Conflicte per la mobilitat

La pacificació del trànsit topa a Pedralbes: «Ens treuen un carril i ens aïllen més»

  • La supressió prevista del doble sentit de circulació en un carrer arran del futur carril bici de la Diagonal irrita els veïns amb el districte de les Corts

La pacificació del trànsit topa a Pedralbes: «Ens treuen un carril i ens aïllen més»

RICARD CUGAT

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El pla de l’Ajuntament de Barcelona perquè un carrer encaixonat entre la Diagonal i la Ronda de Dalt perdi el doble carril de circulació revolta els habitants de la travessia, situada a la porta d’entrada de Barcelona. N’hi ha hagut prou amb pocs dies des que el projecte va sortir a exposició pública perquè s’hagi guanyat un rebuig tan aclaparador al carrer Manuel Ballbé que se sembla complicat trobar algú que l’aplaudeixi a la via de Pedralbes que el consistori vol que sigui unidireccional

L’Associació de Veïns de la Zona Universitària assegura que totes les comunitats de propietaris de la via –tantes com 20– i més de 700 persones s’han adherit a un manifest que preludia una imminent bateria d’al·legacions per mirar de corregir la proposta del districte de les Corts, encapçalat pel PSC. En cas que prosperi tal com s’ha traçat, la reforma retallarà la calçada per ampliar les voreres, el carrer deixarà de ser transitable per als conductors en sentit ascendent –en direcció a la ronda– i només permetrà baixar cap a la Diagonal. El canvi és fruit de la pròxima conversió d’un lateral de l’artèria que travessa la ciutat en carril bici, amb la qual cosa desapareixerà l’únic accés a Manuel Ballbé per a vehicles des de l’avinguda. 

«Som una zona residencial, som a la falda d’un turó amb un cert pendent que no tothom pot remuntar amb bicicleta i no tenim serveis a prop, així que necessitem el cotxe per anar al súper i a l’escola. Impedint-nos prendre la sortida natural, ens tallen l’accés als equipaments i haurem de fer més volta, amb la qual cosa contribuirem que hi hagi encara més trànsit», diagnostiquen els residents consultats. Creuen contraproduent que se’ls apliqui la mateixa recepta en voga en altres punts de la capital, la de la pacificació del trànsit: «En altres llocs pot tenir sentit per obligar a caminar o anar amb bici, però és absurd en el nostre cas». 

Ofereixen un càlcul per justificar per què defensen que es conservi el pas de vehicles en els dos sentits, una premissa en aparença contracultural en uns temps que els vianants i els ciclistes guanyen terreny als vehicles a Barcelona. Calculen que el trajecte amb cotxe fins a l’hospital de Sant Joan de Déu passarà de 500 metres a gairebé dos quilòmetres, amb la qual cosa temen que un recorregut que salven en dos minuts al volant s’allargui fins a un quart d’hora i, en el pitjor dels casos, a mitja hora de cua en hora punta.   

«El tema de l’hospital és criminal. Si tens una urgència, vols arribar el més ràpid possible. I en el nostre cas, el més ràpid és pujant el carrer amb cotxe, que es pretén prohibir», protesta un veí que, igual que altres entrevistats, prefereix no dir el seu nom. Els residents pensen que les modificacions aniran també en detriment de les ambulàncies. «Calculem que, com a mínim, trigarien 10 minuts més», afirmen. 

El president de l’Associació de Veïns de la Zona Universitària, Josep Maria Guillumet, opina que «la decisió del districte afecta directament persones i famílies»: «Una prioritat en les actuacions urbanístiques ha de ser la reducció de la distància de desplaçament. No és només una qüestió d’ordre, sinó que constitueix un objectiu prioritari per a la qualitat de vida».  

«Dret» a l’accessibilitat

L’ajuntament defensa que la reforma es concep per millorar el tram per als vianants, que veu compromès pels 2,5 metres que les voreres fan per cada banda. «Ara una cadira de rodes no pot passar», posen per cas des del consistori, que esgrimeix que l’accessibilitat és un «dret» que ha de garantir. 

Les obres es taxen en 2,15 milions d’euros. El govern municipal aclareix que l’inici dels treballs no és imminent. «No hi ha dotació pressupostària i, per tant, no es faran el 2023 i ja es veurà si es fan el 2024», diu.

Els veïns contraposen que la via és poc transitada tret de pels que hi viuen. A més, ressalten que la ràpida conversió del lateral de la Diagonal en un camí exclusiu per als ciclistes tancarà de facto l’accés per la banda de mar. Els inquieta heretar el tràfec de vehicles que quedaran orfe del vial. 

«Fins ara ha sigut la via per arribar a l’hotel Juan Carlos o el Palau de Congressos. Quan es tregui, els cotxes passaran pel nostre carrer. Volen reduir el trànsit, però ens en derivaran més», augura un resident. Un altre suggereix que, almenys, es permeti una excepció perquè els veïns de Manuel Ballbé puguin travessar el carril bici amb cotxe o, si no, que s’habiliti una entrada directa des de la Diagonal.

Notícies relacionades

«Només ens causa més trànsit i més contaminació. No beneficia ningú, tampoc el medi ambient. A sobre ens aïlla encara més, quan ja ho estem prou», es queixa una veïna.

El projecte de reurbanització explicita que la remodelació aspira també a la «millora de les condicions de vida dels arbres» que hi ha a la travessia, 125 en total. Les arrels estan abonyegant el paviment. «Es dediquen 300 pàgines als arbres però no hi ha un estudi de mobilitat», recrimina un veí.