En dos barris
Dues pacificacions en escoles enfronten famílies i veïns a Barcelona
Els plans per eliminar places d’aparcament i obstaculitzar la circulació provoquen tibantors a la Font d’en Fargues i Provençals del Poblenou
El govern de Colau aprova dues superilles i una «pacificació» hores abans de la campanya electoral
Superilla Eixample: més arboços que a la Puerta del Sol
Les mesures per limitar el trànsit i l’aparcament de vehicles al voltant dels centres educatius que acullen uns 86.000 alumnes de Barcelona formen part del llegat del mandat que ara venç. Ho reivindica, sobretot, el sector dels Comuns del govern municipal. En canvi, genera menys entusiasme en altres forces, almenys en segons quins casos s’aplica la restricció; passa en el PSC, l’altre dels dos integrants de l’executiu local de l’alcaldessa Ada Colau, mal avinguts també per alguna de les anomenades pacificacions per contraure la circulació.
L’ajuntament comptabilitza 219 obres des del 2019 fins ara, taxades en 16,8 milions d’euros, per reduir l’accés rodat a l’entorn de les escoles. Aquest any es preveuen 17 remodelacions basades en l’urbanisme tàctic, en què part de la calçada s’ocupa amb bancs, jardineres, grades, taules, aparcament per a bicicletes i figures pintades sobre el ferm per dissuadir els conductors. Almenys dues actuacions recents del programa Protegim les Escoles han provocat certa tensió en dos barris allunyats entre si.
Veïns de la Font d’en Fargues, al districte d’Horta-Guinardó, asseguren que, a finals d’abril i sense previ avís, es van trobar que estava a punt d’obstaculitzar-se el pas de vehicles en un tram del carrer del Pintor Pradilla que discorre davant l’entrada de l’escola del barri, amb uns 400 escolars. «Es van començar les obres saltant-se l’acord que teníem», al·leguen els detractors del projecte, que han presentat més de 100 adhesions a la seva causa. Segons la seva versió, el compromís després de les anades i vingudes entre el districte (governat pel PSC) i la regidoria d’Ecologia Urbana (en mans dels Comuns) era que no es tallaria el trànsit més que a l’hora que comencen les classes i quan finalitzen. Es va començar a fer així, sense anul·lar 10 places per a cotxes i quatre per a motos.
«Ens vam quedar molt tranquils –expressen els veïns oposats–. És un carrer amb poc trànsit. Vam parlar amb tècnics del districte i no van veure sentit a tallar-lo més que a l’entrada i la sortida de l’escola. Però les obres van començar: van esborrar l’àrea verda, van canviar els embornals, van pintar floretes en l’asfalt... Ecologia Urbana ha anat a fets consumats, sense buscar-ne alternatives i sense validació del districte ni dels veïns».
El relat difereix amb el de l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de l’escola Font d’en Fargas, partidària de la pacificació total, igual que la direcció del centre i l’associació de veïns. «La gerent del districte ens va presentar al setembre un pla que ens va dir que era la solució de consens. La proposta que fa el districte és un carrer de convivència: no tallar el trànsit en cap moment, senzillament eliminar la zona d’aparcament, pintar el terra, col·locar-hi jardineres perquè els vehicles hagin d’entrar fent ziga-zaga i posar-hi bancs perquè les famílies puguin asseure-s’hi. No era l’actuació que demanàvem, però ho acceptàvem si l’ajuntament entenia que era la manera de desencallar-la. El procés ha durat tres anys».
Un senyal que prohibeix l’estacionament i limita la velocitat a 10 quilòmetres per hora consagra la solució salomònica, que no acaba d’acontentar ningú: no satisfà l’aspiració de l’AFA i els residents crítics jutgen perillós que vehicles i vianants comparteixin la via, amb obstacles entremig. «Ens obliga a pujar per girar al carrer del Descans, més perillós, i el mobiliari al carrer convida a fer ‘botellon’. Últimament algun grup de turistes ve per la zona, rebotats del Turó de la Rovira. Si es vol un lloc pacificat, ¿per què no es fa al carrer de dalt o a la plaça de Font d’en Fargues, que serà el centre del barri?», es pregunten.
«No hi ha cap entrada de pàrquing, local o vivenda al carrer. L’afectació és mínima», opinen a l’AFA. «Entenem el temor pel ‘botellon’, però els tècnics ens diuen que no es fa al mig d’un carrer així. Sí que ens passa que es colen a l’escola i s’amaguen per fer-lo. Si es fan ‘botellons’ i hi ha vidres trencats a l’entrada de l’escola, les famílies serem les primeres a demanar que s’hi posi remei. S’ha volgut crear un relat de suposat conflicte per aturar les obres», oposen.
Membres del PSC i els Comuns s’han posicionat a un costat i un altre de l’enrarida disputa per tot just 100 metres de carrer. S’acusen mútuament de moure’s per electoralisme. Després d’una aturada d’uns dies per una picabaralla entre un veí i uns treballadors, la instal·lació pendent de mobiliari en meitat de la calçada es va reprendre aquest dijous. Les obres acabaran la setmana que ve i costen uns 50.000 euros.
Rebaixa a Sant Martí
Tot i que substancialment diferent, una altra controvèrsia similar es dirimeix al barri de Provençals del Poblenou. Veïns del carrer del Perú, al districte de Sant Martí, es van plantar per impedir que comencessin les obres al febrer per liquidar gairebé un centenar de places d’aparcament davant les escoles Brasil, Catalònia, Concha Espina –d’educació especial– i l’escola bressol Dolors Canals, concentrades al llarg d’un quilòmetre en línia recta i amb gairebé un miler d’alumnes. La protesta va aconseguir que el govern municipal posposés la reforma de la via, sense que se sàpiga encara quan es reprendrà. A més, van tallar la Gran Via durant uns instants a l’abril, cosa que es proposen fer de nou aquest divendres, amb el suport de membres de les candidatures de Junts, el PP, Valents i Barcelona Ets Tu.
Després de les manifestacions, l’ajuntament ha plantejat rebaixar la supressió de 95 places d’estacionament a 55. En tot cas, continua sense satisfer els mobilitzats a la plataforma Ni una Plaça Menys, que exigeixen que no desaparegui cap espai per aparcar a peu de carrer. Pensen que «centenars» de vehicles es veurien afectats pel pla municipal.
Notícies relacionades«És prepotència i voler treure els cotxes als veïns. Perquè si ens treuen les places, ens treuen els cotxes, perquè no tenim on aparcar-los i et condemnen a tancar-te a casa, sense poder moure’t el cap de setmana», es queixa un veí que penja cartells de la concentració d’aquesta divendres. Afegeix que nota més congestió després de reduir-se carrils per a vehicles privats a l’entorn, que també es planifica que passi al de Perú. «Es forma un tap a la Gran Via i el barri s’omple de cotxes que intenten escapar de la caravana», afirma.
Davant l’escola Catalònia, es compta treure’n 22 places, totes al carrer de Fluvià i cap al de Perú. «No s’ha fet d’esquena als veïns. Neix d’una demanda al consistori de les diferents AFAs i direccions de les escoles», comenten en l’associació de famílies del Catalònia. Destaca que, per ara, s’hi han col·locat papereres i bancs i remarquen que volen que les escoles disposin «d’entorns agradables, lliures de fum i espais de joc espontani». «La cosa amb què no estem d’acord és que tot es pari de sobte perquè algú està preocupat per la seva cadira», critiquen.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Mia Carol: "No em vaig sentir culpable. Sé que no vaig fer res malament"
- LA GRAN CITA NÀUTICA BCN encén el ‘far al món’ en la inauguració de la Copa Amèrica
- Fenomen extrem als EUA Florida pateix el Milton però evita el pitjor escenari
- L’esquerra s’imposa a la ‘sociovergència’
- La ‘BCN dels 5 milions’ hauria d’anar més enllà del que necessita Barcelona"
- Violència de gènere El 75% d’usuàries de videojocs pateixen discriminació masclista
- Sector alimentari La Fageda amplia la seva gamma de postres i fa el salt a Madrid i a València
- Videojocs Els creadors del ‘Candy Crush’ planegen 47 acomiadaments a Barcelona
- Apunt Pressupostos, ni lluny ni a prop
- Mercat laboral Díaz preveu crear 65.000 llocs de treball amb ajudes a pimes per reduir la jornada