Mobilitat

Les vuit càmeres de control d’accés amb cotxe al Raval estaran instal·lades al juny

La restricció de vehicles privats es va implantar el gener del 2022 però tot just ha tingut efecte perquè res ni ningú feia complir el veto

Les vuit càmeres de control d’accés amb cotxe al Raval estaran instal·lades al juny

ZOWY VOETEN

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

La mesura va començar a aplicar-se el gener del 2022, però serà ara quan es prendran mesures per garantir que es compleix amb l’establert. La restricció de vehicles privats al barri del Raval, a Ciutat Vella, es controlarà amb un sistema de càmeres que s’ha començat a instal·lar aquesta Setmana Santa i que estarà preparat per caçar infractors a finals de maig. Malgrat els horaris establerts fa 15 mesos, amb prou feines s’ha notat canvi als carrers de l’antic Barri Xino de Barcelona. La situació no és nova en absolut: sense control ni sanció, la gent manté més o menys les seves mateixes rutines; per desinformació, per deixadesa, per comoditat...

Aquesta és una més de les iniciatives previstes en el pla d’accions de mobilitat al Raval per, com defensa l’ajuntament, «compatibilitzar la qualitat de vida dels veïns amb l’activitat econòmica del barri, prioritzant els vianants i les bicicletes». Entre les set i les nou hores del matí, i entre les dues i les nou hores de la tarda, només poden entrar els cotxes dels veïns, els que vagin a un aparcament o els que estiguin vinculats a un comerç. També l’horari de càrrega i descàrrega es va limitar a la franja 9-13 hores.

Els encreuaments

Fins a finals de maig està prevista l’obra per instal·lar les càmeres, que ja van ser aprovades l’estiu de l’any passat per un cost superior als 350.000 euros. Es treballarà en vuit punts: Rambla amb Pelai (sentit mar), Gravina amb Pelai (sentit mar), Riera Alta amb ronda de Sant Antoni (Besòs), Cera amb Sant Antoni (muntanya), Nou de la Rambla amb Paral·lel (Llobregat), avinguda de les Drassanes amb Portal de Sants Madrona (muntanya), Montserrat amb Portal de Santa Madrona (Llobregat), Tigre amb Sant Antoni (Besòs). Cap d’aquests treballs, detalla el consistori, afectaran la circulació de vehicles o vianants. A tot estirar, es limitarà la presència de motos a les voreres.

La situació viscuda als carrers del Raval amb limitació horària recorda molt els girs obligatoris des dels laterals de la Gran Via i la Diagonal. En aquestes dues grans artèries, al no tenir control ni càmeres i fiar-ho tot a la senyalització vertical i horitzontal, són multitud els que en moltes d’aquestes interseccions segueixen recte. A Ciutat Vella ha passat una mica el mateix, i sembla clar que fins que no s’amenaci amb el jou de la sanció, les coses no canviaran de manera significativa.

Ciclistes despistats

Notícies relacionades

A més de la restricció de vehicles aliens al barri, el pla de mobilitat incloïa canvis de sentit de 15 carrers del Raval i la senyalització de nous itineraris per a ciclistes, però no amb carrils bici, sinó amb marques que han generat més d’un malentès, com al carrer de Ferran, on hi ha pintades a terra unes bicis en miniatura en els dos sentits, des de i fins a Sant Jaume.

Les càmeres estaran instal·lades al juny, però encara no ha transcendit quan començaran a sancionar amb el sistema de lectura de matrícules. Serà llavors quan el pla de mobilitat, o la part que té a veure amb la reducció del trànsit per l’interior del Raval, comenci a funcionar d’una manera més efectiva. Què passarà amb el trànsit en l’entorn del barri és una cosa que s’anirà veient amb el temps, una situació molt familiar als carrers afectats per superilles o eixos verds: algú ha d’absorbir aquests desplaçaments que deixen de fer-se pels carrers convertits en zona de vianants.