Sancions de 200 euros

El patinet elèctric continuarà prohibit fins al novembre en el transport públic de Barcelona

CONTEXT | L’ATM considera prorrogar l’expulsió dels patinets elèctrics del transport públic

PRIMER DIA | Patinets en el transport el primer dia de prohibició: «Avui no et multem però no el pots portar»

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de l’àrea de Barcelona ha decidit prorrogar durant tres mesos la prohibició temporal d’accés al transport públic de patinets elèctrics i altres vehicles de mobilitat personal (VMP), com els monocicles elèctrics.

Així, la restricció continuarà vigent fins al 31 d’octubre del 2023, quan es preveu que s’hagi elaborat la proposta de regulació definitiva sobre l’accés i seguretat d’aquests vehicles.

La normativa que es proposi als operadors per part de l’ATM tindrà en compte aspectes essencials de salut pública i, tot i que prevaldrà en tot moment el principi de seguretat, «manté l’objectiu final d’afavorir la intermodalitat i per tant la inclusió d’aquests vehicles de mobilitat personal en el transport públic», assegura l’ATM en un comunicat.

Aquest procés de diàleg s’està portant a terme en col·laboració dels diferents agents que intervenen en matèria de seguretat del sistema de transport: operadors, bombers, salut, Protecció Civil, seguretat industrial i d’altres. L’ATM de Barcelona comunicarà la decisió una vegada sigui aprovada en el si del seu Consell d’Administració.

Antecedents de la prohibició temporal

A conseqüència de l’explosió d’un patinet elèctric en un vagó dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya el 17 de novembre, el Consell d’Administració de l’ATM va decidir, en la seva reunió de 19 de desembre del 2022, instar els operadors de transport públic a la modificació de les condicions generals d’utilització dels seus serveis de manera que incloguin la prohibició temporal de l’accés al transport públic dels patinets elèctrics i altres vehicles elèctrics de mobilitat personal (monocicles).

Aquesta decisió va ser presa sota el «principi de seguretat preventiva», asseguren des de l’ATM, «que regeix per als operadors quant a la protecció de les persones usuàries, del personal que treballa en el servei de transport públic i les seves instal·lacions».

D’aquesta manera, es va optar per no permetre l’accés d’aquests vehicles fins que no es conclogués en quines condicions es podia garantir la seguretat d’aquests vehicles de mobilitat personal.

Comunicació i informació a les persones usuàries

Des del dia 1 de febrer els operadors de transport públic i les administracions titulars dels seus serveis informen per tots els seus canals de la prohibició temporal d’accedir amb patinet o monocicle elèctric (tampoc si està plegat) a les seves instal·lacions i vehicles.

Durant aquest període s’han habilitat progressivament places d’aparcament de patinets a les estacions ferroviàries i intercanviadors de bus. En aquest sentit, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), davant la necessitat de facilitar a la ciutadania l’estacionament i punts d’intercanvi d’aquests artefactes amb el transport públic, ha permès l’aparcament de patinets elèctrics i la resta de VMP al Bicibox.

Notícies relacionades

El servei metropolità d’aparcament segur de bicicletes i patinets disposa de 2.571 places.

Sanció administrativa

Les denúncies que formulen els equips d’intervenció dels operadors de transport públic per incompliment de la prohibició de transportar patinets i monocicles elèctrics als vehicles i instal·lacions, una vegada passada la barrera tarifària, poden suposar una sanció de fins a 200 euros.