Urbanisme

L’eix verd de Consell de Cent posarà a prova la càrrega i descàrrega de furgonetes a Barcelona

Els carrers pacificats brandeixen una forta activitat de vehicles comercials, i tot i que mantenen la distribució urbana de mercaderies, tenen horaris més restrictius

L’eix verd de Consell de Cent posarà a prova la càrrega i descàrrega de furgonetes a Barcelona

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els eixos verds previstos a l’Eixample de Barcelona posaran a prova moltes de les coses que passen diàriament a la ciutat. L’objectiu està molt clar, ni més ni menys que recuperar espai per a l’ús ciutadà. Però cal veure com funciona la teoria dels vasos comunicants o, en aquest cas, la teoria dels cotxes, les motos i les furgonetes comunicants. Pot ser que es es produeixi, com pronostica el consistori, una certa «evaporació del trànsit», però la càrrega i descarrega, o com li agrada dir a l’ajuntament, la distribució urbana de mercaderies, continuarà demanant espais per als gairebé 100.000 comerços repartits per tota la ciutat. El pla Superilla Barcelona preveu places per a aquest menester, però sense gaire concreció. ¿Serà suficient? Perquè carrers com Consell de Cent, la columna vertebral de la primera llorigada d’eixos verds, té moltes cantonades entre les més freqüentades per aquest tipus de vehicles de repartiment.

El mapa dels punts més calents de la càrrega i descàrrega a la capital catalana deixa clar que l’Eixample és el districte més estressat. Amb diferència. Si s’observa el detall, es pot comprovar que Consell de Cent, però també la resta d’eixos verds que haurien d’estar llestos abans de les eleccions (Comte Borrell, Rocafort i Girona) presenten una activitat bastant intensa (el mapa es va elaborar el 2018). L’antecedent de la superilla de Sant Antoni genera certa inquietud davant el que pot passar, ja que tot i que és indubtable que el trànsit ha caigut en picat, és més qüestionable que es noti menys la presència de furgonetes. És habitual trobar-les entre els grans escocells, entre les zones enjardinades. En un ordre, diguem, dubtós.

Poden treballar de 9.30 a 16 hores i durant un temps màxim de 30 minuts que han de validar a través de l’aplicació Spro (amb la qual marcar l’entrada). Per al repartiment fora d’aquestes hores, els transportistes disposen de places situades en l’entorn de les superilles (Viladomat, Floridablanca, Comte d’Urgell i Manso), on l’horari és de 8 a 20 hores. És una altra de les raons per les quals molts consideren que aquest urbanisme genera una Barcelona de dues velocitats.

Adaptar horaris

Notícies relacionades

D'aquesta manera, les furgonetes que operin a Consell de Cent hauran d’adaptar-se a uns horaris més restrictius (o utilitzar les places de carrers pròxims no beneficiades pel pla de pacificacions), i també hauran d’adaptar els seus itineraris, ja que els eixos verds ja no es podran recórrer de manera lineal, perquè en la majoria de cruïlles el mateix carrer ens expulsarà. El mateix consistori –ja ho va fer a Sant Antoni i es repetirà el guió amb els eixos verds– recomana als veïns utilitzar «punts de conveniència o ‘lockers’ per rebre les compres realitzades a través d’internet», i als comerciants els insta a «planificar i facilitar les operacions dels proveïdors dins de l’horari habilitat».

Tot, diu el mateix ajuntament, amb l’objectiu de «reduir el nombre de vehicles en els moments en els quals n’hi ha més presència al carrer». Per això, de 9.30 a 16 hores, s’evita l’entrada i sortida de les escoles. I també, perquè comencin a prendre protagonisme altres mètodes de repartiment (que sí que podran circular de manera lineal per Consell de Cent), com les bicicletes de càrrega. Els eixos verds posaran a prova el trànsit de l’Eixample. Però també serà una gran prova d’esforç per a la càrrega i descàrrega.