L’iris, ampliat, al saló de casa

Les macrofotografies del propi iris per decorar la llar constitueixen una moda que està creixent exponencialment a Barcelona l’últim any, amb una dotzena d’estudis especialitzats.

L’iris, ampliat, al saló de casa

POL LANGA SEBASTIÀ

3
Es llegeix en minuts
POL LANGA SEBASTIÀ

No tots els retrats de l’iris a Barcelona tenen a veure amb la polèmica per Worldcoin, l’aplicació que ha omplert de cues diversos centres comercials les últimes setmanes. Un altre tipus de fotografies d’aquesta part del cos s’obren pas a gran velocitat: les macrofotografies artístiques del propi iris per decorar la llar.

Aquesta nova moda ha crescut exponencialment a Barcelona l’últim any i ja existeixen una dotzena d’estudis especialitzats a realitzar instantànies d’aquesta part dels ulls, que és diferent en cada persona. Ben impresos i emmarcats, converteixen cada retrat en una obra única.

El primer en arribar a la ciutat va ser Eye Origin, el 2017, al carrer del Pi. De la mà de Stephane Heno i sota el lema Els teus ulls són únics i nosaltres els convertim en una obra d’art, aquesta marca pionera té ara un segon local a Portaferrissa i exemplifica l’expansió d’aquestes botigues.

De fet, el barri Gòtic concentra la majoria dels estudis dedicats a la producció d’aquest tipus d’imatges. La marca amb més locals en l’actualitat és Iris Galerie, d’origen francès, amb quatre establiments oberts en menys d’un any. El primer va ser el del carrer de la Boqueria, el desembre del 2022. Un mes després havien obert el segon, al carrer del Pi –just davant el local original d’Eye Origin–. Al maig va arribar el tercer al carrer de Llibreteria i l’últim va obrir l’octubre al carrer de l’Argenteria.

També al carrer de la Boqueria es pot trobar el local Eyes Hunter, que en té tres més als carrers de Fontanella, Mallorca i Rec. Fora de la ciutat també té presència a Lloret de Mar i a Port Aventura World. Finalment, al centre comercial Maremagnum hi ha Eyemazi, un altre negoci dedicat en exclusiva a aquest producte.

Interès entre els estudiants

El creixent interès per les fotografies de l’iris també l’han pogut notar a l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya. Així, fonts de l’escola assenyalen que és un tema que es comenta amb freqüència entre els estudiants a classe, tot i que puntualitzen que amb l’hegemonia de la fotografia digital les modes són molt més efímeres que abans.

Després de l’obertura d’Eye Origin, Heno es va proposar crear un producte personalitzat que permetés "revelar la bellesa amagada en aquests petits universos que tots portem dins". El propietari assegura que en l’actualitat el producte "és més conegut" que quan va obrir la primera botiga i que ara la gent s’acosta a la galeria-estudi amb una idea clara del que ofereix allà. En canvi, anys enrere la clientela entrava més per la curiositat i destaca el paper de les xarxes socials per arribar al seu públic potencial.

Iris Galerie compta amb més d’un centenar de botigues per Europa i ofereix obrir-ne de noves en règim de franquícia. Fonts de l’empresa coincideixen amb el seu col·lega de professió i destaquen que les xarxes "ajuden a posicionar-se al mercat". També destaca que és clau per arribar a un públic molt ampli i afirma que Iris Galerie atrau gent des dels 15 fins als 80 anys. També ha constatat un increment de notorietat digital en els últims mesos: "Ha augmentat el trànsit de recerques a internet", assegura.

Les xarxes socials, clau

Salvador Partido segueix la mateixa línia. Regentava el desaparegut estudi Mi Iris Azul, al Poble Espanyol. Gràcies a una bona comunicació a les xarxes va aconseguir atraure un públic que "venia de Tarragona i Girona només a fer-se la foto i després se n’anaven". Malgrat que les vendes seguien una tendència positiva comenta que va decidir tancar el seu estudi per poder treballar més a prop de casa, a Granollers. També, puntualitza, perquè amb el preu del lloguer el negoci no sortia del tot rendible ja que hi havia temporades de menor demanda: "Hi ha mesos en què el Poble Espanyol és buit".

Notícies relacionades

La popularitat d’aquests retrats no s’ha traduït en un gran increment de vendes a les dues principals cadenes de la ciutat, Eye Origin i Iris Galerie.

Heno creu que es deu, precisament, a l’augment de l’oferta de locals. Malgrat això, el negoci funciona i a més de les galeries a Barcelona Eye Origin compta amb dos locals a França i un a Portugal. De la mateixa manera, Iris Galerie diu que no ha notat un gran augment de les vendes, tot i que l’empresa té l’objectiu de posar en funcionament fins a 1.200 estudis al món abans de 2030 i té ofertes de treball actives per a Barcelona. Els preus, segons la web, són a partir de 49 euros i s’incrementen segons la mida.

Temes:

Barcelona Moda