Una motorista denuncia un accident idèntic al de Xavi Moya a la mateixa cruïlla de Barcelona

Ana Puit

7
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Un accident idèntic al de Xavi Moya, vuit dies abans al mateix punt de Barcelona, posa el focus en la sinistralitat d’un tram concret del carrer d’Aragó, davant el número 424. Julia Caparrós, infermera de l’Hospital Sant Pau, circulava amb moto la nit del 29 de setembre quan va xocar contra un objecte clavat a la calçada. Just darrere seu un altre motorista, Massimo Tartarini, queia per la mateixa peça. Tots dos van acabar a l’hospital. Es tractaria del mateix piló de goma solitari que va causar, suposadament, l’accident mortal del boxejador el 7 d’octubre.

La història de Caparrós seria notícia per si mateixa però adquireix encara més rellevància per les clares coincidències amb l’incident que li va costar la vida a Moya. L’Ajuntament de Barcelona ha confirmat a EL PERIÓDICO que consten vuit accidents des de començament d’any en aquesta ubicació, l’encreuament d’Aragó amb Sicília. No queden registrades les caigudes lleus, en les quals la persona afectada –normalment un motorista– s’aixeca pel seu propi peu i segueix la marxa.

Lesions, llacunes i una multa

Lesions, llacunes i una multaJulia Caparrós amb prou feines recorda res del seu accident: «Conduïa amb normalitat i em vaig despertar en un hospital». Una ambulància se la va emportar del carrer d’Aragó amb una commoció cerebral i al recuperar la consciència li van explicar que havia tingut un accident amb la moto i que les claus eren al bolso. Va començar llavors un llarg periple d’indagacions, que encara no ha acabat. «Vull saber què em va passar, fa 20 anys que condueixo amb moto per Barcelona i no comprenc el que em va passar ni en puc aprendre res», emfatitza a l’explicar el seu cas a EL PERIÓDICO. El que sí que sap és que aparca la moto definitivament: «Ja he gastat tota la meva bona sort».

Julia Caparrós a l’encreuament d’Aragó amb Sicília, on va tenir l’accident de moto /

Ana Puit

Va estar 24 hores a l’hospital en observació, per un sagnat intern que va remetre aviat. Dies després un dolor d’esquena que no cessava va delatar que també tenia una vèrtebra tocada i un pinçament. Després d’algunes trucades, la seva parella va localitzar la motocicleta en un dipòsit municipal. Al recuperar-se, va acudir al punt de l’accident per recollir informació i es va adonar de l’existència d’un piló de goma aïllat entre el carril bici i el primer carril de vehicles.

Mentrestant, la Guàrdia Urbana també investigava per preparar l’atestat. «Un agent em va trucar per preguntar com estava i em va dir que un testimoni afirmava que vaig caure jo sola», prossegueix. Ho va posar en dubte, però de poc va servir: al cap d’uns dies li va arribar una multa de 200 euros per conduir «sense mantenir l’atenció». Ja l’ha recorregut. Poc després, per atzar, va veure una notícia de l’accident de Moya. La mateixa adreça, les mateixes circumstàncies: «Quan vaig veure el piló de goma se’m van posar els pèls de punta». Va contactar amb el bufet que porta la denúncia de la família Moya, Vosseler Abogados, i li van aconseguir l’atestat.

Memorial al carrer d’Aragó amb Sicília, on va tenir l’accident de moto Xavi Moya /

Ana Puit

18 dies de baixa i 200 euros de sanció

Tartarini no va quedar inconscient al caure, al contrari: va indicar als agents in situ amb quin objecte havien ensopegat els dos conductors i fins i tot va fer fotografies –geolocalitzades i amb hora– de l’escena amb el seu mòbil des de terra, ja que el personal sanitari li va demanar que no s’aixequés fins avaluar les seves lesions. «Vaig tenir sort, vist el que em podria haver passat, però igualment vaig estar 18 dies de baixa amb les costelles i el turmell aixafat», exposa. És consultor i aquella nit tornava a casa de fer classe d’un màster.

«Vaig veure volar la Julia davant meu i em vaig quedar molt preocupat», assenyala, content de conèixer la recuperació de l’altra accidentada. També li va arribar una sanció de 200 euros i l’ha recorregut a través del RACC. S’ha posat en mans dels mateixos advocats per reclamar una indemnització al consistori. «Als policies que m’atenien els vaig cridar que s’havia de treure aquest piló perquè acabaria morint algú, però vaig tornar al lloc al cap d’una setmana i seguia igual», rememora. També va documentar amb la seva càmera aquesta visita, que va fer just la vigília de l’accident mortal de Moya.

