Impostos de doble ús

Barcelona recapta 54 milions de taxa turística aquest mandat i impulsa 39 projectes més

  • Aprova un nou paquet d’iniciatives als barris i de promoció de 5,4 milions d’euros, després de la remuntada del sector. Aquest any els ingressos es dispararan amb 52 milions més pel recàrrec municipal

Barcelona recapta 54 milions de taxa turística aquest mandat i impulsa 39 projectes més

ELISENDA PONS

7
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

El mes passat els hotelers de Barcelona van reclamar més difusió de les milionàries xifres que injecta el turisme directament a la ciutat per via de la taxa que abona cada allotjat en hotels, apartaments i creuers, per posar en valor la seva aportació. Amb diferents motius, la FAVB també va reclamar des d’aquest diari més transparència per conèixer aquest retorn. Ara, l’ajuntament hi replica posant xifres i detall a l’impost turístic. Al llarg de l’últim mandat (2019-2023) els viatgers han deixat 54,8 milions, dels quals 5,4 s’acaben de destinar a cobrir 39 nous projectes. Però el balanç es dispararà aquest any quan la capital catalana sumi 52 milions d’ingressos per via del recàrrec municipal implantat progressivament des del 2021. Des d’abril elevarà fins a 6,25 euros per persona i nit l’aportació turística.

Cal destacar que l’últim balanç correspon a un període anòmal i marcat per la paralització del turisme durant la pandèmia. Però les expectatives dels pròxims anys i el recàrrec multiplicaran la recaptació.

Al llarg del mandat que està finalitzant, l’impost d’estades en establiments turístics (IEET) ha suposat per a l’ajuntament uns ingressos de 54,8 milions d’euros, que s’han destinat tant a projectes de desenvolupament turístic en diferents districtes de la ciutat com a la promoció d’activitats d’ampli espectre (esportives, gastronòmiques i culturals) que col·lateralment ajudaven «la projecció internacional de la ciutat i la captació de turisme de qualitat», segons ha explicat aquest divendres el regidor de Turisme, Xavier Marcé.

L’objectiu aquest temps ha sigut crear nous atractius als barris, per exemple, amb projectes de recuperació de la seva memòria històrica i posant-los al mapa local. A més s’ha intentat millorar l’ordenació i usos als barris amb més concentració de visitants per preservar la convivència, ha afegit el regidor.

De fet, des que naixés l’impost el 2012, Barcelona l’ha utilitzat per finançar gairebé 400 projectes. Aquests s’ampliaran en la mesura dels ingressos, ja que el recàrrec municipal afegit s’està desplegant fins al 2024, i només per a aquest any preveu l’ingrés de 52 milions d’euros addicionals. Marcé recorda que aquest –al contrari que l’impost turístic que va impulsar el Govern i comparteix amb els municipis– no té caràcter finalista i es transfereix en la seva totalitat a l’ajuntament.

Noves partides

La liquidació dels dos conceptes es produeix en diverses etapes (trimestrals o semestrals) i es planifica a curt termini. La Comissió de Govern ha acordat aquesta setmana destinar 5.454.998 euros de l’IEET per desplegar iniciatives de desenvolupament turístic que es faran en els districtes. També per finançar la promoció d’activitats culturals amb suposada «rellevància per a la projecció internacional de la ciutat». Però, en concret, els districtes de la ciutat percebran més d’ 1’6 milions d’euros vinculats a la descentralització i la diversificació del turisme al territori, així com a la reducció d’impactes en espais d’elevada afluència turística.

Per districtes, el repartiment suposa 180.000 euros per a Ciutat Vella amb projectes dispars. Per exemple, dotar de lavabos públics la Rambla –on abans va ser una parada de floristes– o una prova pilot per afavorir el turisme responsable i de proximitat connectant els hotels amb el comerç i l’oferta cultural.

A Sants-Montjuïc, 230.000 aniran a parar a tres iniciatives. El Parc de la Cultura arribarà a la tercera edició de la mà d’entitats i operadors culturals del parc per redescobrir el patrimoni històric de Montjuïc. Es continuarà recolzant la Taula del Sector Turístic, que promou iniciatives de sostenibilitat de l’ecosistema turístic del districte. I a més es finançarà un catàleg ‘online’ de proveïdors de proximitat, gestionat pel districte i Barcelona Activa, per als hotels del districte.

Les Corts s’emportarà 84.500 euros per a variades iniciatives, des de la moda local a rutes inclusives per descobrir el territori dirigides a persones amb diversitat funcional, gent gran, col·lectius amb problemes de salut i d’altres, ha destacat l’ajuntament. Sense oblidar la reedició de plans turístics i comercials, i l’actualització de la ‘webapp’ turística del districte. Fins i tot es finançarà una exposició sobre el monument als repatriats d’ultramar que hi ha al cementiri de les Corts, on l’impost turístic ha finançat treballs de rehabilitació.

