Allau de visitants

‘Guerra’ per aconseguir un cotxe aquest cap de setmana a Barcelona: «És com el Mobile World Congress»

Allotjaments plens i cars a Barcelona: de 96 euros la nit en lliteres a 1.500 en hotels de luxe

Els VTCs tradicionals protesten per la «lentitud» en la tramitació de les seves llicències

‘Guerra’ per aconseguir un cotxe aquest cap de setmana a Barcelona: «És com el Mobile World Congress»

Ricard Cugat

4
Es llegeix en minuts
Gisela Macedo
Gisela Macedo

Periodista

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Aquest cap de setmana, la combinació del Gran Premi d’Espanya de Fórmula 1 i el festival Primavera Sound fan que Barcelona s’estigui omplint de visitants i, en conseqüència, que s’hagi disparat la demanda no només d’allotjaments, sinó també de trasllats. I és que llogar un vehicle amb o sense xòfer a la capital catalana està resultant una missió complicada.

Després de consultar en algunes de les principals empreses de lloguer de cotxe sense conductor de la capital catalana, es constata que en queden molt pocs i a alts preus. Goldcar i Avis no tenen cap tipus de vehicle disponible per recollir ni divendres ni dissabte en cap de les seves oficines. Des de la primera informen que aquesta situació «no és habitual», però que es pot donar quan coincideixen esdeveniments com els d’aquest cap de setmana.

Altres empreses ofereixen, en el moment d’escriure aquestes línies, els seus últims exemplars, i els més difícils de llogar per la seva tipologia. A Europcar només queda una ‘pickup’ en una de les seves oficines, la de l’Estació de Sants, des de 272 euros al dia. Situació similar en què es troba Hertz, on ja no queda res per a aquest divendres, i per a aquest dissabte únicament hi ha disponible per llogar una furgoneta ‘premium’ de set places, i per un preu de gairebé 720 euros al dia, sense extres.

«La gent se’t tira a sobre»

Davant la impossibilitat de llogar un vehicle sense conductor, hi ha qui podria pensar que una bona alternativa seria llogar un vehicle de transport amb conductor (VTC). També gairebé impossible i molt, molt car. «Estem totalment desbordats», diu Román Llort, portaveu de l’associació de VTCs Gran Turisme de Barcelona. En declaracions a EL PERIÓDICO, ha afirmat que fa «un parell de setmanes» que els xòfers tradicionals treballen a un nivell «superior» al que poden cobrir, i que contínuament estan rebent peticions que han de rebutjar.

«No hem d’oblidar que Barcelona té una concentració de creuers enorme cada cap de setmana. Només amb això, ja dona per ocupar el 60% o 70% dels vehicles amb llicència urbana» explica, i afegeix: «Aquest cap de setmana és una bogeria amb els concerts del Primavera i la fórmula 1. És una barbaritat».

La desesperació per aconseguir un trasllat és tal, que alguns estan disposats a pagar-ne preus totalment desorbitats . «Hi ha ‘apps’ que treballen en forma de subhasta i s’estan pagant 275 euros per un trajecte del port de Barcelona a l’aeroport del Prat per a aquest dissabte (un viatge de tot just 20 minuts), quan sol costar entre 70 i 150 euros, segons la categoria de l’empresa», explica el portaveu.

Per si això fos poc, Llort també comenta que, a la sortida de l’F-1 a Montmeló, es donen autèntiques «guerres» per aconseguir un cotxe i, si és necessari, per arrabassar-l’hi a un altre: «Si vas a buscar un client precontractat, la gent que és allà se’t tira a sobre. Et diuen: ‘¿Quant et paguen? ¡Jo te’n pago el doble!’».

Així mateix, amb aplicacions de VTC com Uber o Cabify, que utilitzen la tarifa dinàmica que s’incrementa segons la demanda, també s’esperen llargues esperes i augments de preus en hores punta. «Això és com el Mobile World Congress», assegura Llort.

10.500 taxis treballant

En vista de la situació, l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) ha optat per liberalitzar els horaris de tots els taxis de l’àrea de Barcelona. Així, des de les 06.00 hores d’aquest divendres i fins a les 06.00 hores de dilluns, els 10.500 taxis de l’AMB podran treballar a qualsevol hora. Això suposa un increment del 50% de la flota, ja que normalment la meitat descansa dissabte i l’altra meitat, diumenge. Es tracta d’una mesura que es pren en ocasions excepcionals, com, efectivament, el Mobile World Congress, la nit de Nadal, Cap d’Any o festivals com el Sónar o el Cruïlla.

Notícies relacionades

Olivier Contel Aguilera, portaveu de l’associació professional Élite Taxi, augura que per als taxistes serà un cap de setmana «més mogut», però sense arribar als nivells de saturació dels anteriors sectors per aquesta pujada del 50% de la flota. Els moments de més demanda s’esperen dissabte a la tarda al Primavera Sound, que se celebra al Fòrum, i diumenge en la fórmula 1 cap a i des de Montmeló.

Reforç de trens a Montmeló

Per la seva banda, Rodalies de Renfe ha informat que per a aquest divendres, dissabte i diumenge ha reforçat els serveis de la línia R2 Nord –que connecta Barcelona amb Montmeló– amb 40.000 places addicionals. Així, s’ha establert una programació especial que asseguraria una freqüència mitjana de pas de trens cada 15 minuts en les hores en què es preveu una afluència de viatgers més gran.