Mobilitat sostenible
El carril bici pirata de Barcelona compleix 40 anys
![El carril bici pirata de Barcelona compleix 40 anys El carril bici pirata de Barcelona compleix 40 anys](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/4a34d173-fef8-459f-8688-c01c8667d05e_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Aquest dissabte es compleixen 40 anys d’una acció de protesta peculiar. Té a veure amb la mobilitat sostenible i les bicicletes, un debat molt d’actualitat i que ja llavors generava controvèrsia. Tot i que en aquell moment tenia un punt d’anècdota que avui ja no té, perquè el ciclisme urbà és un fenomen indiscutible en la mobilitat. Va ser el 15 de juliol de 1983, quan un grup d’amants de la bici es van unir a l’encreuament de passeig de Gràcia amb Diputació per crear el primer carril bici (pirata) de Barcelona.
La ciutat no tenia carrils bici i eren una minoria molt absoluta els que apostaven per aquest vehicle com a mitjà de transport habitual. Eren pocs, però sorollosos i esvalotadors, potser l’única manera de trencar l’statu quo dominat per l’automòbil. Amics de la Bici, una entitat que havia nascut el 1981, va reunir uns quants amics al cor de l’Eixample. Feia mesos que reclamaven que els carrers destinessin un espai als ciclistes. Però no havien tingut sort. Aquell dia van decidir agafar el toro per les banyes.
Petita baralla
Notícies relacionadesUn alcalde ‘fake’, vestit de vestit blanc per a l’ocasió, va tallar la cinta del nou vial, pintat per ells mateixos, a l’encreuament de passeig de Gràcia amb Diputació. El corredor avançava per Diputació, pujava per Casanovas, girava per Rosselló i baixava pel carrer Bruc. Després de la celebració i de la marxa triomfal pel centre de Barcelona, es van dirigir a la plaça de Sant Jaume a cridar proclames, no sense abans enfrontar-se a la Via Laietana a un taxista que amb el seu Seat 132 va envestir un dels ciclistes. Danys a la bici i una lleu baralla, poc més.
Van haver de passar set anys perquè l’ajuntament inaugurés, l’octubre de 1990, el primer vial ciclista permanent de Barcelona. És el de la Diagonal entre Francesc Macià i el parc de Cervantes. Curiosament, un dels més amples de la ciutat. El va recórrer l’alcalde Pasqual Maragall amb alguns dels seus regidors, com Joan Torres (Circulació i Transports), que va anunciar que aquell era l’inici d’una llarga amistat: «En tots els projectes urbanístics que es facin a partir d’ara, s’estudiarà el carril bici».
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats
- Pròxim Orient Hamàs demana venjar un dels seus líders mort en una presó israeliana
- Les polítiques de la Unió Europea Brussel·les empeny a acabar amb l’addicció a les xarxes socials tòxiques
- Les polítiques de la Unió Europea Espanya insta les tecnològiques a actuar contra els patrons addictius
- SUCCESSOS Presó per al maquinista i un excàrrec d’Adif per l’accident de l’Alvia
- Gislan Zekri, estudiant de Treball Social: "Entendre el context cultural de la persona és vital per ajudar-la"