Mobilitat
Els dos incendis a Londres que han portat Barcelona a prohibir també els patinets elèctrics al transport públic
Els bombers consideren que el risc d’aquest tipus de vehicles dins el metro, el tren o l’autobús pot ser potencialment greu

Barcelona ha vetat preventivament durant sis mesos l’entrada de patinets elèctrics al transport públic per poder estudiar a fons el risc que suposen. Un incident als FGC va fer saltar les alarmes perquè ja hi havia un important precedent al Regne Unit. Dos greus incidents al metro de Londres van fer que les autoritats de la metròpolis britànica prohibissin fa un any l’accés amb un patinet elèctric a qualsevol transport públic.
La decisió de Transport for London (TfL), l’organisme que regula el sistema de transport a la capital, es va adoptar pocs dies després que es produïssin dos incendis provocats per una fallada en les bateries de liti-ió dels patinets. El 26 d’octubre, un e-scooter –com s’anomena aquí els patinets motoritzats– que havia sigut abandonat al metro va esclatar de sobte i va començar a cremar, de manera qu va causar danys materials a l’oficina del supervisor a l’estació de Stanmore, a la línia de Jubilee, on havia sigut dipositat. Pocs dies després, l’1 de novembre, un altre patinet va començar a cremar espontàniament dins d’un vagó amb viatgers a Parsons Green. En un vídeo que circula a les xarxes socials es pot veure al vehicle en flames a l’andana, després que l’haguessin tret fora del vagó abans que arribessin els bombers. En la gravació se sent passatgers tossint i intentant escapar del fum negre que surt dels vagons. Un d’ells va haver de rebre tractament per la inhalació de gasos tòxics. Per sort es tracta d’una estació a l’aire lliure de la línia Distric i això va evitar que el succés tingués conseqüències molt més greus.
Amenaça
Aquests incidents van desencadenar l’alarma i el sindicat de treballadors del metro va demanar una investigació «al més aviat possible». «Ha quedat clar que els patinets elèctrics suposen una amenaça significativa per als viatgers, per als nostres membres i per a tots els treballadors», deia el comunicat. Els responsables de TfL van emprendre la revisió immediata de les mesures vigents davant el que es va considerar com una nova font potencial de perill. «Tot i que aquests incidents són molt rars, la seguretat de la nostra xarxa de transport és una absoluta prioritat i estem realitzant-ne un examen complet». En poc més d’un mes, el 13 de desembre, va entrar en vigor la nova normativa que prohibia els e-sccoters en tota la xarxa de transport londinenc. A l’anunciar l’exclusió, el TfL va explicar que, si es tornessin a produir incendis en llocs tancats, al metro o en un autobús, el perjudici per al públic i per als treballadors podia ser molt greu, sense descartar ferits quan la gent intentés escapar de l’incendi.
Greu risc
Notícies relacionadesLa brigada de bombers va recolzar «sense reserves» la prohibició. «Estem cada vegada més preocupats per la seguretat dels patinets i les bicicletes elèctriques a causa del nombre d’incendis que estem veient. El risc a la xarxa de transport públic pot ser potencialment greu. Molt ràpidament centenars de persones poden veure-s’hi involucrades, especialment en trens, on l’evacuació pot ser difícil. També ens preocupa la gent que intenta apagar aquests focs pensant que els fums només són vapor quan en realitat contenen gasos tòxics nocius». Es recomana sempre deixar aquesta tasca als professionals. Els patinets elèctrics també estan prohibits als trens. Les multes per no respectar la interdicció poden ser de fins a 1.100 euros, tot i que la més habitual és la de 250 euros. En molts casos, els qui cometen la infracció no coneixen la prohibició.
Tolerància zero
La confusió regna també a l’hora de circular pels carrers i parcs. Al Regne Unit és possible comprar un e-scooter, però està prohibit utilitzar-lo en llocs públics, on només estan permesos els de lloguer i en zones determinades. Un recent editorial del diari ‘The Times’ recordava als pares que no es deixin portar aquest Nadal per la pressió de comprar un patinet motoritzat, ja que s’han convertit en un dels regals més desitjats. «El seu ús només està permès en terrenys privats i amb l’autorització expressa de l’amo». A Escòcia, la policia ha pres mesures dràstiques de tolerància zero i requisa els e-scooters utilitzats il·legalment. La policia nacional els destrueix, a menys que siguin necessaris com a prova d’un delicte. Una de les raons és precisament la por que surtin cremant.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Catalunya redueix la burocràcia per treballar als boscos
- Revolució en la mobilitat Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
- El conflicte del Pròxim Orient La manifestació propalestina de BCN acaba en aldarulls
- Urbanisme Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
- Compte enrere en el sector bancari El mercat augura que el BBVA es quedarà entre el 30% i el 50% en l’opa
- Barcelona Andrea Tova, mexicana a Catalunya: “Em vaig equivocar de país. No sabia que parlaven català”
- REIVINDICACIONS L’intrusisme inquieta els anestesistes: «Hi ha metges no especialistes que estan realitzant sedacions i això comporta greus riscos»
- Premi Planeta Juan del Val, guanyador del premi Planeta 2025: «Hi ha massa escriptors educats, l’art ha de tenir cert afany de provocació»
- «El president de la pau» ¿És veritat que Trump ha parat 8 guerres? ‘Fact check’ sobre l’afirmació del president dels EUA
- Al Parlament ERC, els Comuns i la CUP demanen la compareixença de Parlon i Trapero per l’ús de gas pebre en la manifestació propalestina