Contracta estrenada fa un any

Més d’una quarta part dels vehicles de neteja a Barcelona segueixen pendents de renovar

El retard persistent en l’entrega de nous models fa que 334 prototips desgastats continuïn circulant per la ciutat

Més d’una quarta part dels vehicles de neteja a Barcelona segueixen pendents de renovar

FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Fa un mes, Ada Colau es va permetre un exercici d’autocrítica, tan infreqüent en tot dirigent polític en compte enrere electoral. L’acte de contrició de l’alcaldessa de Barcelona va venir a tomb pel malestar per la brutícia en carrers de la ciutat –una de les preocupacions ciutadanes que més han crescut, segons els baròmetres– i, abans que res, pels obstacles amb què ha topat el desplegament de l’actual contracta de la recollida de les escombraries. Va començar a implantar-se fa just un any i costa 2.582 milions d’euros fins al 2030. Entre altres desajustos, va al·ludir al retard en l’entrega de part de la nova maquinària per arreglar la via pública. 

«Hi va haver barris que van patir les conseqüències que no arribessin alguns vehicles», va admetre Colau. La regidora va parlar en passat, però no totes les carències estan ja resoltes: el retard en el proveïment de camions i altres unitats acabades de sortir de fàbrica obliga encara que una mica més d’una quarta part de la flota segueixi composta per models del contracte ja prescrit, que estan desgastats per l’ús o pendents de ser retirats per desfasats.

L’ajuntament reconeix que, fins aquest mes de febrer, 334 prototips antics continuaven circulant per suplir els vehicles que els proveïdors –Fiat, Iveco i Renault, entre d’altres– no han subministrat en el termini marcat. Excepte per la pròrroga concedida als elèctrics i híbrids endollables, tots els equips dels primers cinc districtes a adoptar la nova contracta (Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí) haurien d’estar a disposició des de juny del 2022; el termini per proporcionar-los als cinc que van incorporar les novetats més tard (Sarrià-Sant Gervasi, les Corts, Sants-Montjuïc, Horta-Guinardó i Nou Barris) va acabar al desembre. No obstant, la renovació dels equips no ha culminat en cap dels quatre sectors en què es divideix la cura dels carrers de la ciutat.

Els vehicles adquirits en la contracta ja vençuda que encara continuen cobrint rutes de les brigades de neteja representen una mica més d’una quarta part de la flota: el 26,8% de les 1.245 unitats encarregades de netejar Barcelona i carregar els rebutjos. Al novembre n’eren un terç. L’ús de models envellits difereix segons la zona.

Dades per districtes

On menys continuen transitant és a Ciutat Vella, l’Eixample i Gràcia. Fins a l’últim mes, encara en funcionaven 50 prototips corresponents al contracte extingit. Són l’11,5% dels 432 vehicles que integren la flota dels tres districtes, dels quals FCC s’encarrega. El contracte vigent està implantat al centre de Barcelona des de març del 2022, amb la qual cosa ha tingut més temps per desenvolupar-se que altres veïnats, proveir-se de maquinària i anar reduint la dependència de vehicles en desús. 

No obstant, Sant Andreu i Sant Martí acusen més dilació, malgrat que van renovar el servei alhora que als barris cèntrics. Al flanc est de la capital, 120 dels 279 vehicles de neteja que el recorren per ara són obsolets, el 43% del conjunt.  

La distribució dels camions i altres models acabats de facturar també és desigual a les dues zones on l’actual sistema de neteja es va estrenar més tard, el setembre del 2022. El 13,5% de la maquinària que patrulla per Sants-Montjuïc, les Corts i Sarrià-Sant Gervasi acredita ja anys de feina. Passa amb 43 de les 318 unitats assignades

La quantitat és encara més gran a Horta-Guinardó i Nou Barris, on més de la meitat de la flota operativa pertanyia a l’anterior contracta aquest febrer passat. A causa del retard en l’aprovisionament de vehicles d’avantguarda, l’ala nord de la ciutat encara recorre a 121 prototips fora de contracte per completar una brigada conformada per 216 vehicles. Les unitats ja antigues suposen el 56% de les que s’encarreguen de remolcar els desaprofitaments als dos districtes.

Més d’una dècada

El sector d’Horta-Guinardó i Nou Barris està concedit a Valoriza. L’empresa nega que la tardança dels fabricants a facilitar els vehicles adquirits llasti les tasques de neteja. El consistori l’atribueix a la crisi mundial de subministraments de microxips i matèries primeres. El govern municipal es va comprometre amb l’oposició a auditar el retard per comprovar si s’han donat negligències que portin sancions. L’estudi havia d’estar a punt al gener, però encara no s’ha revelat. En tot cas, l’executiu municipal ja va dir que no veu motiu per multar els contractistes.  

Notícies relacionades

Valoriza assenyala que, en el seu cas, la dilació s’ha vist «agreujada» per «ser l’última contracta» a ser-li confiat un dels quatre lots en què es reparteix la neteja viària i la recollida de residus a Barcelona. Afirma que ha costejat despeses «en matèria de reparació» de la flota, al redimensionar el taller «perquè sigui capaç de solucionar una avaria en com menys temps millor». 

Els vehicles de la passada concessió tenien un període d’amortització de 10 anys. Valoriza reconeix que algun dels models que substitueixen els que estan pendents de rebre’s acumula més d’un dècada de feina. «Hi ha vehicles que es troben en diferents fases d’aquell període», apunta la companyia, alhora que distingeix l’amortització –«un terme principalment comptable», indica– amb la vida útil dels vehicles. En aquest sentit, defensa que són models encara capacitats, inclosos alguns que s’han subrogat amb només un any de servei en l’adjudicació anterior.