L’índex de motos mal aparcades a Barcelona multiplica per cinc el dels cotxes

ANA PUIT

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’enamorament sobtat entre la moto i Barcelona té una llarga història, però podem convenir que tot comença a canviar a nivell de carrer als anys 80, quan les escúters comencen a omplir l’asfalt. L’Honda Scoopy 75, avui prohibida per les coses de la zona de baixes emissions, va ser l’abanderada d’un moviment que anys abans iniciarien, de manera menys global, les Vespa o les Montesa Impala, que tampoc poden circular.

En aquests 40 anys, la xifra de vehicles de dues rodes ha anat oscil·lant fins a les prop de 270.000 actuals. Totes han de conviure en una ciutat de 100 km2 en la qual passen moltes coses i en la qual encara es respira la filosofia que la moto és un vehicle porta a porta. Tant, que segons un informe de BSM, la indisciplina a l’hora d’aparcar del motorista multiplica per cinc la xifra dels cotxes mal estacionats.

La vorera de Balmes, entre Molina i Travessera de Gràcia, plena de motos mal aparcades /

Carlos Márquez Daniel

L’estudi és quadrimestral i l’última edició va ser elaborada a partir d’observacions realitzades entre el juliol i l’octubre del 2022. És una més de les anàlisis que l’Ajuntament de Barcelona encarrega per controlar com s’està aparcant a la via pública. Es va començar el 1997, però les motos no van tenir el seu apartat particular fins al 2012. En aquests 11 anys la tendència ha sigut molt estable: tres motos mal aparcades per cada 100 metres de vial observat, un índex que multiplica per 5,5 la xifra dels cotxes (0,54) incívics.

L’Eixample, per davant

Les irregularitats en vorera són molt superiors a la zona central de Barcelona que a la perifèria, més del doble, de fet. Per districtes, l’Eixample és el que més indisciplina concentra, amb un índex de 5,82, seguit de Sarrià-SantGervasi (3,60) i Gràcia (2,73). En canvi, els barris amb menys problemes són a Nou Barris (1,18), Horta-Guinardó (1,65) i Sant Martí (1,66). No és que uns siguin més cívics que d’altres: és, segurament, una qüestió de probabilitats, ja que el podi per dalt i per baix coincideix amb els districtes en els quals hi ha més i menys motos censades, segons les mateixes xifres del consistori.

Motos estacionades en bateria, a Mitre. Haurien d’estar en paral·lel a la calçada perquè la vorera no arriba a sis metres d’ample /

Carlos Márquez Daniel
Notícies relacionades

L’estudi ha localitzat més indisciplina als xamfrans (3,8) que a la part central dels eixos (2,8) i també hi ha més motos mal aparcades a la xarxa viària bàsica (4,34) que a la resta (2,16). Quant al tipus d’irregularitat, la majoria de vehicles de dues rodes mal estacionats ho estan en bateria (82,1%), sobretot a l’Eixample (índex superior a 5), per un 17,9% que estan en paral·lel.

L’ordenança...

En els dos casos s’aplica l’ordenança, que dicta que en cap cas es pot aparcar una moto en voreres de menys de tres metres, mentre que es poden deixar alineades a la calçada quan l’espai és d’entre tres i sis metres, i en bateria per a les que superin els sis metres. Llevat que imperi, en tots els casos un senyal vertical que indiqui el contrari. En els dos casos, bateria o en paral·lel, les il·legalitats es mantenen pràcticament igual des del 2012, cosa que demostra que les campanyes municipals amb prou feines han tingut efecte en la indisciplina.