Mobilitat

El Govern català es compromet a portar el tramvia fins a Francesc Macià malgrat Trias

La Generalitat ha respectat la decisió del ple municipal sobre la infraestructura des dels temps d’Artur Mas, però ara es dona per feta l’execució del tram que està en estudi

FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Des dels temps d’Artur Mas, el Govern de Catalunya sempre ha tingut un paper secundari en el tema del tramvia per la Diagonal. Secundari perquè sabien que en el si de l’ajuntament s’entaulava una batalla sense quarter a favor i en contra de la infraestructura. Més política que tècnica. «Impulsarem el traçat que decideixi el ple municipal», van coincidir els presidents Mas, Puigdemont i Torra des que el 2015 Barcelona en Comú va guanyar les eleccions a la capital catalana. Aquest statu quo ha canviat de pell aquest dilluns durant una visita de l’alcaldessa Ada Colau i el conseller Juli Fernández a les obres que prolongaran les vies des de Glòries fins a Verdaguer, un tram que es posarà en funcionament d’aquí un any. Quan li han preguntat sobre la segona fase, la unió fins a Francesc Macià, el titular de Territori ha brandit el «compromís» de la Generalitat amb independència de qui guanyi les eleccions municipals del 28 de maig. La pregunta i la seva resposta no són cosa menor: Xavier Trias ha dit que, si recupera l’alcaldia, el tramvia no travessarà la part més nostrada de l’Eixample.

Si tot va segons el previst, el Trambesòs arribarà fins a Verdaguer «d’aquí un any», tal com ha concretat la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, un trajecte de set minuts des de Glòries que inclourà les parades de Monumental i Sicília (aquesta última ja té la marquesina instal·lada). Només amb aquest tram ja s’espera que el tramvia augmenti un 58% el nombre de validacions, 19.000 més cada dia. Això és el que ja està assegurat, perquè aquesta fase s’està executant des del març del 2022. El govern municipal té previst que quan acabin aquestes obres comencin immediatament les que permetrien portar les vies fins a Macià. El projecte executiu d’aquesta segona etapa s’està redactant i estarà finalitzat a principis del 2024, cosa que permetria entrar en la fase de licitació de les obres.

Fets, no paraules

Notícies relacionades

Allà és on hi pot haver embolic en funció del resultat de les eleccions del 28-M. Trias ja ha avançat en diverses ocasions que no té cap intenció de prolongar el tramvia més enllà de Verdaguer tot i que el projecte estigui redactat. «No m’agrada parlar d’hipòtesi, prefereixo parlar de fets», ha assegurat el conseller, a la pregunta sobre què passarà si el candidat de Junts congela el projecte. Trencada aquesta relació entre l’ajuntament i el Govern català, en el món de l’absurd pot passar que l’ATM (controlada en un 51% per la Generalitat) tiri endavant l’obra tramviària i que el consistori (si Trias és alcalde) no comprometi els diners que li tocarien per fer-se càrrec de la urbanització de l’entorn. «El compromís amb la infraestructura existeix de paraula i de fets», ha afegit Fernández. Perquè entenguin com es reparteix el pastís, el Govern català ha de pagar la part ferroviària, i el municipi, l’adaptació de l’entorn.

No obstant, el conseller ha aportat una altra frase lapidària: «Si no estem tots, les coses no passen, i el bo és que estem tots». ¿Però què passarà si deixem d’estar tots? En aquest cas, ha preferit esquivar el món de les ‘hipòtesis’. En resum: el que està assegurat és el tramvia fins a Verdaguer, que hauria d’estar circulant d’aquí un any. El que passi després sortirà de les urnes.