Demora en l’entrega

Horta i Nou Barris, els més mal parats pel retard de vehicles de neteja a BCN

  • Barcelona no té encara 448 dels 1.245 prototips adquirits en la contracta per recollir les escombraries als carrers

Horta i Nou Barris, els més mal parats pel retard de vehicles de neteja a BCN

FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les dificultats per completar la nova flota de neteja a Barcelona segueixen i arriben a tota la ciutat. Els districtes que van estrenar l’actual contracta al març (Ciutat Vella, Eixample, Gràcia, Sant Andreu i Sant Martí) no tenien gairebé un terç dels vehicles previstos a mitjans de novembre, com va publicar EL PERIÓDICO. Al desembre ha vençut el termini per dotar de models elèctrics aquestes cinc zones i, a més, ha finalitzat l’interval per assortir les brigades de Sarrià-Sant Gervasi, les Corts, Sants-Montjuïc, Horta-Guinardó i Nou Barris, que van adoptar la nova adjudicació del servei al setembre. Després de gairebé 10 mesos des que es van començar a implantar les novetats, la ciutat no disposa encara de 448 dels 1.245 vehicles esperats. 

Els barris que surten més mal parats pel retard són els d’Horta-Guinardó i Nou Barris, d’acord amb les dades de l’Ajuntament de Barcelona. El 15 de desembre encara faltaven 154 vehicles dels 216 que s’han de subministrar als dos districtes, agrupats en un dels quatre sectors en què la neteja de la ciutat es divideix, adjudicat, en aquest cas, a Valoriza. Fiat, Iveco i Renault figuren entre les empreses que han de proveir de camions de recollida de rebutjos i altres models. 

El balanç revela que gairebé dos de cada tres vehicles comprats no han arribat a Horta-Guinardó i Nou Barris. En concret, el 71,29% dels models continuen pendents d’entrega. La proporció als dos districtes gairebé duplica la mitjana de la ciutat, que no té el 35,98% de la flota compromesa en la contracta, per la qual l’ajuntament abonarà 2.582 milions d’euros fins a 2030.  El govern de l’alcaldessa Ada Colau s’encomana al contracte vigent –que eleva la inversió decreixent en els últims anys– per remuntar la persistent inquietud que els sondejos d’opinió revelen sobre l’estat dels carrers de la capital. 

El retard per districtes

El centre de Barcelona (Ciutat Vella, Eixample i Gràcia) és on més a fons s’ha renovat la maquinària. Tot i així, queden pendents de rebre 67 vehicles, el 15,5% sobre el total dels adquirits per als pròxims vuit anys. Quatre dels vehicles pendents s’han proporcionat entre novembre i desembre. 

En canvi, els altres dos districtes que van ser pioners estrenant la contracta (Sant Andreu i Sant Martí) continuen mancats del 46,59% de la flota: són 130 models que queden per transferir, 24 menys que fa un mes i mig. A part, no s’ha proveït el 30,5% de la maquinària a Sarrià-Sant Gervasi, les Corts i Sants-Montjuïc.

Notícies relacionades

L’absència dels vehicles que ja haurien de circular per la ciutatse supleix amb models antics de l’anterior concessió del servei. L’Ajuntament de Barcelona justifica la demora per problemes de subministrament de microxips i de matèries primeres en el mercat internacional, agreujades pels efectes de la guerra d’Ucraïna, els espeternecs de les baixes laborals causades per les onades de covid i el retard en l’entrega de peces procedents de la Xina. El consistori s’ha compromès a elaborar un informe per auditar si existeixen incompliments que permetin sancionar les companyies proveïdores. Per ara ha descartat la possibilitat. 

Els vehicles de neteja pendents d’arribar han desatès el període d’entrega excepte 35 prototips elèctrics i híbrids endollables que encara no s’han traslladat a Barcelona. Són 11 models assignats a Sants-Montjuïc, les Corts i Sarrià-Sant Gervasi i 24 més a Horta-Guinardó i Nou Barris. Igual que es va concedir a les dues zones que es van anticipar desplegant la contracta, als vehicles d’última generació amb un cost superior a 200.000 euros se’ls dispensa una pròrroga de sis mesos per ser proporcionats. El marge acaba el 12 de juny.