Sagrera i Universitat

Uns curiosos recolzabraços amenitzen dues estacions de metro de Barcelona

  • El projecte pilot impulsat per TMB i Elisava instal·la suports als bancs per fer més accessibles les andanes a persones amb diversitat funcional i mobilitat reduïda

Uns curiosos recolzabraços amenitzen dues estacions de metro de Barcelona

TMB

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Des de fa un parell de setmanes, les estacions de la Sagrera i Universitat de l’L-1 de metro de Barcelona són una mica més accessibles per a tots els usuaris. Aquest pas endavant per a l’accessibilitat de persones amb diversitat funcional o mobilitat reduïda ve de la mà de nou alumnes del Grau en Disseny i del Grau en Enginyeria de Disseny Industrial d’Elisava, que sota la direcció estratègica de la unitat d’innovació del Barcelona centre de Disseny, han impulsat un projecte pilot centrat en el disseny i la creació de recolzabraços per als bancs de les andanes del metro. La iniciativa, que parteix de l’àrea d’innovació de TMB, neix amb l’objectiu de crear un objecte per fer les estacions de metro més accessibles i és una oportunitat per donar resposta al reial decret estatal i al nou decret d’accessibilitat de Catalunya, en què es fixa l’obligatorietat d’instal·lació d’aquesta tipologia d’elements.

A més, la instal·lació d’aquests recolzabraços arriba juntament amb la dels seients isquiàtics, elements que permeten el repòs lumbar de les persones usuàries i que també estan alineats amb el servei d’Accessibilitat Universal que impulsa TMB per millorar el confort dels passatgers i dels equips de manteniment del metro.

Recolzabraços sostenibles

Els recolzabraços compten amb la voluntat de donar un nou ús a productes reciclats, ja que estan fabricats a partir dels tubs d’acer inoxidable d’autobusos ja retirats del servei. En el procés de fabricació s’han minimitzat els processos industrials per fer-ho més sostenible i garantir la mínima empremta ecològica.

Aquest prototip és universal, ergonòmic i es podrà adaptar a tots els bancs de la xarxa de metro de Barcelona. Els recolzabraços estan creats amb tubs d’acer de calibre 30 per evitar el deteriorament i fer front a actes vandàlics, com grafitis. El perfil del recolzabraços és rodó, ja que és més còmode per l’usuari, i la superfície és rugosa per afavorir la subjecció.

A cada banc s’instal·laran dos recolzabraços a una distància de 50 centímetres entre ells, permetent així que l’usuari s’acomodi i s’ajudi a asseure o aixecar-se. El disseny s’ha creat pensant en l’ergonomia de la mà de l’usuari i els prototips estan situats just en els bancs que queden alineats a les portes dels vagons corresponents per a usuaris amb mobilitat reduïda.

Prova pilot

Notícies relacionades

Els usuaris del metro ja poden testar i fer ús dels recolzabraços a les estacions d’Universitat i la Sagrera de l’L-1. La prova pilot s’estendrà durant sis mesos, per revalidar els prototips desenvolupats abans d’industrialitzar-los i implementar-los a tota la xarxa de metro de Barcelona.

A l’estació d’Universitat, els recolzabraços s’ubiquen a la zona de capçalera i cua del tren, situada a la part davantera de l’andana i seguint el sentit de la marxa dels trens, on es troba senyalitzada la zona accessible dels trens. A la Sagrera, els elements s’ubiquen en els seients situats en els extrems de l’andana i en els espais disponibles pròxims a la capçalera del tren, seguint el sentit de la marxa de la circulació, on es troba senyalitzada la zona accessible. Addicionalment, i ja que es tracta d’una estació amb andana central, es col·locarà un conjunt de recolzabraços en un banc situat en aquesta zona central.