Veu crítica
Veïns del Bon Pastor temen que la Mercedes provoqui massificació i gentrificació
L’Associació Veïnal Maquinista-Mercedes continua desconfiant dels 1.300 pisos planejats i tem que l’arribada de veïns amb més ingressos resti ajudes socials a la zona
Així es preveu l’‘ecodistricte’ de la Mercedes: nou hectàrees sense cotxes, amb menys calor i arbres a les terrasses
Els veïns de la nova Mercedes denuncien incompliment per part de l’ajuntament

La parcel·la de l’antiga fàbrica Mercedes Benz està buida des que la marca automobilística la va abandonar el 2007. El propietari únic del solar, Conren Tramway, prediu que la plaça que s’obrirà a l’actual nau central, la seu que es reserva per a l’escola de disseny Elisava i dos edificis annexos siguin les primeres construccions acabades del complex. «Esperem entregar-les a finals del 2026. I la resta d’edificis, entre el 2027 i el 2029», pronostica Paco Hugas, directiu de la firma immobiliària. Calendari a part, l’etiqueta verda que es penja a l’‘ecodistricte’ no aclareix per ara els dubtes que encara s’expressen a part del Bon Pastor, que demana garanties que el nou barri no provoqui dificultats al trànsit ni torni a treure el concepte de gentrificació, aquesta vegada restant ajudes socials a un dels barris de renda baixa de Barcelona per l’arribada d’habitants amb més ingressos.
L’Associació Veïnal Maquinista-Mercedes ha vehiculat les queixes. Manifesta que tem que el pla urbanístic generi «massificació» a la zona. «S’ha aconseguit rebaixar les alçades dels edificis, però no agrada aquesta mola de vivendes. És un terreny gran, ¿per què tantes vivendes? ¿fan falta? ¿quines compensacions rebrà l’ajuntament, quins ingressos obtindrà d’IBI i què farà amb ells?», es pregunta l’entitat. El propietari està obligat per llei a assumir els costos per reurbanitzar l’espai, encara pendents de fixar-se. Depenen que abans s’elabori i s’aprovi el projecte d’urbanització.
El moviment veïnal ha aconseguit que l’ajuntament encongís els immobles perquè s’elevin per sobre de les nou plantes. De resultes de la retallada, s’ha passat de preveure 1.450 pisos a planificar-se’n 1.300.
Hugas respon que la reducció del nombre de vivendes «ha complicat molt» la viabilitat del projecte, si bé prefereix no polemitzar en meitat de la campanya electoral. Remarca l’«alineament» de Conren Tramway «amb les institucions» per acordar remodelacions urbanístiques «de rellevància» a la ciutat, com la que es va crear mesos enrere per reocupar les Tres Xemeneies del Poble-sec. L’arquitecte Enric Batlle Roig ressalta que la Mercedes «farà de baula per unir i relacionar els barris del Bon Pastor i Sant Andreu».
Cinc-cents vint domicilis «assequibles»
De la promoció immobiliària de la Mercedes, 520 domicilis –el 40% del total– seran de protecció oficial o a un preu que es promet assequible. Dues de cada 10 vivendes –és a dir, 260 pisos– s’oferiran amb lloguer social.
Per concebre el veïnat, els promotors s’han inspirat en diversos ‘ecodistrictes’ ja existents a Europa. En citen els de BO01, a Malmö (Suècia); el de Bonne, a Grenoble (França); l’edificat sobre l’antic recinte fabril de Renault, a París; els erigits a Copenhaguen, i el de King’s Cross, a Londres, que s’agafa com a model per reaprofitar edificis industrials en desús.
Notícies relacionadesL’associació de veïns Maquinista-Mercedes assenyala que l’inquieta que es produeixin embussos al voltant de la futura illa. «Ja tenim problemes en dies puntuals amb el centre comercial de La Maquinista. Quan convisquem amb obres durant uns anys i després vinguin 10.000 persones a viure, treballar i estudiar a la Mercedes i 800 a La Maquinista, la mobilitat es pot veure molt afectada», sospita l’entitat, que ha entregat un llistat de peticions als partits que es presenten a les eleccions municipals.
Entre altres reclamacions, demanen que es redacti un pla de mobilitat, que es creï una parada de Nit Bus i també que s’obri una estació de l’L9/L10 del metro, una petició que es va desestimar en el paquet d’al·legacions presentades. El col·lectiu veïnal també demana que els equipaments públics de la Mercedes no siguin només educatius i que s’hi instal·li un centre polivalent que atengui diferents peticions.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Prova popular Luis Enrique corre a Barcelona per la seva filla Xana en una edició multitudinària de la Cursa d’El Corte Inglés
- Molts ho confonen amb fatiga: així comença la insuficiència cardíaca que afecta 700.000 espanyols
- Consells pràctics Una experta en finances revela els tres hàbits que arruïnen milers de persones
- Barcelona 4 Reial Madrid 3 Un Barcelona salvatge sepulta el Madrid i obre una nova era
- La ‘generació muda’ arriba a l’oficina