En el cas de Gràcia, es destinaran 250.000 euros a la continuïtat i ampliació del Pla de places 2023, que inclou dinamització familiar i infantil i activitats nadalenques a les places del Sol, del Diamant, del Raspall i del Poble Gitano. El llistat inclou ampliar el servei de gestió de conflictes durant els mesos de més afluència al seu espai públic, i impulsar nous punts d’interès sobre el seu patrimoni cultural, històric, obrer i arquitectònic del districte. De la celebració del centenari del Viaducte de Vallcarca a la promoció de la Rumba Catalana com a patrimoni cultural immaterial de la UNESCO.

Per a Nou Barris hi haurà 187.465 euros que inclouran d’un bus panoràmic sobre el patrimoni i entorn natural del districte durant la seva festa major a una campanya de dinamització comercial. També festivals culturals i iniciatives artístiques per atraure visitants.

Sant Martí se n’emporta un altre dels pessics més grans, 250.000 euros per al programa Cultura en l’espai públic, que arriba als barris del Besòs i el Maresme (dins del Pla de Barri) i programa activitats els caps de setmana.

A Sant Andreu trauran partit de 130.000 euros per al projecte de consolidació estructural de la Capella dels Segadors, catalogada com a bé d’interès nacional, amb idea de convertir-la en un punt visitable en l’entorn de l’Església de Sant Andreu del Palomar, entre altres iniciatives.

En aquesta remesa hi haurà 77.039 euros per a Horta-Guinardó. Al Centre de Natura Can Soler s’impulsarà una xarxa d’itineraris i activitats de dinamització en els espais naturals dels barris de muntanya, amb rutes temàtiques. Una altra partida anirà a les Bateries Antiaèries del Turó de la Rovira, per garantir-ne un bon ús amb mesures de vigilància, control d’accessos i serveis d’higiene, ja en obres fa setmanes.

Sarrià-Sant Gervasi comptarà amb 57.928 euros per a dues accions culturals. Una part, per a recursos que propiciïn que les persones amb discapacitat cognitiva i/o visual gaudeixin de visites guiades de la Ruta modernista a l’Avinguda Tibidabo; i a Collserola, un itinerari amb instal·lacions artístiques.

El districte més poblat, l’Eixample, disposarà de 200.384 euros per a quatre projectes. D’una banda, visites guiades a l’antiga presó Model, tant per a públic escolar com turístic. També per promoure les seves fires nadalenques i de Reis, incorporant-hi recorreguts turístics a les seves tradicions, entre d’altres.

3,7 milions per a ‘promoció’

Però més enllà dels plans de districtes, la comissió de govern ha dotat amb 3,7 milions una quinzena de programes per a la teòrica promoció internacional de la ciutat. Essencialment, aportant diners a grans festivals i «aparadors de la cultura»: el festival Grec, la Mercè, Cap d’Any o el festival BCN Llum, que rebran cada un 300.000 euros. A la pràctica, alguns operadors consideren que aquesta injecció alleuja la despesa municipal, però no sempre suposa una promoció com a tal.

Finalment, s’han reservat altres partides per a impulsar el comerç i la restauració. Segons detalla el consistori, el programa ‘Dissenyem comerç’ percep 225.000 euros per materialitzar les propostes de millora per a eixos comercials elaborades per estudiants d’escoles de disseny. I 100.000 euros recauran en el programa Òpera i comerç i en un concurs professional de broquetes i tapes al juny, en què participen 48 establiments de Barcelona i el seu entorn.

Altres programes que rebran suport són, entre d’altres: el concert de l’OBC a la platja el dia internacional de la música, el 21 de juny; el projecte d’Aparadors Artístics al barri Gòtic; la BCN Eurovision Party, que reuneix a la ciutat més de 20 delegacions internacionals, i diverses activitats programades en el marc del bicentenari del passeig de Gràcia.

Els fons no passen de llarg per l’eix més turístic de la ciutat, la Rambla. Hi haurà 75.000 euros per al projecte ‘La Rambla, nou model de turisme urbà’, impulsat pels comerciants per dinamitzar l’eix i atraure públic local.

Notícies relacionades

La llarga llista de l’any compta amb projectes de preservació i millora dels recursos turístics, com 130.000 euros per millorar els lavabos de les platges de Nova Icària, Bogatell, Somorrostro i Sant Miquel.

Molt s’ha discutit en els últims anys sobre si la taxa s’ha de destinar o no a atraure més turisme, que era una de les seves finalitats originals. Turisme de Barcelona rebrà un total d’un milió i mig d’euros per a accions de promoció de Barcelona com a destí urbà de qualitat (seleccionant mercats) i iniciatives de foment de la sostenibilitat entre les seves empreses associades.