Mobilitat sostenible

Receptes per salvar al patinet de l’expulsió del transport públic

Els usuaris han proposat a l’ATM alternatives com ara concentrar els VMP en un vagó, assegurança obligatòria, formació i una ITV per a aquest vehicle

FERRAN NADEU

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El to va ser positiu i res va fer pensar que l’objectiu de l’Administració sigui que el patinet elèctric no torni al transport públic mai més. Aquest dimecres 1 de febrer entra en vigor la normativa que prohibeix que els vehicles de mobilitat personal (VMP) entrin en metros, trens, autobusos i tramvies de tot Catalunya. Així serà durant sis mesos, però si hi ha acord abans, podrien ser menys. Aquesta, la de mirar de solucionar l’assumpte amb pressa, és una altra de les conclusions de la reunió feta dilluns entre usuaris de patinets i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Se’ls expulsa, però també se’ls escolta. Tot seguit, les seves propostes, que són possibles solucions.

Rafel Cisa és el president de l’Associació d’Usuaris de la Mobilitat Personal (AUMP), i lluny d’escombrar cap a casa, admet que el tema dels patinets i els cicles elèctrics s’ha d’abordar «amb serietat i des de tots els punts de vista». Tot i que considera sorprenent que la decisió de vetar-los neixi d’un sol incident en un vagó de Ferrocarrils (a mitjans de novembre es va cremar un patinet, i va generar un aparatós incendi que en va recordar dos més succeïts a Londres), és conscient que abunden les persones «que no s’adonen que tenen entre mans un vehicle amb una bateria molt delicada». D’aquí a decidir fer fora un col·lectiu sencer hi va un tros que no comparteix del tot. Però ho respecta. 

«No saben gaire bé cap a quina direcció anar i està molt bé que demanin ajuda. Els he vist molt participatius i el to ha sigut molt constructiu», resumeix Cisa. No amaga que rere el veto hi ha, a més de la seguretat, «una motivació política, perquè ara dona vots anar contra el patinet elèctric». Lamenta, tanmateix, que l’ATM «no s’adoni que els VMP són part de la solució per aconseguir la descarbonització del planeta». En la reunió es van donar algunes xifres. Segons l’Administració, en l’àmbit metropolità hi ha prop de 144.000 usuaris habituals de patinet, i 44.000 solen pujar al transport públic. Caldria afegir els de la resta del territori, ja que la trobada s’ha produït amb l’ATM de Barcelona. 

Cisa ha llançat diverses propostes i se n’ha anat amb la sensació que els seus interlocutors les han encaixat bé. Destaca, abans d’entrar en detalls, que els responsables institucionals han insistit en el fet que el dels sis mesos és un termini orientatiu, i que tant de bo hi hagi abans una resolució que permeti, ni que sigui parcialment, que els usuaris de VMP puguin tornar al metro, al tramvia, al tren i al bus. 

Propostes dels usuaris de patinets

En el cas del metro, els patinets, ha exposat, podrien col·locar-se a l’últim vagó, que hauria d’incorporar extintors. En qualsevol cas, ha recordat els incendis de bateries es produeixen sempre en models que han sigut manipulats o en patinets que han rebut un impacte i el propietari no ha comprovat si la bateria n’ha resultat afectada. És el que va passar als Ferrocarrils, amb un patinet trucat per poder incloure-hi una bateria auxiliar que es va incendiar «quan es va produir una descàrrega brutal d’energia de la carregada a la descarregada». 

Una altra proposta és retirar els endolls del transport públic, de manera que només quedin entrades USB per carregar telèfons i tauletes. Alguns dels 24 incidents que els bombers van atendre el 2022 relacionats amb VMP en flames es van produir durant la càrrega nocturna del vehicle. 

També ajudaria que els usuaris que vulguin entrar en el transport públic disposin obligatòriament d’una assegurança. Això obligaria les companyies d’assegurances a certificar que el vehicle està en perfectes condicions. Això porta a una altra de les propostes: la verificació dels patinets. El decret del Govern central aprovat a principis del 2022 ja marca que els que es venguin a partir de gener del 2024 hauran de disposar de la certificació europea, cosa que equivaldrà a una mena d’ITV. Això no evitarà que després es manipulin, tot i que de fer-ho, al saltar-se les característiques de sèrie, la responsabilitat en cas d’incident pot ser catastròfica. 

La formació també hauria de jugar un paper important, tal com veu l’Associació d’Usuaris de la Mobilitat Personal. Cisa no vol sentir la paraula ‘carnet’ perquè no imagina un document amb una foto, sinó més aviat un document que acrediti que hem passat un curs de mínims per adonar-se que un patinet és un vehicle i no una joguina. «Sense examen, però sí amb amb les nocions fonamentals, tant de circulació com de seguretat». 

Notícies relacionades

En resum, patinets a l’últim vagó, prohibida la recàrrega, usuaris amb assegurança, una mica de formació i el vehicle certificat. «No està previst que ens tornem a veure, ens han dit que ja ens dirien alguna cosa», indica el representant de l’AUMP, que va tornar a casa esperançat, amb una sensació molt més alleujada que abans de la reunió. 

En paral·lel, l’ATM continuarà veient-se amb Bombers, Mossos, policies locals, i també amb els operadors de transport públic, per mirar de trobar la manera que el patinet maridi amb el transport públic sense posar ningú en perill. Al cap i a la fi, és un dels millors exponents de la intermodalitat que tant encoratgen les administracions.