El taxi de Barcelona tem que Free Now dispari la seva comissió

Els taxistes de Londres que operen a través d’aquesta empresa, una aplicació d’intermediació, ja li paguen el 18% per trajecte. A Espanya el percentatge segueix sent del 12,5%.

El taxi de Barcelona tem que Free Now dispari la seva comissió

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No hi ha cap anunci oficial. Ni tan sols una voluntat manifesta. Però els taxistes són un gènere previngut. El cas és que Free Now, empresa multinacional d’intermediació del servei de taxi, acaba d’incrementar la comissió que cobra als conductors de Londres. Ara paguen un 18% per viatge. A Espanya, aquest percentatge està en el 12,5% (més IVA) des que l’empresa es va quedar Hailo (abans My Taxi) a principis del 2019. El gremi afirma que han anat acumulant poder. La companyia assegura que cada mercat "actua de manera independent", i que per ara no hi ha res previst.

Fins al 2019, el model de negoci era molt simple: per cada servei que obtenien gràcies a l’aplicació de Hailo, els taxistes havien de pagar un euro, amb independència del que marqués el taxímetre al finalitzar la carrera. L’arribada de Free Now va canviar el tauler de joc. Es va passar al percentatge, que Isabel García, directora general de l’empresa a Espanya, explica pel desig de democratitzar el negoci, és a dir, que paga més el que més se’n beneficia, sense exclusivitat, sense permanència. I la cosa va començar a créixer, fins al punt que de les 10.521 llicències actives a l’àrea metropolitana de Barcelona, unes 4.000 estan adscrites a l’aplicació. O sigui que, d’alguna manera, el taxi tem un suposat monstre que ell mateix ha ajudat a crear.

Cavall de Troia

Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac), posa paraules a aquesta por. Creu que el fet que controlin una porció tan gran del pastís "els dona una posició privilegiada per imposar el que vulguin". I això, és clar, inclou la comissió que cobren als taxistes. "Convertiran el taxi en el seu esclau", s’aventura a dir aquest veterà líder del sector.

Notícies relacionades

"Poden apujar el percentatge tot el que vulguin perquè molts companys depenen dels viatges que els arriben a través de la seva aplicació i no s’atreviran a discutir. Crec que a mitjà o llarg termini podrien fins i tot arribar al 25% de comissió". O sigui, intueix un cavall de Troia que no només han deixat entrar: també sabien el que hi havia dins.

La directora de Free Now a Espanya ni confirma ni desmenteix. No perquè vulgui; perquè per ara, sosté, no hi ha plantejada cap revisió de les condicions. "Cada mercat –amb referència al que ha passat a la ciutat de Londres, tot i que a Grècia també es va encarir– atén les seves pròpies necessitats de negoci, tenint en compte el context socioeconòmic".