CIRCULACIÓ

TMB gravarà i multarà els que es parin al carril bus

Un nou cotxe amb càmeres començarà a sancionar al maig, però per ara no està previst que persegueixi turismes i motos que circulin pel vial reservat.

TMB gravarà i multarà els que es parin al carril bus

TMB

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La indisciplina al carril bus és habitual i constant. Però no és el mateix una moto circulant-hi que un cotxe aturat. Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va presentar ahir un nou vehicle que s’encarregarà de caçar els que estiguin aturats al vial, sobretot en llocs que coincideixin amb una parada. Ja està voltant per la ciutat i estarà en proves dos mesos. Després, a partir del maig, començarà a sancionar, tot i que l’empresa assenyala que aquest no és l’objectiu. «El que busquem és la màxima eficiència del servei i garantir al màxim la seguretat viària».

Per ara, i malgrat que la tecnologia instal·lada al cotxe ho permet, no està previst que sancioni o persegueixi els que estan en moviment pel carril bus. Aquesta tasca seguirà en mans de la Guàrdia Urbana. El nou cotxe, logotipat i carregat amb un alambinat sistema de càmeres al sostre, detectarà vehicles estacionats o parats al carril bus, els fotografiarà i enviarà les dades a l’Institut Municipal d’Hisenda, que és l’ens públic que gestionarà la sanció i la farà arribar al ciutadà. Pot ser un particular, un taxi o una furgoneta de repartiment.

La parada (una persona dins del vehicle; el clàssic són cinc minuts) se sancionarà amb 60 euros, mentre que l’estacionament (estada llarga) generarà una multa dolorosa de 200 euros. Tot això serà possible gràcies al decret d’alcaldia aprovat el 23 de febrer i firmat per Jaume Collboni, en virtut del qual s’autoritza «la posada en funcionament del sistema de control d’indisciplina viària en les parades al carril reservat per al servei públic d’autobús».

Notícies relacionades

Xavier Flores, conseller delegat de TMB, va assegurar que l’objectiu no és sancionar. «Però la comoditat d’uns quants no pot passar per sobre dels prop de 800.000 viatges diaris que registra l’autobús». Adrià Gomila, director de Mobilitat del consistori, va posar èmfasi en la seguretat viària: «Cada vegada que un conductor de bus es troba amb un cotxe parat en el seu espai ha de ficar-se al carril contigu, amb el risc que això comporta tant per a la resta de vehicles com per a les persones que van dins de l’autobús; no és una maniobra fàcil». Un altre element important és l’accessibilitat. «No poder desplegar la rampa en les parades és un impediment per a les persones amb discapacitat que volen pujar o baixar del bus», afegeix Gomila.

No és la primera vegada que TMB desplega aquest sistema de vigilància. Ja el 2004, l’empresa va posar en circulació un cotxe amb el mateix objectiu, però amb una tecnologia molt més vetusta.