llobregat). Una mica tard, és cert, són les coses de la planificació, a més d’una Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que no ha volgut agafar-se els dits i ha anat a poc a poc, una mica entretinguda per la dificultat d’electrificar les estacions. De les 236 estacions previstes, unes 130 permetran recarregar les bicicletes, una mica més del 55% del total. Això evitarà els problemes de trobar bicis sense energia o haver de portar-les als tallers amb furgonetes. Segons l’AMB, el 95% ja estan en obres per fer arribar l’electricitat.

Els problemes d’entesa amb Endesa, l’empresa proveïdora de l’energia, semblen estar solucionats, de manera que el 95% de les estacions que recarregaran les bicis ja estan en obres per fer arribar l’electricitat als punts d’ancoratge. Seran unes 130 del total de 236 que conformen el sistema, una xifra més que suficient, assenyalen fonts de l’AMB, perquè el mateix moviment de les bicis les faci coincidir amb algun d’aquests baixadors electrificats.

A Sant Adrià s’han posat en funcionament quatre estacions que sumen 44 bicicletes elèctriques més a l’invent. Només falta incorporar l’Hospitalet, que si res ho evita, s’afegirà al pla a l’abril. Serà llavors quan es donarà per tancada la implantació de l’AMBici: 15 municipis, 2.600 bicicletes i 236 estacions. Si després la cosa creixerà, està per veure.

La posada en marxa del servei a Sant Adrià coincideix amb l’estrena d’un nou vial ciclista de connexió amb Barcelona. Són només 650 metres (1.300 metres, si sumem anada i tornada), però té la seva importància, ja que es tracta del pont dels Passadors, que connecta els dos marges del riu. Filo Cañete, alcaldessa de la localitat, ha compartit la seva alegria per l’arribada de l’AMBici a la seva ciutat i ha celebrat que els seus ciutadans deixin d’estar "aïllats" respecte a la prestació d’aquest servei.

L’Hospitalet, més a prop

Un any després de la seva posada en funcionament, el servei ha acumulat 1,8 milions de viatges i 5.000 usos diaris. Supera els 22.000 usuaris i expliquen els tècnics de l’AMB que l’acollida ha sigut molt bona a totes les ciutats, però ho ha sigut per sobre de l’esperat als municipis del delta del Llobregat i Badalona, que és la ciutat amb més usos d’origen (59.346 de mensuals). La segueixen Viladecans (28.675), Cornellà (26.176) i Castelldefels (23.974).

Un sistema de bicicletes compartides elèctriques necessita que les estacions (si no totes, un nombre suficient) funcionin com a punt de recàrrega. En cas de no ser així, passa que l’eficiència de l’invent s’esvaeix, perquè a les nits, o quan sigui necessari, les furgonetes es veuen obligades a carretejar les bicis fins als tallers per poder alimentar-les. Aquesta és la raó per la qual l’AMBici encara no ha arribat a l’Hospitalet, ciutat en la qual la bicicleta metropolitana tenia prevista la seva estrena abans de l’estiu del 2023. Ara, a la segona ciutat de Catalunya ja s’han instal·lat una quinzena de les 32 estacions previstes. Si res ho evita, i segons confirma l’AMB, a l’abril estarà tot en marxa.

La data, amb la boca una mica encongida perquè és una persona prudent, la va avançar ahir a aquest diari Joan Maria Bigas, director de Mobilitat, Transports i Sostenibilitat de l’AMB, durant la posada de llarg de l’AMBici a Sant Adrià, el penúltim municipi dels 15 en els quals està previst desplegar el servei.

L’últim, ho han endevinat, serà l’Hospitalet de Llobregat. "És una ciutat fonamental per a l’AMBici perquè exerceix de ròtula de tot el sistema a l’enllaçar amb Barcelona pel Baix Llobregat", va destacar Bigas. Aquesta ciutat, de fet, tindrà quatre estacions de transferència amb el Bicing de la capital catalana, la meitat de totes les projectades per l’AMBici (la resta estan ja en marxa a la Pau, Diagonal Sud, Baró de Viver i Zona Universitària).

L’AMB, com sol fer amb els projectes supramunicipals que lidera, va decidir que la bici metropolitana havia de créixer de manera esglaonada. "Pas a pas", remarca el seu màxim responsable de Mobilitat.

Creixement esglaonat

Notícies relacionades

El projecte va arrencar a finals de gener del 2023 a sis ciutats (Cornellà, Esplugues, Sant Boi, el Prat de Llobregat, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern) i va ser creixent fins a les 14 ciutats i una mica més de 200 estacions. Ara també està disponible, a més de Sant Adrià, a Badalona, Santa Coloma, Molins de Rei, Sant Feliu, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Quan estigui al 100%, disposarà de 2.600 bicicletes elèctriques i les esmentades 236 estacions.

La posada en marxa a l’Hospitalet es farà de manera integral, ja que començar a mitges treu sentit al desplegament. Però no esperin grans inauguracions; són les coses dels temps preelectorals.