El RACC considera «inevitable i desitjable» que Barcelona tingui un sistema de patinets compartits

ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Quan un ajuntament triga molt, massa, a prendre una decisió, és altament probable que hi hagi qüestions que transcendeixin l’assumpte que no permetin que la cosa avanci, ni per bé ni per mal. A Barcelona, i a gran escala, va passar amb el tramvia per la Diagonal, una de les infraestructures més estudiades i alhora polititzades de l’era moderna. Però també amb els plans per revitalitzar Montjuïc, la reforma de la Ronda Litoral o els plans per reformar el zoo de la Ciutadella. Però hi ha altres coses menors, com per exemple, la possibilitat de tenir un sistema de patinets elèctrics compartits. Es va començar a valorar el 2019 i quatre anys després, el 2023, la resposta municipal continua sent la mateixa que llavors. «Ho estem valorant». Aquest dimecres, el RACC, durant la presentació del seu tercer baròmetre sobre els vehicles de mobilitat personal (VMP) a la capital catalana, s’ha posicionat a favor del projecte. En boca del seu president, Josep Mateu, l’automòbil club ha anat fins i tot més enllà: «És inevitable i desitjable que passi».

Patinets i bicicletes circulant per l’avinguda de la Diagonal de Barcelona /

Jordi Otix

La idea és de sobres coneguda perquè ja s’aplica en moltes altres ciutats occidentals. Una o diverses empreses distribueixen patinets pels carrers i els usuaris els desbloquegen a través d’una aplicació mòbil, que també s’encarrega de cobrar pel servei prestat. A Barcelona, de fet, això ja passa amb les motos i bicis compartides les llicències de les quals ja va dispensar el consistori en el mandat anterior. I el Bicing, que funciona des de mitjans del 2007, és una mica el mateix. Diferents multinacionals ja van intentar anys enrere desplegar els seus VMP per la capital catalana, però el consistori va ser àgil en la resposta i els va començar a requisar. Van marxar a l’espera d’una normativa i d’un concurs públic que els permeti tornar amb garanties.

Hi estem treballant

Preguntat per aquest diari, un portaveu de l’ajuntament recorda que la mobilitat en patinet elèctric «està plenament permesa a Barcelona, no així el ‘sharing’ des de la via pública». «Per disposar de la màxima informació possible, el consistori està treballant per monitoritzar els impactes socials i ambientals derivats dels sistemes de patinets de lloguer desplegats a les principals ciutats d’Europa», va concloure la mateixa veu. No és un argument gaire diferent de l’ofert a aquest diari el 2022 o el 2020, però en qualsevol cas, estan treballant en això.

El problema, i aquesta sembla que és la pedra a la sabata municipal, és l’estacionament. Ciutats com Estocolm o Berlín –fins i tot Madrid, però la cosa ha millorat molt– són un calaix de sastre, amb patinets elèctrics escampats per tot arreu, sense cap ordre, fins i tot tirats pel carrer. París, en canvi, va eliminar places d’estacionament a la via pública per a cotxes i va pintar espais per a VMP. Ordenats, sense que ocupessin voreres. Però una votació popular celebrada a principis del 2023 va acabar desterrant el negoci i les empreses han hagut de fer les maletes i dir adeu a la Tour Eiffel.

Tres patinadors esperen el moment d’avançar, en un encreuament de Barcelona /

Zowy Voeten
Notícies relacionades

Coneguts els antecedents, el president del RACC no ha fugit d’estudi. Segons Mateu, «seria recomanable que Barcelona tingués un sistema de sharing de patinets, amb una regulació i un ordre, per descomptat. Sent una manera de transport que creix, ho veig bastant inevitable i desitjable». Sobre l’incivisme que regna en altres ciutats, va recordar que la tecnologia permet geolocalitzar els patinets, amb la qual cosa les empreses podrien sancionar els usuaris que en facin un mal ús. «Haurien de portar casc, els patinets estarien registrats i a més estarien assegurats», ha asseverat el responsable del ‘mobility club’.

El problema del sharing, aquest i qualsevol altre, és que incorpores a la circulació persones que potser no estan acostumades ni al trànsit ni a la ciutat, amb l’afegit que, en el cas dels patinets, no cal carnet de conduir ni cap formació. Més pressió per a la seguretat viària, i de retruc, menys gent utilitzant el transport públic. Tot i que qui sap, va dir TMB fa dos anys que la idea era entrar en el negoci del ‘sharing’. ¿Patinets elèctrics públics...?