El transport públic pujarà un 6,75% però la tarifa no s'aplicarà fins que el Govern aprovi el seu decret sobre les bonificacions

Després de tres anys amb la tarifa congelada, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va anunciar ahir que encarirà el transport quasi un 7%. Les tarifes no s’aplicaran fins que l’Executiu de Sánchez no aclareixi la seva posició sobre la pròrroga, eliminació o modificació de les subvencions

El transport públic pujarà un 6,75% però la tarifa no s'aplicarà fins que el Govern aprovi el seu decret sobre les bonificacions

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va anunciar ahir que el transport públic s’encarirà el 2024 un 6,75% de mitjana. I va aprovar mantenir el 20% de bonificació de la T-usual i de la T-jove, a l’espera que el Govern confirmi que continuarà aportant un altre 30% d’ajuda. De fet, les tarifes no es començaran a aplicar fins que l’Executiu de Pedro Sánchez no aclareixi la seva posició sobre la pròrroga, eliminació o modificació de les subvencions al transport públic.

Si el decret del Govern no s’aprova abans del 31 de desembre, serà la primera vegada que el metro, el bus, el tren i el tramvia mantenen el mateix preu sense que hi hagi una congelació de tarifes. Per una qüestió logística: l’ATM prefereix esperar el que calgui perquè les màquines de venda de bitllets puguin ser modificades totes alhora i una sola vegada, ja que es tracta d’una maniobra complicada i laboriosa. És, a més, una mesura de pressió política sobre el Govern.

Dos camins

Poden passar dues coses: que el decret s’aprovi abans que s’acabi el 2023 i que l’encariment es faci efectiu aplicant les ajudes que s’hagin pactat, o bé que el nou any comenci sense decret i que es mantinguin totes les tarifes fins que el document hagi finalitzat la seva tramitació i llavors es pugui fer el pas d’actualitzar els preus. El que sí que està aprovat i és innegociable és que l’ATM manté la seva ajuda del 20% a la T-usual, la T-jove i els títols de famílies monoparentals i nombroses, i que tots els bitllets (bonificats o no) s’encareixen de mitjana un 6,75%.

Si s’aplica aquest increment, els preus dels títols més utilitzats queden de la manera següent: T-usual, 21,35 euros; T-jove, 42,70 euros; bitllet senzill, 2,56 euros; T-casual, 12,12 euros. Els dos primers, no obstant, tindran aquest preu sempre que l’Estat mantingui el 30% de subsidi. En qualsevol cas, l’ATM donarà a conèixer tots els preus detallats una vegada es conegui el contingut del decret estatal. De fet, que l’augment sigui de mitjana un 6,75% no implica que aplicant aquest percentatge obtinguem amb exactitud l’import del futur bitllet.

El preu s’ha mantingut igual el 2021, 2022 i 2023, amb l’afegit de les subvencions que s’han anat aplicant des del setembre del 2022 als títols més recurrents, en especial a Rodalies, on els viatgers habituals poden pujar al tren sense pagar. L’ATM argumenta que l’IPC acumula des del 2019 un increment del 15% i s’espera que arribi al 19% al terme del present exercici. A això cal afegir-hi els gairebé dos anys de covid, en què les arques del transport públic han tocat fons, cosa que ha afectat els ens públics però, sobretot, els operadors privats. Tot això ha generat que els diners que aporta el ciutadà siguin en el dia d’avui el 65,5% del cost real del seu viatge, mentre que el 2019 era el 58,7%.

Notícies relacionades

Fonts de l’ATM asseguren que no tenen notícies sobre quan s’aprovarà el decret que permetrà allargar les ajudes. Aquest diari ha consultat el Ministeri de Transports i tampoc aporta cap informació sobre quan i en quin format tirarà endavant el document oficial.

Quant a la caducitat dels títols, els adquirits el 2023 tindran validesa fins al 29 de febrer. En el cas de la T-16 i la T-verda, cada títol té la seva pròpia expiració. S’ha allargat el procés per permetre que el trànsit cap a la T-mobilitat es faci de la manera menys traumàtica possible.