El piló ‘tortuga’ solitari la nit de l’accident de Massimo Tartarini i la vigília de la mort de Moya /

Massimo Tartarini

El piló de la discòrdia

El piló de la discòrdiaL’atestat de la Guàrdia Urbana, a què ha tingut accés aquest diari, es fonamenta en el testimoni d’un altre motorista que circulava just darrere de Caparrós. També va caure i va haver de ser traslladat a un centre sanitari. «Va observar com la motocicleta que el precedia en la marxa perdia el control i posteriorment queia a la calçada», diu el document. Després de veure-la caure, va veure «en la separació de carrils un piló de goma» i va xocar-hi en contra amb la roda de davant al no haver anticipat a temps l’obstacle. En tot moment el document es refereix a un piló, no a una filera, com seria protocol·lari en la separació de carrils.

Malgrat constatar la doble ensopegada amb el mateix objecte, la policia local conclou que la culpa és dels motoristes: «Els agents dedueixen que el sinistre viari es va produir per no mantenir l’atenció els dos conductors». A més, va cursar una denúncia contra cada un per distracció. Caparrós no ha pogut esbrinar qui és l’altre afectat, però està indignada amb la sanció: «¿És que no n’hi ha prou amb les lesions i amb el trauma, que a sobre han de denunciar-nos? ¡Si ni tan sols vam trencar el piló!», critica.

Julia Caparrós a l’encreuament d’Aragó amb Sicília, on va tenir l’accident de moto /

Ana Puit

Un porter fart va arrencar el piló

Un porter fart va arrencar el pilóTot i que la patrulla desplaçada al lloc dels fets va indicar que és «un tram rectilini amb bona visibilitat», la motorista i veïns de la zona consultats coincideixen que el piló negre a l’asfalt resultava poc visible de nit. Aquests separadors són presents en molts carrers de la ciutat i carreguen amb el malnom de ‘tortuga’ per la seva forma corba. El que és singular d’aquesta peça concreta és que estigués aïllada. Formava part de la filera per separar el carril bici de la resta de carrils al llarg de l’illa, precedida i rematada per pals vermells al costat dels passos de vianants perquè cap conductor els obviï.

Vista de la filera original de pilons ‘tortuga’ el març del 2023, segons Google Street View, i la peça aïllada aquest octubre a TikTok /

GSV / TikTok

Per desgast o altres raons avui sense resposta, l’inici d’illa va perdre el pal i cinc dels sis primers pilons. Així, en una línia recta d’uns 30 metres va quedar només instal·lat el segon de la filera, com mostra un vídeo homenatge a Moya que es va viralitzar a TikTok. «Han anat saltant amb els anys i només en quedava un», afirma Xavier Clemente, porter de la finca situada a Aragó 424 i, segons assegura, testimoni de múltiples caigudes de motoristes en aquest punt. «¡Gairebé no es veia, era una trampa vietnamita, queien un rere l’altre!», s’exclama.

Notícies relacionades

En el cas de Moya, interpreta, l’impacte letal es va produir contra una jardinera situada uns metres més endavant per «l’instint de voler controlar la moto» en comptes de caure immediatament. Viu molt a prop i aquella nit va acudir a l’encreuament al sentir les ambulàncies: «Jo mateix vaig aixecar de terra la moto de Moya entre el piló i la jardinera, degué sortir disparat». Després de la mort del boxejador, va insistir sobre aquella ‘tortuga’ solitària durant dos dies a uniformats municipals i operaris de les pròximes obres del tramvia. «Veient que ningú em feia cas i només pintaven una ratlla groga a terra, vaig arrencar jo mateix aquest piló i vaig posar dos cons d’obra a l’inici del carril bici», confessa. «¡Que em multin, però ja no hi ha hagut cap accident més aquí!», desafia.

Pal vermell al final de la filera de pilons de goma i marca a l’asfalt del pal que assenyalava l’inici de la mateixa fila /

Meritxell M. Pauné

Cada matí, quan comença la jornada, diu, revisa que estiguin col·locats els cons i si no hi són va a buscar-ne un nou parell a l’obra. Fins i tot va col·locar un reflector sobre el con central perquè es veiés més de nit. Aquest diari ha pogut constatar que, gairebé un mes després, continuen sent la principal senyalització en aquest punt negre d’Aragó.