Mesura controvertida

El veto al patinet elèctric al transport públic no atrauria més cotxes a Barcelona

Segons un estudi de la UAB i l’ICTA, els afectats opten més per trajectes a peu o amb bicicleta com a alternativa

El veto al patinet elèctric al transport públic no atrauria més cotxes a Barcelona

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un estudi ha conclòs que la prohibició de portar el patinet elèctric al transport públic de Barcelona no suposarà un augment significatiu dels viatges en vehicle privat, tot i que tindrà importants conseqüències socials.

És el principal resultat d’una investigació de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) i el Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), davant l’entrada en vigor el passat 1 de febrer de la prohibició adoptada per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Un de cada deu afectats utilitzarà un vehicle privat

L’estudi, que es basa en una enquesta realitzada en més de 300 usuaris de patinet i transport públic durant la setmana anterior a l’entrada en vigor, reflecteix que tan sols un de cada deu desplaçaments que fins ara es feien en patinet se substituiran per una mode privat.

La investigació confirma estudis preliminars del grup investigador que constaten que els usuaris de micromobilitat –patinets i bicis elèctriques– no es troben entre els usuaris potencials del transport privat, ja que únicament un 26% dels entrevistats declara tenir accés a cotxe particular.

Perfil dels afectats

El perfil més habitual de persona que introduïa el patinet en el transport públic era un home (63%), de menys de 40 anys, que es desplaça amb l’ús d’aquests mitjans per anar a treballar (84%).

La majoria dels desplaçaments afectats per aquesta prohibició són desplaçaments realitzats a Rodalies (60%), seguits del Metro (24%) i l’autobús (8%), i tenen una dimensió marcadament metropolitana amb origen o destí fora de Barcelona.

La mesurada sí que suposarà un impacte significatiu en la qualitat de viatge dels afectats, que en la seva gran majoria hauran de dedicar més temps a substituir el patinet per desplaçaments a peu, o hauran de fer rutes més complexes, afegint altres mitjans de transport públic.

Caminar en lloc del patinet

Els usuaris que fins ara combinaven l’ús de patinet elèctric i de transport públic valoren molt satisfactòriament l’ús del patinet (7,8), mentre que la seva opinió sobre el transport públic es queda en un 6 sobre 10. És per això que, davant la perspectiva de no poder pujar el seu patinet, un 86% es declara entre insatisfet i molt insatisfet amb aquesta mesura.

Preguntats per com substituirien el patinet, més d’un 40% dels enquestats van dir que ho farien amb maneres actives: un 31% caminant i un 10% amb bicicleta pròpia. Un 16% optaria pel transport públic i només un 9% va declarar que faria el viatge amb cotxe.

Notícies relacionades

Tot i que nou de cada deu enquestats afirmava conèixer la prohibició, un 12% va confessar que no sabia encara com s’adaptaria, i un altre 12% addicional va expressar que continuaria transportant el patinet en transport públic.

Amb aquests resultats, els investigadors destaquen que el nombre d’usuaris que substituirà el patinet per transport actiu permet entreveure un augment de l’activitat física, derivada de la mobilitat quotidiana.