Després d’un polèmic grafiti

La basílica del Pi de Barcelona trenca motllos amb una obra d’art urbà a l’altar

La peça l’ha finançada majoritàriament l'artista, tot i que un 15% del seu valor ha sigut subvencionat per la Generalitat

Barcelona neteja per fi les polèmiques pintades de la basílica del Pi

Barcelona aprova una brigada ràpida antigrafitis

La basílica del Pi de Barcelona trenca motllos amb una obra d’art urbà a l’altar

ARYZ

3
Es llegeix en minuts

L’art urbà i la tradició catòlica van de la mà a la basílica de Santa Maria del Pi de Barcelona, una relació harmònica difícil de veure a Espanya, però que en països com Polònia, Alemanya i França és més usual. El pintor i artista urbà Octavi Serra Arrizabalaga, conegut com Aryz, presenta ‘Criança’, una de les seves obres més recents que es podrà visitar durant els pròxims sis mesos al temple.

La inauguració tindrà lloc aquest divendres 14 de juliol a les 19.30 h i convida tots aquells que disfrutin de l’art i la reflexió a entrar a la parròquia. La peça ha sigut finançada majoritàriament (85%) per l'artista, tot i que un 15% del seu valor ha sigut subvencionat per la Generalitat de Catalunya.

Estava prevista unasegona peça per a la basílica, no obstant, no va poder portar-se a terme per motius econòmics i la idea va quedar en els esbossos de l’artista: la figura del dimoni. L’autor explica que la comunitat del Pi li va donar total llibertat per al projecte i assegura que era ell mateix qui es posava els límits durant el procés de creació per respectar al màxim els valors del col·lectiu religiós.

La pintura, de 14 metres de llarg per 10 d’ample, s’ha col·locat a la zona posterior de l’altar de la basílica i il·lustra una dona sostenint un nen en braços. Segons l’arxiver i conservador de la basílica, Jordi Sacasas, és una obra que pot tenir nombroses interpretacions com «la crisi dels refugiats del Mediterrani» i «la imatge de la verge». L’arxiver de la basílica recalca que és una proposta amb valors cristians amb l’objectiu de recordar que el Pi és «una comunitat oberta».

No és el primer projecte que l’artista ha realitzat per a esglésies, tot i que aquest ha sigut especial. En declaracions a EL PERIÓDICO, Aryz explica que el fet que una basílica sigui qui fa el primer pas per acollir artistes urbans «és una cosa que no s’espera, però benvingut sigui». També argumenta que ser un dels primers artistes en «trencar el motllos» és «un honor».

Com va sorgir la proposta

La iniciativa va sorgir de la mateixa institució eclesiàstica, després de l’esperada restauració de la façana de l’edifici després d’un polèmic grafiti que ha trigat més d’any a reparar-se i diversos robatoris de pedres anteriors. El Pi es va plantejar una col·laboració amb algun artista d’estil ‘street art’ per elaborar una creació que donés peu a la conversa i reflexió dins i fora dels murs del monument, un diàleg que l’arxiver pretén promoure: «Que hi hagi polèmica és bo, perquè vol dir que hi ha diversos discursos i exposicions d’idees, que és el que ens interessa. Tothom pot dir-hi la seva de bon rotllo i sense acritud».

Notícies relacionades

Per a l’artista, el procés d’instal·lació ha sigut inhabitual, ja que sol exposar en espais habilitats específicament com museus o parets a l’aire lliure. Conegut pels seus murals exteriors de dimensions gegants, el creador destaca sobretot per l’ús de colors pastís, un estil que el diferencia de la línia majoritària.

Un ‘retaule’ simbòlic

L’església del Pi tenen una història accidentada quant a retaules. El 1714 va perdre el retaule original i el 1936, un altre per la Guerra Civil. La paret ha quedat buida fins a l’actualitat. Segons el conservador, la nova pintura també representa el patiment que ha sostingut la comunitat del Pi. Aquest divendres els fidels tornaran a gaudir d’un ‘retaule’ simbòlic gràcies a l’obra d’Aryz.