Canvi d’etapa
Eleccions municipals 2023: Barcelona tanca l’‘era Colau’
Tot el que està passant aquesta nit electoral, en directe
Els gràfics més rellevants de les eleccions municipals a Catalunya
Xavier Trias aconsegueix la victòria a les urnes gràcies al vot contrari a l’actual alcaldessa però el PSC mirarà d’articular una majoria alternativa | Els Comuns cauen a la tercera plaça en una nit d’infart

Barcelona tanca una etapa amb el resultat d’aquestes eleccions municipals 2023. Una campanya molt disputada i una nit d’infart han posat fi a vuit anys d’alcaldia d’Ada Colau a la capital catalana. Xavier Trias ha aconseguit la victòria per la mínima i el PSC aconsegueix la segona plaça, el que deixa l’actual alcaldessa en una amarga tercera posició. Especialment amarga perquè li han faltat només un centenar de vots per a la medalla de plata, que li obriria moltes més portes com ja va demostrar fa quatre anys quan va guanyar ERC.
L’aritmètica admet una eventual aliança d’esquerres contra el vencedor, com han deixat clar els socialistes, però és molt improbable –sinó impossible– que l’encapçali Ada Colau des del tercer lloc del podi. Jaume Collboni ha deixat molt clar que el PSC «no renuncia a res» i alhora ha insistit en «l’oportunitat i el deure d’obrir una nova etapa». La nit electoral obre ara tres setmanes d’intenses negociacions, amb les seves corresponents línies vermelles, acords condicionats, mercadeig de càrrecs i alguna punyalada. Però acabin com acabin les converses, el que ja està clar és que la investidura del nou consistori estrena un altre capítol en la política barcelonina.
Trias o Collboni
Trias o CollboniXavier Trias es veu alcalde, tot i que sigui en minoria, però per això necessita aplanar el camí de la seva pròpia investidura. Potser per això s’ha avançat a la resta d’alcaldables i ha sigut el primer a sortir a fer declaracions sobre els resultats, que no han quedat completament clars fins al final de l’escrutini. La pressa ha permès que l’alcaldable de Junts ensenyés les seves cartes ràpidament: promet mà estesa a l’oposició per, precisament, desactivar la temptació de pactes que poguessin impedir-li recuperar la vara perduda el 2015.
Trias busca principalment el suport del PSC de Jaume Collboni per articular per primera vegada a Barcelona capital una majoria sociovergent de 21 regidors. Una aliança per a la qual Collboni ha deixat ben clar en les seves declaracions que no té gran predisposició. El tauler de joc és també català, amb un PSC que surt fort dels comicis i que juga fort al Parlament. El líder socialista ha repetit en campanya que no investiria Xavier Trias ni Ada Colau, un relat que ara pot mantenir per doble via: tant si Trias arribés a ser investit per via automàtica al ser Junts la formació més votada, com si aconsegueix per a si mateix la vara d’alcalde mitjançant suports progressistes.
Per una via o l’altra, no faltaran pressions els pròxims dies perquè Barcelona aconsegueixi un govern estable. Qui es pot veure més incòmoda en aquest escenari és ERC, que ha baixat a quarta posició amb 5 regidors quatre anys després de guanyar la capital. Haurà d’escollir entre Xavier Trias i Jaume Collboni, dos rivals amb qui Ernest Maragall té molt poca sintonia. De moment, Ernest Maragall ha remarcat aquest diumenge la victòria de Trias: «És a ell a qui correspon la iniciativa per mirar de liderar la construcció d’un govern fort». És més, ha afegit que els republicans es «posen a disposició de la ciutat».
Ada Colau ha trigat molt a sortir a la palestra i ha esperat fins a clarificar si quedava realment tercera o podia aconseguir la segona plaça in extremis. Una incertesa que s’han mantingut fins i tot amb el 99,9% escrutat. Però amb bona cara i contundència, ha apostat també per «governs progressistes».
Canvi d’etapa a la dreta
Notícies relacionadesTambé les dretes constitucionalistes giren full a una etapa política al consistori, i potser més enllà. El PP ha pogut doblar representants a Barcelona capitanejat per Daniel Sirera i impulsat per una jornada electoral molt favorable per als populars a Espanya. Es treu de sobre dos rivals actuals en el plenari, Ciutadans i Valents, que queden fora de la capital catalana.
No obstant, al PP li ha aparegut un adversari a la seva dreta, Vox, que ha superat el llindar mínim del 5% del vot emès i en conseqüència entra per primera vegada a l’Ajuntament de Barcelona. La marca ha aconseguit un lloc malgrat presentar un alcaldable poc conegut, Gonzalo de Oro, en una campanya esquitxada per les protestes contra dues cases okupades a la Bonanova i les provocadores accions de l’empresa Desokupa.
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- FUTBOL El Reial Madrid demana ajornar el seu partit de lliga contra l’Osasuna al 29 d’octubre
- Junta de portaveus El Parlament ajorna per segona vegada que Illa comparegui per la corrupció en el PSOE
- Salut i benestar José Abellán, cardiòleg: "Crec que ens estem equivocant en donar-li massa importància a l'exercici de força"
- Accions legals Tovalloletes humides: la gran plaga ecològica que surt de les llars
- A Barcelona Els Mossos abaten un home que va matar el seu germà d'un tret i es va atrinxerar a Calldetenes
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població