Mobilitat

El sector del patinet elèctric denuncia «una caça de bruixes» després de la seva expulsió del transport públic

Els usuaris asseguren que els VMP són segurs i que els incidents «aïllats» tenen com a origen una «irresponsable manipulació» del producte. Acceptarien, a tot estirar, que es prohibeixi carregar-los dins del bus o el metro

La ATM aprueba la prohibición de subir con patinetes eléctricos al transporte público.

La ATM aprueba la prohibición de subir con patinetes eléctricos al transporte público. / Ferran Nadeu

  • Els riscos de les bateries i com evitar-los

5
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si vostè és usuari de patinet elèctric i aquests dies entra en un vagó de metro, és possible que noti el pes de més d’una mirada al clatell. Porta la mascareta posada, fins i tot per sobre del nas, així que no deu ser això. El cas és que, d’aquí tres setmanes, els vehicles de mobilitat personal (VMP) iniciaran un període de mig any d’expulsió del transport públic després que un d’aquests artefactes s’incendiés en un vagó de Ferrocarrils al novembre. Segons l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), amb aquesta decisió, que s’aplicarà a tot Catalunya, «preval el principi de seguretat preventiva». Segons els representants del sector, això no és més que una «caça de bruixes» en la qual paguen justos per pecadors.

Durant aquests sis mesos, l’Administració mirarà d’establir una proposta de regulació sobre l’accés al transport col·lectiu dels VMP. «Sense vocació de veto», es va dir a mitjans de desembre, quan es va anunciar la mesura però no s’havien concretat dates. Es va asseverar llavors que es convocaria tots els agents implicats –bombers, operadors i cossos de seguretat–, però també entitats i gent del gremi del patinet. Roger de la Primavera és portaveu de l’Associació d’Usuaris per a la Mobilitat Personal (AUMP) i assegura que ningú s’ha posat en contacte amb ells. «És clar que ens sorprèn, tant la decisió que han pres com que no hagin comptat amb nosaltres», avança.

El mateix producte

No s’espera que en aquests sis mesos hi hagi un canvi significatiu del producte. Ni que els trens o autobusos canviïn la seva morfologia per donar una cobertura més aïllada i segura als VMP. El més probable, asseguren els implicats, és que s’opti per prohibir la recàrrega de patinets al transport públic, ja siguin estacions, vagons o autobusos, i que tampoc siguin benvinguts tots aquells usuaris que es dediquin a trucar el seu vehicle, tot i que és molt difícil d’identificar però podria combatre’s amb elevades sancions en cas d’incident. Res de tot això està decidit i les dates, amb unes eleccions municipals a la vista, tampoc hi ajuden.

Aquest diari, de la mà de Guillem Sánchez, ja els ha explicat quins són els perills i els ha aportat l’estadística d’incidents, aquests 24 patinets incendiats el 2022 a Catalunya per la combustió de la bateria de liti que, per cert, també utilitzen algunes bicis elèctriques i cadires de rodes. Coincideix amb el diagnòstic Kilian, mecànic de patinets des de fa cinc anys a les botigues Solo Rueda de Barcelona. «Tot es redueix al manteniment, a la cura i a l’ús que en facis, res més; si hi ha un incendi, la culpa no és del patinet, sinó del propietari». Fa anys els joves trucaven la moto perquè corregués més, però era un tema de motor. Ara és diferent, perquè s’està demanant un rendiment extra a una bateria extremadament delicada.

Cal revisar

Com qualsevol altre vehicle, el patinet ha de seguir un protocol de revisions. L’ideal és passar pel taller cada mil quilòmetres, però si hi ha un accident cal visitar el mecànic immediatament per comprovar que la bateria i altres components no s’hagin fet malbé. Kilian es queixa de la distribució. Escombra cap a casa, és cert, però el seu argument té sentit: «No pot ser que vagis a uns grans magatzems i que compris un patinet com qui es compra un plàtan en una fruiteria, i que no et diguin res del manteniment ni t’informin de les coses que pots i no pots fer».

Pot donar un cop de mà la resolució de la DGT sobre les característiques dels VMP aprovada al gener del 2022. La normativa obliga, una vegada passats dos anys (gener de 2024), que tots els patinets elèctrics portin un certificat per garantir uns mínims requisits de seguretat. No és descartable que l’ATM allargui el veto mig any més i que faci coincidir la tornada dels patinets al transport públic amb l’obligació de portar un certificat semblant a una ITV.

Mal ús individual

Però, al marge de com es produeixi la venda, de si el tracte és més o menys professional, el Roger destaca el fet que es tracta d’un producte «que des del 2020 es fabrica sota la normativa europea». «I, malgrat això –prossegueix–, aquí se sembren dubtes sobre la seva seguretat quan el que s’ha de posar sobre la taula és el mal ús que en fan determinades persones, que són minoria». Tant el Roger com el Kilian cauen en la mateixa comparativa: ¿Què passa quan es crema un autobús o un taxi híbrid? ¿Oi que no els prohibeixen? Són paral·lelismes arriscats, com ho és recordar que moren vianants atropellats i ningú es planteja tancar els cotxes i les motos.

Però, al marge de les responsabilitats, hi ha els danys col·laterals. I aquí entra una interessant reflexió sobre el perfil d’usuari de VMP. Allà és on l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) ofereix una mica de llum. Aquesta entitat recorda que gran part de la mobilitat generada per aquesta intermodalitat «és ocupacional o per estudis», com a alternativa a l’oferta insuficient de metro, bus i tramvia en algunes zones.

Aquesta prohibició, consideren, afecta sobretot els desplaçaments de «persones amb renda baixa i mobilitat ocupacional, per la qual cosa dificultarà enormement els moviments quotidians d’aquest sector de la població». Amb tot, conclou la PTP, «es tornarà a enviar els usuaris vehicle privat, s’amaga el problema abans de construir un marc legal i hi ha la possibilitat que el veto s’allargui, de manera que s’obre la porta que la mesura acabi afectant també les bicicletes elèctriques.

Perfil canviant

Notícies relacionades

Sobre el perfil de l’usuari de VMP, el Roger coincideix que el patinet, que va començar sent un enginy modern que pel ‘boom’ del 2018 molts vinculaven als ‘yuppies’, s’ha convertit, a més, en el vehicle de moltes persones humils que ara tenen una alternativa eficient per anar de casa a la feina. «El transport públic a la ciutat és espectacular, però si vens de fora, i passa molt sovint, el patinet és perfecte per realitzar l’última milla», afirma. Per tot això, el portaveu de l’AUMP està segur que aquest mig any d’ostracisme es notarà un descens de les validacions i un increment del trànsit. «És una pena però, junt amb Alemanya, som a la cua d’Europa quant a drets i promoció dels VMP».

Francesc Llevat, propietari de les botigues Solo Ruedas, no acaba d’entendre què és el que busca l’ATM amb aquesta mesura. Sospita, com la PTP, que en el futur pugui passar el mateix amb les bicis elèctriques, que porten la mateixa bateria, i assegura que els incidents són casos «molt aïllats vinculats a persones que no cuiden el producte o que el manipulen». Aposta, com a molt, per prohibir la càrrega dins dels trens i dels busos i recorda que, globalment, el patinet, pel que suposa de reducció de contaminació, «acaba salvant moltes vides a la ciutat».