El Govern cita el Consell del Taxi per reordenar les VTCs i les empreses d’intermediació, com Free Now

ACN

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La sentència que dictamina que limitar les llicències VTC a l’àrea metropolitana de Barcelona viola la legislació europea va generar al juny un enverinat debat sobre quin és el futur del taxi i dels seus competidors, com Cabify o Uber. I per extensió, sobre quin és el paper que hi han de jugar les plataformes d’intermediació del servei, com Free Now. Per passar de les interpretacions i la discussió a la legalitat i la normativa, el Departament de Territori ha citat aquest dimarts el Consell del Taxi, el màxim òrgan de representació del sector. Amb l’objectiu, diu el mateix Govern, d’«exposar els principis rectors de la futura llei de transport públic amb vehicles de fins a nou places».

VTCs i taxis, treballant durant un dels congressos celebrats a Fira de Barcelona /

El Periódico

No és clar si es tracta d’una primera presa de contacte o de si Territori s’hi presentarà amb una proposta concreta sobre la taula. El que sí que està marcat és el tauler a ordenar. Els taxistes reclamen que les VTCs tradicionals, agrupades dins de l’associació VTC Gran Turisme, se separin legalment de tot el gruix de llicències aparegudes en els últims 15 anys després d’un buit legal facilitat pel Govern central que va generar milers de noves llicències i va donar ales a empreses com Cabify, Uber o Bolt. A les primeres, el taxi les respecta com la competència de tota la vida, mentre que a les segones, ni aigua.

El futur de les clàssiques

Notícies relacionades

El gremi també espera que Territori mogui fitxa respecte a les plataformes d’intermediació, que consideren operadors de transport públic i no mers mediadors entre un client i un servei, cosa que canvia molt les coses a escala legal. Quant a les VTCs tradicionals, els propietaris d’aquestes llicències ja fa temps que alerten sobre la seva possible desaparició després de les draconianes condicions imposades per l’últim decret del Govern, aprovat l’estiu del 2022. Molts conductors que feia anys que conduïen el seu vehicle de luxe s’han quedat sense poder treballar, o el que és pitjor, sortint de manera furtiva i jugant-se sancions astronòmiques. La raó és que el 2019 molts no van emplenar ni van presentar la declaració de responsabilitat al considerar-la llavors un tràmit innocu que ara s’ha convertit en un document imprescindible per poder operar.

Protesta de VTCs pels carrers de Barcelona, el juliol del 2022 /

Zowy Voeten

Tot això passa en un moment delicat per al taxi, amb una sanció de l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) de 123.000 euros a Élite Taxi, l’associació líder del taxi a Catalunya, el portaveu de la qual, Tito Álvarez, s’ha convertit en l’incessant emprenyador de tot el que faci olor d’amenaça per a un gremi al qual també li falta molt recorregut quant a modernització dels seus processos i prestació del servei.