Mateixa metodologia

Els hotelers actualitzen el consum d’aigua del turista i afirmen que gasta poc més que un barceloní

Els establiments de 4 i 5 estrelles n’utilitzen la meitat que el 2016, quan es va donar a conèixer l’informe de Barcelona Regional que utilitza l’ajuntament

  • Un grup hoteler desafia els turistes a dutxar-se en quatre minuts a Barcelona

  • El Govern català vol reduir a la meitat el consum d’aigua del turisme el 2040

A1-173588283.JPG

A1-173588283.JPG / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Feia setmanes que afirmaven que les dades que utilitza el govern municipal d’Ada Colau sobre el consum d’aigua dels turistes a Barcelona no tenien validesa per obsoletes. Els hotelers asseguraven que el sector ha desplegat tantes mesures mediambientals en l’última dècada que no se li podia atribuir un dispendi de l’aigua com el que reflectia l’informe de Barcelona Regional del 2016, ni un altre de previ del 2008. Així que la patronal barcelonina ha optat per reproduir «exactament la mateixa metodologia» per repetir l’anàlisi aquest abril i maig, amb dues conclusions rellevants: que la despesa als hotels de quatre i cinc estrelles (on era més alta) s’ha reduït a la meitat, i que el consum mitjà (163,5 litres diaris) amb prou feines estaria per sobre del d’un barceloní (104 al seu domicili), si es té en compte també el de la població autòctona fora de casa, sostenen.

Aquest últim punt és difícilment constatable en dades absolutes, però l’estimen tenint en compte diferents paràmetres. En canvi, la reducció en aquests set anys és patent, ja que s’ha pres una mostra igual (a 57 hotels, enfront els 56 del 2016) i s’han comptabilitzat els mateixos elements. És a dir, allotjaments de les diferents categories, càlculs segons nivells d’ocupació i de pernoctacions, i ajustos del 5% al 15% (segons el tipus d’hotel), per extreure els consums no imputables a clients no allotjats (per exemple, de restaurants i balnearis).

«No gasten cinc vegades més»

D’aquesta manera, repliquen l’acusació formulada per Colau que un turista gasta cinc vegades més aigua que un barceloní. Als allotjats a hotels de cinc estrelles i gran luxe se’ls atribuïen 545 litres per dia el 2016. L’informe actualitzat deixa aquest consum en 242 litres (menys de la meitat). Als de quatre estrelles passa de 373 a 171. En categories més baixes els descensos en aquests set anys voregen el 25%.

Ponderant totes les tipologies, la mitjana s’estableix actualment en 163,5 litres diaris. El president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos, creu que els resultats són fruit d’una llarga llista de mesures implantades en els últims anys. I recorda com s’estableixen les mitjanes. Així, en un hotel estan imputades a cada viatger les despeses d’aigua dins de la seva habitació (espera poder segregar aquesta dada a curt termini), les de les zones comunes (piscines, balneraris, restaurants, neteja...) i fins i tot el reg.

Clos afirma que, si als barcelonins se’ls repercutís també el consum corresponent a les dutxes dels gimnasos, a la neteja de les finques, al reg de jardins, a les piscines que utilitzen i als restaurants que freqüenten, aquest s’acostaria al del visitant.

Un 9% del total de Barcelona

En conjunt, la despesa global d’aigua als hotels de Barcelona representa actualment un 9% de l’aixeta total de la ciutat, enfront el 12% que plantejava l’estudi de Barcelona Regional. Es xifra ara en 8.297 milers de metres cúbics, amb un estalvi de 3.000 milers des d’aleshores.

Notícies relacionades

En aquest sentit, aquest dijous ha destacat que les iniciatives d’estalvi en els últims anys inclouen l’adequació de les instal·lacions per reciclar aigües grises, la instal·lació de reductors de pressió en aixetes i dutxes, de sistemes de reducció de cabal en vàters, d’aixeteria automàtica a totes les instal·lacions, monitoratge de consums, conscienciació sobre l’ús de tovalloles i llençols, reutilització de l’aigua de reg, substitució de torres de refrigeració, nous sistemes de neteja, recirculació d’aigua a piscines, electrodomèstics més eficients i revisió de canonades per evitar fugues.

Però, a més, aquest 2023, atesa la situació de sequera, s’han iniciat campanyes específiques de conscienciació amb la col·laboració de la Direcció General de Turisme de la Generalitat. Uns cartells amb la paraula ‘stop’ i diverses xifres alerten l’hoste tan aviat creua el llindar de les seves habitacions. «La majoria de viatgers, sobretot a Europa del nord i central, venen ja molt conscienciats i hi col·laboren», emfatitza Manel Casals. El sector també va entregar guies als seus empleats fa dos mesos sobre la gestió d’aquest preuat bé en un any de poques pluges.