Investigació

Retard en la contracta de neteja de Barcelona: més de 200 vehicles sense entregar

L’ajuntament reconeix que gairebé un terç de la nova flota no ha arribat i que s’han incomplert terminis d’entrega

Retard en la contracta de neteja de Barcelona: més de 200 vehicles sense entregar

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Gairebé un terç de la nova flota que ha de retirar les escombraries i la brutícia dels carrers de Barcelona no circula encara per la ciutat. Han passat gairebé 10 mesos des que va entrar en vigor el contracte a què el govern d’Ada Colau s’encomana per revertir la mala nota que els sondejos d’opinió concedeixen a la neteja de l’urbs. En total, són 225 vehicles de diferents classes els que falten per completar la dotació de 711 prototips que s’han d’assignar als cinc districtes que van canviar primer el sistema de recollida, segons consta en una resposta de l’Ajuntament de Barcelona a una petició d’accés a informació pública d’EL PERIÓDICO. 

Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí es van anticipar en la posada en marxa de la contracta, vigent des d’aquest any i segons el qual s’abonaran 2.582 milions d’euros per a la neteja de la capital fins al 2030. El marge perquè els proveïdors aportessin els vehicles ordinaris a l’àrea que engloba els districtes cèntrics i la que n’aglutina dos de la banda del Besòs va acabar al juny, tres mesos després de l’estrena de les novetats. 

Les dues zones comptabilitzen 142 vehicles que haurien d’haver començat a transitar, com a molt tard, a primers de juny, però que, a data 15 de novembre, encara no s’havien proporcionat al consistori. El retard s’estén a 18 models diferents, inclosos camions recol·lectors, escombradors, cisternes de reg, furgons hidronetejadors i tot terrenys. 

Es compten a part 83 prototips elèctrics o híbrids endollables més que, a mitjans de novembre, tampoc s’havien incorporat a les brigades dels districtes que van adoptar primer els canvis. Aquest lot de vehicles sostenibles, amb un cost superior a 200.000 euros, no ha infringit cap límit de moment: se’ls concedeix un interval excepcional de nou mesos per assortir els equips de neteja. La pròrroga finalitza diumenge que ve.

El retard, per districtes

A mitjans d’aquest mes, el consistori comptabilitzava 41 vehicles de neteja encara per rebre al sector del lot 1 de la contracta, tot i que es va fixar que es procuressin abans del 4 de juny. Correspon a Ciutat Vella, Eixample i Gràcia, on el consistori abonarà 930,7 milions d’euros a FCC al llarg de vuit anys. A primers d’octubre, es comptaven 69 prototips pendents de ser entregats als districtes esmentats, ja fora del termini marcat. Des del mes passat, n’han arribat 28. 

A Sant Andreu i Sant Martí els falten 101 models que, a tot estirar, havien d’estar operatius des del juny. Al començar octubre, es computaven 122 prototips que no s’havien subministrat a temps, dels quals 21 han aterrat en les últimes setmanes. Urbaser presta el servei en els dos districtes, enquadrats al lot 4 de la concessió, i ingressarà 541,7 milions de les arques municipals fins al 2030.

El govern municipal calcula que, abans que acabi el 2022, desembarcaran una trentena de vehicles pendents del lot 1 i una altra trentena del lot 4. D’altra banda, no s’ha depassat encara la data límit per aprovisionar els cinc districtes de la segona fase, on el nou model de retirada de residus es va instaurar el 12 de setembre. Són els flancs que agrupen Sarrià-Sant Gervasi, les Corts i Sants Montjuïc, d’una banda, i Horta-Guinardó i Nou Barris, de l’altra. En tot cas, el venciment per dotar-los expira d’aquí a poc, el 12 de desembre.

Sense penalització, per ara 

Les dades que el consistori ha facilitat d’acord amb la llei de transparència revelen que nou proveïdors han ajornat l’entrega de vehicles. Són Buxo, Bucher, Fiat, Gesinknorba, Goupil, Iveco, Renault, Perfyplast i Uro.

Notícies relacionades

Les condicions del contracte estableixen que l’ajuntament penalitzarà les contractistes en cas de superar els terminis, si bé afegeix que poden allargar-se si el retard no és imputable a les empreses. L’ajuntament explica que va requerir a FCC i Urbaser que justifiquessin per què s’ha desatès el calendari per engrossir la flota. 

Les concessionàries ofereixen cinc raons al govern municipal. Al·leguen problemes de subministrament de microxips i de matèries primeres com acer, acer inoxidable, alumini o liti. També expressen que la producció ha decaigut per les baixes laborals causades per les onades de la covid, així com per la falta de material i components a causa de la inflació atiada per la guerra a Ucraïna i la tardança a enviar-se peces fabricades a la Xina. D’acord amb els motius, l’ajuntament ha rebutjat sancionar per ara les contractistes, a les quals eximeix de culpa en la demora.