Nova ordenança

Barcelona posposa el casc obligatori per a patinets al pròxim mandat

Així es va anunciar el casc obligatori per a patinets

La venda de cascos ja ha augmentat a Barcelona: models i motiu

L’assegurança obligatòria per a patinets elèctrics guanya consens a Espanya

Els metges alerten d’una «epidèmia» d’accidents de patinet elèctric

Barcelona posposa el casc obligatori per a patinets al pròxim mandat

Jordi Otix

3
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

El casc obligatori en patinets elèctrics haurà d’esperar, almenys, fins a la tardor a Barcelona. El govern d’Ada Colau ha posposat l’aprovació definitiva de l’ordenança que regula la circulació d’aquests vehicles. S’esperava per a aquest divendres en l’últim ple del mandat, que finalment no inclourà aquest punt en l’ordre del dia. Serà el pròxim consistori, el que surti de les eleccions del maig, el que validi o modifiqui l’esperada regulació.

«S’estan tramitant les al·legacions per donar-los una resposta exhaustiva, es deixarà l’expedient llest per aprovar-lo en els primers plens del pròxim mandat», confirmen fonts municipals a EL PERIÓDICO. El dia que rebi llum verda, es publicarà al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i entrarà en vigor. És a dir, com a molt aviat la normativa local del patinet i altres vehicles de mobilitat personal (VMP) s’estrenaria el setembre del 2023, després de la pausa institucional de l’agost.

A més del casc, el consistori aspira que els VMP hagin de portar un sistema d’il·luminació davant i darrere, inclòs un llum de fre a la part posterior i un avisador acústic. També fixa una velocitat màxima de 30 km/h, prohibeix portar un passatger de paquet i obliga a circular per la calçada, per evitar els actuals conflictes amb vianants a les voreres. Les sancions previstes arriben als 200 euros.

¿Transposició als dos anys?

La regulació, de fet, és una modificació de l’ordenança pionera que Barcelona va aprovar el 2017, que va quedar desactualitzada a l’aprovar-se una normativa estatal la tardor del 2021. Requereix el que l’argot jurídic anomena una «transposició»: traslladar a una norma el que estableix una altra de més rang. Amb aquest retard, les directrius estatals s’estarien aplicant uns dos anys després de la seva aprovació al Congrés i al Senat.

La necessària adaptació a la normativa es va anunciar per a la primavera, quan va rebre la benedicció preliminar en la comissió municipal d’urbanisme del febrer. Com va relatar llavors aquest diari, l’ordenança va rebre el vot favorable de Barcelona en Comú i el PSC, però va obtenir l’abstenció de la resta de grups municipals, un preavís de les moltes al·legacions que ha rebut després durant el període d’exposició pública.

Llacunes i veto paral·lel

Les al·legacions planegen dubtes, per exemple, sobre l’exigència o no d’uns mínims coneixements de seguretat viària per als conductors de patinets elèctrics, ja que no passen cap examen ni es requereix carnet per circular. Això comporta que tampoc puguin perdre ‘punts’ i arriscar-se a la retirada del permís, un càstig complementari a les multes que sí que s’aplica als conductors de cotxes.

Notícies relacionades

També queda en un terreny incert l’equiparació d’un vehicle molt semblant en prestacions, els monocicles elèctrics. Poden circular a una velocitat de fins a 25 quilòmetres/hora, però no està tan clar com han d’incorporar els llums i el timbre. La regulació se solapa amb una mesura provisional i irresolta, el veto de sis mesos al patinet al transport públic. Si l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) finalment expulsa aquests vehicles del metro, trens, busos i tramvies, l’ordenança quedarà una mica desactualitzada de nou.

L’assegurança obligatòria per a patinets, a més, avança per altres cursos. Com va detallar aquest diari al novembre, la Direcció General de Trànsit ha canviat la seva opinió al respecte i fins i tot la Fiscalia General de l’Estat aposta ara per aquesta mesura. Les institucions mouen fitxa en vista de l’«epidèmia» d’accidents de patinet elèctric que denuncien els metges, en especial a Barcelona.