De matinada

Desconcert i aglomeracions a la sortida del Cruïlla pel tall de metro i tramvia a Barcelona

Munts d’ampolles i escombraries per un obsequi als assistents del festival Cruïlla

El Cruïlla 2023 obre triomfal amb la delicadesa urbana de Sen Senra i Nicki Nicole

Talls a l’L4 de metro i la T4 del tramvia: estacions afectades i calendari

ALTERNATIVES | Obres L4 a Barcelona: com arribar a la platja des d’altres línies de metro

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts

El festival Cruïlla 2023 va arrencar aquest dimecres amb una dificultat de mobilitat: el Fòrum és una de les zones més afectades pel tall de l’L4 del metro i la T4 del TRAM de Barcelona aquest estiu. Molts assistents a l’esdeveniment van topar amb la incertesa de com tornar a casa de matinada després dels concerts. Les interrupcions del servei en els dos transports han afectat molt directament la mobilitat del públic d’aquesta cita, que han hagut d’enginyar-se-les per trobar-ne alternatives.

EL PERIÓDICO ha pogut comprovar in situ el desconcert de centenars de joves al sortir del festival, que en la seva primera jornada va congregar unes 9.000 persones segons fonts consultades. Els més previnguts es van anticipar a les dificultats acudint-hi amb cotxe privat o organitzant trajectes compartits en vehicles propis o dels seus familiars. No obstant, molts d’altres van improvisar fórmules diverses per esquivar la falta de metro i Trambesòs.

El final dels concerts coincideix amb l’hora de tancament del soterrani en laborable –mitjanit– i els busos diürns deixen d’estar operatius fins i tot abans. Així que el taxi, el ‘motosharing’ i el Bicing han sigut gairebé les úniques alternatives durant la primera nit del festival. «¡Esperem trobar bicicletes disponibles quan sortim!», apuntaven per exemple l’Ales i l’Alessandro, dos dels assistents consultats per aquest diari.

Moto per anar-hi, bici o caminar per tornar-ne

Pedalar de matinada va ser una opció amb més adeptes que les motos de lloguer per minuts, es pot matisar, per no haver de renunciar a prendre una copa durant les actuacions: «Hem arribat amb moto però no sabem com tornar, perquè després del concert no podrem conduir... Ja ens portarà algú», confessaven el Pau i l’Oriol abans d’entrar al recinte del Fòrum.

Malgrat els avisos de les últimes setmanes per part de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) sobre el tall de la T4, grups procedents del festival esperaven en va el TRAM a l’estació del Fòrum fins que algun bon samarità els explicava que aquest transport es troba fora de servei fins a finals d’agost. Aquest era el cas de la Sandra i la Sara, dos visitants del festival que «no sabien de l’existència d’aquests talls» i que, quan els van descobrir, van decidir caminar fins a la parada de metro operativa més pròxima.

Mala hora per fer transbords

Els trajectes alternatius amb altres línies de metro exigien diversos transbords, no obstant, i diversos joves manifestaven el seu temor que el metro tanqués durant un d’aquests enllaços. L’Emma i el Roger, per exemple, asseguraven que la seva tornada a casa consistiria a agafar quatre línies diferents per arribar a la seva destinació. Un trajecte que originalment durava 25 minuts se’ls allargava gairebé una hora amb les obres o més: «No sabem quan arribarem a casa perquè quan ens tanquin el metroa les dotze segur que haurem de caminar des d’on ens agafi, amb tants transbords».

El taxi i altres vehicles de lloguer amb conductor (dirigits per aplicacions mòbils) han sigut una altra alternativa freqüent en aquesta primera nit de festival. El Dani i el seu grup d’amics han optat per l’ús d’aquest transport, que han descrit com a «bastant car» considerant que són estudiants i ja havien invertit diners en l’entrada del festival. Segons mostraven al seu mòbil, una de les principals ‘apps’ els oferia el trajecte per més de 70 euros al ser més de quatre passatgers.

Autobusos substitutius de l’L4

Notícies relacionades

Els autobusos llançadora habilitats per pal·liar els talls de l’L4 van ser més utilitzats que el metro pels assistents al Cruïlla, en especial per arribar-hi. L’afluència de públic més gran als concerts de divendres i dissabte –s’estima que unes 15.000 persones per nit– fa preveure que en aquests vehicles no hi cabrà ni una agulla: afegits als passatgers habituals, les aglomeracions durant els pròxims concerts estan bastant assegurades.

Empleats de TMB reconeixien estar una mica sorpresos per una jornada amb «menys gent de l’esperada» a l’estació de metro El Maresme | Fòrum, que ara no connecta amb el centre de la ciutat pel tram tallat al litoral. L’elecció d’alternatives de transport i l’hora de tancament a mitjanit han preservat la fluïdesa en aquesta parada de l’L4, on no hi ha hagut aglomeracions ni a les andanes ni a les escales.