Mobilitat sostenible
El carril bici pirata de Barcelona compleix 40 anys

Aquest dissabte es compleixen 40 anys d’una acció de protesta peculiar. Té a veure amb la mobilitat sostenible i les bicicletes, un debat molt d’actualitat i que ja llavors generava controvèrsia. Tot i que en aquell moment tenia un punt d’anècdota que avui ja no té, perquè el ciclisme urbà és un fenomen indiscutible en la mobilitat. Va ser el 15 de juliol de 1983, quan un grup d’amants de la bici es van unir a l’encreuament de passeig de Gràcia amb Diputació per crear el primer carril bici (pirata) de Barcelona.
La ciutat no tenia carrils bici i eren una minoria molt absoluta els que apostaven per aquest vehicle com a mitjà de transport habitual. Eren pocs, però sorollosos i esvalotadors, potser l’única manera de trencar l’statu quo dominat per l’automòbil. Amics de la Bici, una entitat que havia nascut el 1981, va reunir uns quants amics al cor de l’Eixample. Feia mesos que reclamaven que els carrers destinessin un espai als ciclistes. Però no havien tingut sort. Aquell dia van decidir agafar el toro per les banyes.
Petita baralla
Notícies relacionadesUn alcalde ‘fake’, vestit de vestit blanc per a l’ocasió, va tallar la cinta del nou vial, pintat per ells mateixos, a l’encreuament de passeig de Gràcia amb Diputació. El corredor avançava per Diputació, pujava per Casanovas, girava per Rosselló i baixava pel carrer Bruc. Després de la celebració i de la marxa triomfal pel centre de Barcelona, es van dirigir a la plaça de Sant Jaume a cridar proclames, no sense abans enfrontar-se a la Via Laietana a un taxista que amb el seu Seat 132 va envestir un dels ciclistes. Danys a la bici i una lleu baralla, poc més.
Van haver de passar set anys perquè l’ajuntament inaugurés, l’octubre de 1990, el primer vial ciclista permanent de Barcelona. És el de la Diagonal entre Francesc Macià i el parc de Cervantes. Curiosament, un dels més amples de la ciutat. El va recórrer l’alcalde Pasqual Maragall amb alguns dels seus regidors, com Joan Torres (Circulació i Transports), que va anunciar que aquell era l’inici d’una llarga amistat: «En tots els projectes urbanístics que es facin a partir d’ara, s’estudiarà el carril bici».
- Evolució demogràfica Un de cada tres espanyols tindrà més de 65 anys el 2070
- Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Assaig clínic en fase 3 Vall d’Hebron desenvolupa un nou fàrmac contra l’obesitat: l’Orforglipron, una alternativa «més còmoda» que Ozempic i Wegovy
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Visita d’Estat Carles III desplega tota la pompa per afalagar Trump
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos