24 hores d’aturada en el transport
Autobusos fins als límits per la vaga: «Sempre rebem els mateixos: els viatgers»
TMB considera que els serveis mínims són insuficients
Desconvocada la vaga parcial de busos a Barcelona

«Per sort, el meu cap també va en bus i ahir ja ens va dir que no ens preocupéssim si arribem tard». L’Andrea treballa en una petita empresa de logística i aquest dijous a primera hora espera el V7 en una parada de la Via Augusta. Al seu costat, una desena de persones més comparteixen un gest una mica tort. «Sempre rebem els mateixos: els viatgers», aporta el Germán, comptable d’una empresa amb seu a la plaça d’Espanya. Aquest dijous hi ha vaga de 24 hores dels professionals de la conducció, que reclamen que la jubilació del sector s’avanci als 60 anys. «Jo em passo el dia dreta i no crec que ningú accepti que em jubili als 60», afirma la Lidia, empleada d’una botiga de roba, en una parada del V15 de Balmes.
El que més nerviós els posa, i és una sensació habitual en aquestes jornades de mobilització en el transport públic, és el no saber. «Porto aquí 15 minuts. I res. Per sort ja he sortit de casa mitja hora abans», afegeix la Lidia, veïna del Putxet. Tres minuts després, el V15 arriba a la parada. Bastant més ple de l’habitual però amb espai perquè les sis persones que esperen al carrer puguin entrar. Menys sort han tingut alguns viatgers a la Gran Via, on l’H12 anava fins a la bandera de viatgers i no s’ha aturat en algunes parades, cosa que ha generat no poc enuig entre els que portaven una bona estona esperant.
Serveis mínims
Ja va advertir TMB el dimecres que els serveis mínims marcats pel Departament de Treball eren insuficients: un 40% del servei en hores punta – de 6.30 a 9.30 hores i de 16.00 a 20.00 hores– i un 20% durant la resta del dia. També en el servei interurbà de transport en superfície, segons adverteixen alguns usuaris a través de xarxes socials, molts autobusos no han pogut assumir la demanda amb els serveis mínims.
Notícies relacionadesNo obstant, TMB va sol·licitar a Treball que «tingués en compte les circumstàncies de l’increment constant en la utilització del transport públic, derivat en part per la rebaixa en el preu dels títols de transport integrat del 50%». L’empresa també critica que «la vaga és extensiva a tots els operadors de bus, fet que dificulta el dret a la mobilitat a les zones on el transport no dona prou cobertura» i preveu que impacti col·lateralment en la resta de transports (metro, FGC, Rodalies, Tram) per un transvasament de passatgers. Concretament avisa d’«aglomeracions» a les principals estacions de metro.
La jubilació als 60 anys dels conductors professionals (ara poden penjar el volant als 62 anys) és una reivindicació històrica del gremi. Al·leguen, per damunt de tot, que la seva capacitat física i mental disminueix amb l’edat, cosa que pot arribar a generar un risc per als viatgers i per a la resta d’usuaris del carrer o la carretera. En TMB recolzen la mobilització els sindicats CGT, UGT i CCOO.
- Salut Com baixar el cortisol: els 10 hàbits bàsics que no pots oblidar
- Fórmula 1 Màxima assistència a la carrera d’F1 a Montmeló en l’últim «GP d’Espanya» a Barcelona
- Adeu al mite del professor nadiu
- Disturbis «El salvatgisme d’una minoria de bàrbars»: Dos morts i més de 500 detinguts a França durant les celebracions del PSG
- Reforma profunda El zoo de Barcelona projecta reduir espècies i ajuntar-les en àrees que recreïn els seus hàbitats
- Acte a l’Escola Industrial Catalunya es proposa ampliar els seus polígons industrials per atraure més inversió estrangera
- Relacions entre socis ERC reconeix avenços amb el PSC en finançament i Rodalies, però demana concrecions: «El temps corre»
- Violència de gènere Crim brutal a Sentmenat: «Discutien molt, ell era molt masclista i ella s’havia cansat de mantenir-lo»
- Cop a una banda que robava DNIs, es disfressava com les víctimes i els retirava diners del banc
- «LAMINE COBRA EL QUE MEREIX» Guardiola desitja que Flick duri «molts anys al Barça»